Nordmann i finale i Airbus-konkurranse: Vil bidra til miljøvennlige flyreiser

Miljøengasjement og flyinteresse ga Pia Marie Sælen og teamet driv til å finne opp en bedre elektrisk motor for fly. Nå er hun eneste nordmann i finalen i Airbus-konkurranse. 

BEDRE ELFLY: Natasha Tew, Pia Marie Sælen (i midten) og Kieran Duncan har funnet opp en måte å gjøre elektriske motorer lettere. Slik vil de bidra til elektrifisering av flybransjen.

Foto: Privat
Publisert:

Under navnet Team Osprey er Pia Marie Sælen, Natasha Taw og Kieran Duncan et av syv lag som konkurrerer om pengepremie i Airbus' konkurranse for oppfinnsomme studenter.

Pia Marie Sælen er eneste nordmann som har presentert sin idé for flyprodusenten i år.

Sammen med «lagkameratene» på ingeniørstudiene ved University of Strathclyde i Skottland har hun funnet opp en ny måte å kjøle ned elektriske flymotorer.

Teknologien som brukes i elektriske fly i dag gjør ofte motoren tyngre når man øker kraften i motoren. Det mente Team Osprey at det måtte gå an å gjøre noe med.

LETTERE MOTOR: Team Osprey har utviklet en elektrisk motor for fly som er lettere og mer effektiv.

Foto: Digital modell av motoren, privat

– Vi har lenge tenkt på hvordan man kan skape mer bærekraftige flyselskaper og hvordan man kan gjøre en elektrisk flymotor bedre, sier Pia Marie Sælen til E24.

Bedre kjølesystem

I konkurransen Fly Your Ideas som Airbus arrangerer annethvert år har laget fått videreutvikle sin idé.

Oppfinnelsen laget har presentert for Airbus og som har sendt dem til finalen i konkurransen skal gjøre det mulig å kjøle ned elektriske motorer raskt uten at det går på bekostning av vekten.

– Vi tok en god motor som allerede eksisterer, men vi designet et kjølesystem som virker inni motoren, sier Sælen.

I andre elektriske flymotorer er nedkjølingssystemet utenpå motoren, forklarer Sælen. Team Osprey fant ut at med deres oppfinnelse kunne man fjerne mye mer varme ved å transportere kjølevæske rundt inni motoren.

– Jo mer kulde du har i spolene inni motoren, jo lettere og mer effektive kan motorene bli, sier studenten.

Målet med oppfinnelsen er å forbedre forholdet mellom motorkraft og vekt.

– Noe av det som hindrer elektriske motorer fra å bli mer effektive er at med mer kraft blir de tyngre og mer ineffektive, sier Sælen.

Miljøengasjement

De tre medlemmene i Team Osprey går alle advanced mechanical engineering med spesialisering i flyteknologi ved universitetet Strathclyde i Glasgow. Deres engasjement for fly og miljø gjorde at de hadde lyst til å utvikle en måte å gjøre det bedre å fly, uten at man trenger å fly mindre.

– Akkurat nå er det ingen miljøvennlige alternativer for fly. Man har elektriske biler, tog og båter, men det er ingen bedre måter å fly på. Det synes vi er et stort problem, sier Sælen.

Den norske studenten trekker frem at flytrafikken i dag ikke står for en stor andel av klimagassutslippene. Men når biler, tog og båter blir elektriske vil det dukke opp et behov for å få ned utslippene også for fly.

– For å få ned utslippene fra fly kreves det mange nye oppfinnelser, sier Sælen.

Hun håper Team Ospreys idé kan bidra til at man kan fly med bedre miljøsamvittighet.

– Jeg bryr meg veldig om fly og vil fortsette å jobbe med det, så jeg vil ikke at folk skal slutte å fly, men heller finne bedre måter å fly på, sier Sælen.

Studenten dyrker også flyengasjementet ytterligere ved å ta en privat pilotutdannelse ved siden av studiene og arbeidet med oppfinnelsen.

Les også

Oppstartsbedrift i Bergen har bestilt 18 elfly: – Dagens småfly er utrolig analoge og gammeldagse

Rakk akkurat fristen

De tre studentene oppdaget konkurransen like før tidsfristen gikk ut. Da la de alle ideene de tidligere hadde samarbeidet om på bordet for å velge én de kunne presentere for Airbus.

– Vi satt en hel natt og snakket om hvilken idé vi skulle satse på og prøvde å se for oss alle måter ideen kunne mislykkes, sier Sælen.

Laget landet på ideen om et forbedret kjølingssystem for elektriske motorer. De visste det var et stort problem for elektrifiseringen av flytrafikken, og de hadde jobbet med ideen lenge.

Team Osprey var raske med å skrive ned ideen og kunne vise til utregningene de hadde gjort for å finne ut hvordan de kunne lage motoren så lett som mulig.

– Det er vanskelig å sitte og finne ut matematiske forhold i noe som ikke eksisterer ennå, påpeker Sælen.

Siden har de også 3D-printet flere versjoner av oppfinnelsen for å sørge for at det faktisk gikk an å transportere kjølevæske rundt i motoren.

E24-podden: El-fly og luftens bemanningsbyrå med Espen Høiby

Bevisstgjør behovet for grønne fly

Airbus inviterer annethvert år studenter verden over til å presentere ideer som kan bidra til å utvikle flyindustrien. Etter tre runder står syv lag igjen i konkurransen om en andel av en premie på 45.000 euro. Alle som kommer videre i konkurransen får rådgivning fra en mentor i selskapet.

Et av årets fokusområder var elektrifisering og grønn teknologi.

– Ved å delta i konkurransen har vi klart å bevisstgjøre problemene med elektriske fly, sier Sælen.

Den norske studenten mener det er mye som kan gjøres for at det kan bli mer miljøvennlig å fly. Hun håper lagets deltagelse kan bidra til mer oppmerksomhet rundt grønne fly.

– Flyindustrien er veldig konservativ, men nå har vi en mulighet til å gjøre forandringer innen industrien.

Les også

Espen Høibys OSM Aviation bestiller 60 elfly i USA

Vil starte eget selskap

Sælen vil fortsette å jobbe med utviklingen av grønn flyteknologi. Det er også god motivasjon i å få belønning for hardt arbeid ved å få komme til finalen i Airbus-konkurransen.

– Det er fantastisk å komme til tredje runde i konkurransen. Det beviser for oss at vi har en god idé og at dette er verdt å jobbe videre med, sier Sælen.

Team Osprey har flere oppfinnelser i idébanken og har tenkt på å starte et eget selskap for å videreutvikle ideene. Da kommer en pengepremie godt med.

– Hvis vi vinner penger betyr det at vi har råd til å ta patent på oppfinnelsen med en gang. Det er det første vi kommer til å gjøre hvis vi vinner konkurransen, sier studenten.

Med pengepremie kan studentene også fokusere mer på å utvikle motoren i stedet for å jobbe i andre jobber ved siden av studiene.

– Etter konkurransen har vi også et godt grunnlag for å se etter investorer, sier Sælen.

Konkurransen har også gjort at studentene må bruke alt de har lært i løpet av utdanningen for å løse problemer underveis.

– Det som har vært bra med konkurransen er at det er tusen problemer som dukker opp, men så fortsetter vi videre som et team for å utvikle ideen, sier Sælen.