Verdens største dekkprodusent tar internasjonal navnekonflikt til Oslo tingrett - vil ha kontroll over bruken av ordet «stone»
Bridgestone Corporation har forsøkt å beskytte det de mener er en familie av «stone»-merker tidligere. Nå prøver de igjen i Oslo tingrett.
Den thailandske dekkprodusenten Deestone har kommet i skuddlinjen til giganten Bridgestone, verdens største dekkselskap, tilsynelatende på grunn av likhetene i selskapenes navn og merkevarer.
En dom fra Singapore i april fastslo at Deestone kunne fortsette å bruke navnet, til tross for at japanske Bridgestone ville det annerledes. Selskapet har klaget på at Deestone misbruker det giganten mener er «deres familie av 'stone'-merkevarer», ifølge Strait Times. Dekkgiganten fører blant annet merkene Bridgestone og Firestone.
Patentmyndighetene: For ulikt
Patentmyndighetene i Singapore, som fattet beslutningen i saken, sa i en uttalelse at Deestone-merket både så og hørtes for forskjellig ut fra Bridgestone til å kunne kalles en kopi. Bevisene i saken tilsa at Bridgestone- og Firestone-merkevarene hadde blitt brukt og markedsført separat og uavhengig, og at de ikke var et forsøk på å «lære forbrukerne» at de to merkene var en del av den samme konsernfamilien, skriver Strait Times.
Nå er en lignende sak klar til forhandling i Oslo tingrett, viser berammingslisten fra tingretten. Der har Bridgestone stevnet Deestone, med krav om ugyldiggjøring av varemerkeregistrering og brudd på markedsføringsloven.
Tysk bilgigant tar norsk felgforhandler til retten – krever millionbeløp
Advokat Mikkel Lassen Ellingsen i advokatfirmaet Bryn Aarflot, som representerer Bridgestone, er relativt ordknapp om hva saken dreier seg om.
– Jeg har ingen kommentar til saken utover at Bridgestone ønsker varemerket Deestone ugyldiggjort slik det fremgår av berammingslisten. Når det gjelder eventuelle parallelle saker i utlandet har jeg heller ingen kommentar til disse, sier Ellingsen.
Mangler tilsvar fra Deestone
Advokaten sier han ikke er kjent med om Bridgestone nå leverer inn slike stevninger i samtlige land hvor de to selger dekk.
Så langt har Deestone ikke levert et tilsvar til stevningen ved Oslo tingrett, og det kommer heller ikke frem hvem som representerer det thailandske selskapet i Norge.
Saken var i utgangspunktet berammet i Oslo tingrett 28. september, men på grunn av Deestones manglende tilsvar faller hovedforhandlingen bort, og det vil bli skriftlig behandling.
Det vil mest sannsynlig bli avsagt fraværsdom, opplyser Oslo tingretts pressekontor.
Deestone ble stiftet i 1977 og har rundt 10.000 ansatte.
Bridgestone, stiftet i Japan i 1931, hadde på sin side 143.000 ansatte i 2017.