Avinor-partner trekker seg: Fremtiden til lakseterminalen på Gardermoen er uviss

Worldwide Flight Services og Avinor dropper nå avtalen om å bygge og drifte et nytt sjømatsenter på Gardermoen.

Illustrasjonsbilde flyfrakt Oslo Lufthavn Gardermoen

Foto: Avinor
Publisert:,

Den planlagte sjømatterminalen på Oslo Lufthavn som Avinor ønsket å bygge går en usikker fremtid i møte.

Fredag melder det statlige flyplasselskapet at de og Worldwide Flight Services er enige om å terminere avtalen de har inngått.

Det var høsten 2018 at de to inngikk en intensjonsavtale om å bygge og drive det nye sjømatsenteret.

– Vi vil nå vurdere om, og hvordan, det best skal tilrettelegges for sjømateksport over Oslo Lufthavn sier kommunikasjonssjef i Avinor, Kristian Løksa.

På spørsmål fra E24 om sjømatterminalen nå blir droppet, viser Løksa til pressemeldingen og at de nå skal vurdere situasjonen.

I et intervju med Dagens Næringsliv på en luftfartskonferanse i Bodø i mars åpnet Avinor-sjef Dag Falk Petersen for at hele terminalen kan bli droppet.

– Det jeg kan si, er at terminalen ikke blir bygget hvis ikke noen vil bygge den (...) Det vil ikke bli oppstart hvis ikke andre aktører er med. Vårt oppdrag er å legge til rette for en privat aktør som vil bygge, sa Falk-Petersen til avisen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Kan Norwegians Kina-drøm redde «lakseslottet» på Gardermoen?

Møtte motstand

Det var i juli 2017 at det ble kjent at Avinor ønsket å bygge verdens største sjømatterminal på Gardermoen.

Avinor hyret inn meglerhuset Pareto for å finne investorer som skulle stille med rundt 800 millioner kroner i kapital, og etter planen skulle byggingen starte 1. januar 2019. Det skjedde ikke.

De ambisiøse planene møtte imidlertid motstand fra flere sentrale aktører i bransjen.

Fra flyselskapenes side har flere vært kritiske til at Avinor skulle sette i gang med et slikt prosjekt, fremfor å la de kommersielle aktørene styre det selv.

Norwegians fraktdirektør uttalte til Dagens Næringsliv i mars at han fryktet at Avinor-prosjektet ville ende med et uønsket monopol.

Da frakthåndteringsselskapet Roadfeeders ble slått konkurs i fjor høst pekte Roadfeeders-ledelsen på at en av faktorene som bidro til deres problemer var annonseringen av Avinors terminal. Roadfeeders hadde selv åpnet et nytt og avansert lager i 2016, men opplevde at kundene vegret seg for da nyheten om at det skulle komme enda en ny terminal.

Avinor uttalte den gang at de mente det er et behov for flere aktører enn sjømatsenteret de selv planla å bygge.

Les også

Avinor får kostnadskritikk: Ministeren varsler nye kutt

Les også

Sola lufthavn skal være klar for elfly fra 2022

Les også

Forbereder mulige USA-kutt til vinteren

Her kan du lese mer om