Norsk bryggeri kaster seg på amerikansk alkotrend – «Alko-Farris» kommer til Norge
Ægir Bryggeri i Flåm blir første i Norge til å lansere den nye produktkategorien «hard seltzer» i Norge under merkenavnet «Bekk».
– Vi har sett hvor stort dette har blitt i USA, og Ægir Bryggeri har puslet med tanken om å prøve ut dette i rundt et år. I sommer satte vi inn støtet på å få lansert produktkategorien i Norge, sier Jan Tore Borgersen i ølimportørbedriften CASK.
Såkalt hard seltzer, som er sukkerfri, smakstilsatt mineralvann med alkohol, har oppnådd stor suksess i det nordamerikanske markedet gjennom blant andre markedslederen White Claw.
Hittil har ikke produktkategorien ikke vært tilgjengelig i Norge.
– Blir populært i Norge
I uke 8 vil produktet, som får navnet «Bekk», rulles ut i Coop, Norgesgruppen og Rema 1000 sine butikker. Til å begynne med produseres 120 000 liter.
– Vi prøver ut smakene fersken, bringebær og mango først. Disse ser vi gjør det stort i USA, og vi har troen på at det blir like populært i Norge, sier Borgersen.
Han tror «Bekk» kan bli særlig populært av helseorienterte forbrukere.
– Det er ikke like søtt og klissete slik rusbrus kan oppleves. Dette er et voksent produkt, som er sukkerfritt og har lavt kaloriinnhold. Vi tror det blir en hit hos dem som bryr seg om helse men som fremdeles vil ta seg en drink, sier Borgersen.
«Alko-Farris» tar markedsandeler fra øl i USA
Den nye produktkategorien vil også komme til utelivet. Prisen på produktet sier Borgersen at er opp til dagligvarekjedene å bestemme.
«Bekk» vil komme i 0,33 liters aluminiumsbokser og har fire prosent alkoholinnhold.
– Det må finne sin plass i markedet. Å plassere produktet kan nok være vanskelig, for det er hverken rusbrus, kullsyrevann eller øl. Det er noe helt nytt, sier han.
Tror flere kommer etter
På verdensbasis estimerte den sveitsiske banken UBS i november at produktkategorien vil vokse fra 550 millioner dollar i 2019 til 2,1 milliarder dollar innen 2022, ifølge Financial Times.
Borgersen og Ægir Bryggeri tviler på at de får være alene om «alko-Farris» i Norge lenge.
– Det er sikkert som skatten at de større bryggeriene vil komme etter, sier han.