Godt & Blandet-posen blir mindre: – Gjør det for miljøet

Den svenske godteriprodusenten Cloetta har gjort noen endringer på bestselgeren sin.

Foto: Cloetta
  • Sigrid Moe
Publisert:

Når posen med godteri er halvfull av godteri, og er blåst opp, bruker den mer plass i transport, og trenger mer emballasje.

Dette fant Cloetta, som blant annet står bak Godt & Blandet, ut at de kunne gjøre noe med.

– Vi har endret vekten på posen i gram, men har også tatt bort luft i posen på vår bestselger innen sukkervare, sier produktsjef Ann Cathrin Irgens i Cloetta til E24.

Produktsjef Ann Cathrin Irgens i Cloetta.

Foto: Privat

Dermed har posen med Godt & Blandet i butikkhyllen blitt mindre.

20 prosent mindre luft

Selskapet står også bak velkjente merkevarer, som blant annet CandyKing, Malaco, Ahlgrens Biler, Läkerol, Malaco og Center.

– Vi har sett på hvordan vi kunne forbedre vårt miljøavtrykk, og når du får plass til mer på pallen, og frakter mindre luft, så blir det mindre utslipp, sier Irgens.

Fyllingsgraden i Godt & Blandet har økt fra 43 prosent til 55 prosent.

– Godteriproduksjon forbindes gjerne ikke med miljø, men vi kan alle gjøre små bidrag for å redusere klimautslippene våre. Vi har redusert mengden luft per pall med 20 prosent, noe som gjør at vi kan redusere antallet lastebilleveranser, forklarer Irgens.

Les også

Meny lanserer larvebrød – åpner for mer insektsmat

– Uærlig

Daglig leder Jens Olav Flekke i Dagligvarehandelens Miljøforum ønsker at andre produsenter skal gjøre som Cloetta.

– Vi synes det er bra at Cloetta fokuserer på fyllingsgrad, noe vi ønsker at alle produsenter skal gjøre – hele tiden. Luft i emballasjen genererer unødvendige CO₂-utslipp fordi kapasiteten i lastebiler ikke utnyttes. Vi synes også det fremstår uærlig ovenfor forbrukerne når emballasjen ikke reflekterer innholdet, sier Flekke.

Cloetta anslår at reduksjonen i antall leveranser gjør at CO₂-utslippet fra transporten reduseres med 3 prosent sammenlignet med i 2017.

Mye luft i snacks

Dagligvarehandelens Miljøforum, som Norgesgruppen Rema 1000 og Coop står bak, kartlegger fyllingsgraden for dagligvarer.

I deres siste kartlegging, i 2017, var fyllingsgraden for snacks på 38,7 prosent, noe som er lavere enn den generell fyllingsgraden på 48,6 prosent for alle varer.

– Det har vært standarden at man har mye luft i posene, og enkelte produkter trenger det for å ikke bli ødelagt, sier Irgens.

Hun utelukker ikke at de vil gjøre samme tiltak med flere produkter.

– Vi ser hele tiden på hvordan vi kan forbedre produktene våre. Og når vi gjør endringer eller kommer med nye produkter ser vi alltid på hva vi kan gjøre for å optimalisere i alle ledd, sier Irgens.

Cloetta er en av godteriprodusentene som har merket sukkeravgiften.

– Markedet for innpakket godteri økte i Sverige, Finland, Danmark og Nederland. I Norge falt volumene på grunn av økt sukkeravgift, skrev administrerende direktør Henri De Sauvage-Nolt da selskapet la frem resultatet for fjerde kvartal i januar.

Les også

Kiwi-sjefen: Rema bygger seg til vekst

Les også

Kjøttsmell for Nortura

Les også

Knallår for potetgullprodusenter

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen

Flere artikler

  1. Knallår for potetgullprodusenter

  2. Ny oppfinnelse fra Bergen utfordrer «boil in bags»

  3. Betalt innhold

    To skip og 200 personer mobilisert i Equinor-innsats på Bahamas

  4. Annonsørinnhold

  5. «Klimakur»: Mindre rødt kjøtt og flere elbiler

  6. Betalt innhold

    Dette tror «batterigeniet» om elbilfremtiden