Nytt omdømme-hopp for Rema: – Folk glemmer fort

Nye «bestevenner» fikk skylden da Ole Robert Reitans dagligvarekjede led tidenes omdømmetap. To år senere ser Rema 1000 ut til å ha leget de største sårene.

COMEBACK; Ole Robert Reitans dagligvarekjede har steget mest på stor omdømmekåring i to år på rad, etter katastrofetall for Rema 1000 i 2017.

Foto: Therese Alice Sanne VG
  • Karl Wig
Publisert:,

For andre året på rad gjør nemlig dagligvarekjeden det største bykset i den omfattende omdømmeundersøkelsen til Kantar TNS.

Remas omdømme er dermed løftet ut av hengemyren og opp på nivået til norske virksomheter flest – etter tidenes knekk for to år siden.

– Kundene glemmer fort. Gi dem tilbake Mack-ølet og de andre varene de forventer, så er det meste greit, sier dagligvareekspert Odd Gisholt til E24.

Remas omdømmetap i 2017 er det sterkeste som noen gang er målt av Kantar TNS, og fulgte stormen rundt dagligvarekjedens nye Æ-app og «bestevenn-strategi».

Sistnevnte innebar at Rema reduserte antallet merkevarer i sortimentet for å prioritere eksklusive avtaler med færre leverandører – altså de nye «bestevennene».

Men strategien ga Rema nye uvenner blant både vrakede leverandører og egne kunder, og kjeden måtte omsider innse nederlaget.

Rema: – Vi har lært

Fra et skadeskutt omdømme nær jumboplassen, havner Ole Robert Reitans dagligvarekjede midt på treet blant norske virksomheter i årets undersøkelse – med 47 omdømmepoeng på en skala fra 0 til 100.

Det plasserer Rema 1000 i selskap med Norgesgruppen – mens det fortsatt er et stykke opp til flere av konkurrentene (se faktaboks).

– Det var veldig gøy! Vi har lært av de feilene vi har gjort og lyttet til kundene våre, sier Mette Fossum, Remas direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, om fremgangen.

– Tilbakemeldingene har gjort at vi har tatt Rema 1000 tilbake til det vi egentlig er: Butikker og kjøpmenn i folks nærmiljø som selger varer til lave priser. Vi har tatt frem igjen det enkle budskapet og innimellom treffer vi med humoren vår også, fortsetter hun.

Særlig Mack-ølets forsvinning fra butikkhyllene vakte kundenes avsky.

Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI.

Foto: John Thomas Aarø

Nå er Mack og andre produsenter tatt inn i varmen igjen.

Men det er ikke det eneste grepet som har vunnet tilbake kundetillit, mener dagligvareeksperten.

– Rema har også vært veldig flinke på å utvikle egne merkevarer de siste årene, som lojale Rema-kunder setter stor pris på. I tillegg ser det ut til at Æ-appen i dag fungerer rimelig bra, og ikke minst har det roet seg ned rundt Ole Robert Reitan, som det var mye bråk rundt i avisene. Nå har Rema fått inn en mann som går stillere i dørene, og det tror jeg har vært positivt, sier Gisholt.

– Men de må likevel fortsette å kjempe hardt, for de har fått en fryktelig konkurrent i Kiwi, som fosser frem og nå vinner matbørser som Rema vant tidligere, fortsetter han.

Kantar TNS intervjuet fem tusen personer i den norske befolkningen i årets omdømmeundersøkelse, som omfatter 66 av landets største virksomheter.

Rykte og anseelse, tillit, opplevd kvalitet og økonomisk suksess inngår i den samlede omdømme-vurderingen.

For syvende år på rad er det Vinmonopolet som topper kåringen med landets sterkeste omdømme.

Her kan du lese mer om

  1. Rema 1000
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Rema 1000 henter McDonald’s-sjefen og Circle K-direktør til toppjobber

  2. Rema og Coop reagerer sterkt på prisforskjeller

  3. Rema med svært svak start på året – comebacket blåst bort

  4. Annonsørinnhold

  5. – Da denne stormen kom så visste vi at den ville blåse over

  6. Bruker milliarder på å bytte ut klimaversting