Nytt omdømme-hopp for Rema: – Folk glemmer fort

Nye «bestevenner» fikk skylden da Ole Robert Reitans dagligvarekjede led tidenes omdømmetap. To år senere ser Rema 1000 ut til å ha leget de største sårene.

COMEBACK; Ole Robert Reitans dagligvarekjede har steget mest på stor omdømmekåring i to år på rad, etter katastrofetall for Rema 1000 i 2017.

Foto: Therese Alice Sanne VG
Publisert:,

For andre året på rad gjør nemlig dagligvarekjeden det største bykset i den omfattende omdømmeundersøkelsen til Kantar TNS.

Remas omdømme er dermed løftet ut av hengemyren og opp på nivået til norske virksomheter flest – etter tidenes knekk for to år siden.

– Kundene glemmer fort. Gi dem tilbake Mack-ølet og de andre varene de forventer, så er det meste greit, sier dagligvareekspert Odd Gisholt til E24.

Remas omdømmetap i 2017 er det sterkeste som noen gang er målt av Kantar TNS, og fulgte stormen rundt dagligvarekjedens nye Æ-app og «bestevenn-strategi».

Sistnevnte innebar at Rema reduserte antallet merkevarer i sortimentet for å prioritere eksklusive avtaler med færre leverandører – altså de nye «bestevennene».

Men strategien ga Rema nye uvenner blant både vrakede leverandører og egne kunder, og kjeden måtte omsider innse nederlaget.

Rema: – Vi har lært

Fra et skadeskutt omdømme nær jumboplassen, havner Ole Robert Reitans dagligvarekjede midt på treet blant norske virksomheter i årets undersøkelse – med 47 omdømmepoeng på en skala fra 0 til 100.

Det plasserer Rema 1000 i selskap med Norgesgruppen – mens det fortsatt er et stykke opp til flere av konkurrentene (se faktaboks).

– Det var veldig gøy! Vi har lært av de feilene vi har gjort og lyttet til kundene våre, sier Mette Fossum, Remas direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, om fremgangen.

– Tilbakemeldingene har gjort at vi har tatt Rema 1000 tilbake til det vi egentlig er: Butikker og kjøpmenn i folks nærmiljø som selger varer til lave priser. Vi har tatt frem igjen det enkle budskapet og innimellom treffer vi med humoren vår også, fortsetter hun.

Særlig Mack-ølets forsvinning fra butikkhyllene vakte kundenes avsky.

Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI.

Foto: John Thomas Aarø

Nå er Mack og andre produsenter tatt inn i varmen igjen.

Men det er ikke det eneste grepet som har vunnet tilbake kundetillit, mener dagligvareeksperten.

– Rema har også vært veldig flinke på å utvikle egne merkevarer de siste årene, som lojale Rema-kunder setter stor pris på. I tillegg ser det ut til at Æ-appen i dag fungerer rimelig bra, og ikke minst har det roet seg ned rundt Ole Robert Reitan, som det var mye bråk rundt i avisene. Nå har Rema fått inn en mann som går stillere i dørene, og det tror jeg har vært positivt, sier Gisholt.

– Men de må likevel fortsette å kjempe hardt, for de har fått en fryktelig konkurrent i Kiwi, som fosser frem og nå vinner matbørser som Rema vant tidligere, fortsetter han.

Kantar TNS intervjuet fem tusen personer i den norske befolkningen i årets omdømmeundersøkelse, som omfatter 66 av landets største virksomheter.

Rykte og anseelse, tillit, opplevd kvalitet og økonomisk suksess inngår i den samlede omdømme-vurderingen.

For syvende år på rad er det Vinmonopolet som topper kåringen med landets sterkeste omdømme.

Her kan du lese mer om