Dagligvarekrigen

Coop ett steg nærmere kasseløse butikker

Snart er mobilen kundens eneste nødvendige verktøy i dagligvarebutikkene. Slike løsninger vil føre til færre arbeidsplasser, men også et bedre Norge, ifølge digitaliseringsministeren, som tar Coops siste initiativ i forsvar.

Coop-sjef Geir Inge Stokke (til høyre) forklarer digitaliseringsminister Nikolai Astrup (midten) selskapets nye mobilløsning for skanning og betaling av varer som gjør kassesystemene stadig mindre relevante i butikkene. Til høyre er og Obs-direktør Lars Tendal.

Sindre Hopland
  • Sindre Hopland
Publisert:,

– Dere raserer hele bransjen. Jeg kommer ikke til å handle her mer om dette blir normalen, sier en kunde til Coop-sjef Geir Inge Stokke.

Stokke er på Coop Obs Haugenstua utenfor Oslo, der han er i ferd med å vise digitaliseringsminister Nikolai Astrup dagligvarekjedens nyeste løsning, som lar kundene skanne varene selv og betale med mobilen.

Coop-sjefen svarer at jobbene ikke forsvinner, og kunden beklager like etterpå for at hun «var litt hissig i dag».

Digitaliseringsminister Astrup tar Coop i forsvar.

– Vi må frigjøre mennesker til de oppgavene mennesker er best til å gjennomføre, for eksempel å ta imot kunder her, i stedet for å gjøre en oppgave en maskin kan gjøre mer effektivt, sier han.

Les også

Rema starter opp igjen forhandlingene etter at Konkurransetilsynets funn førte til stopp i «høstjakten»

Coop-sjef Geir Inge Stokke (til høyre), digitaliseringsminister Nikolai Astrup (midten) og Obs-direktør Lars Tendal.

Sindre Hopland

Vil komme distriktene til gode – på sikt

Coop planlegger å rulle ut mobilløsningen i kjeden Coop Obs først, og deretter i mindre lokale butikker.

– En nærbutikk på en liten plass har ikke råd til å ha åpent like lenge som en Obs i sentrale strøk, og da er tanken at mobilen blir nøkkelen og kassen til kundene på kvelden, sier Coop-toppen.

Stokke håper at kravet til kontanter vil falle bort, slik at gjennomføringen blir billigere. Hvis ikke må kjeden sette opp autonome kontantkasser.

– Vi kan sikre nærbutikkenes fremtid, sier han.

Les også

Fersk dagligvarerapport: Trenger «smoking guns» for å finne årsaken til forskjeller i innkjøpsprisene

Innrømmer at arbeidsplasser forsvinner

Det er Stokke og Lars Tendal, kjededirektør for Obs som møter E24 på Haugenstua en sen desemberkveld.

– Vi sparer penger på å slippe å kjøpe inn annet utstyr, men på bemanning sparer vi ikke penger med det første på dette tiltaket, det er i så fall mer langsiktig, sier Coop-sjefen om mobilløsningen.

– Men dette betyr jo færre folk i butikkene?

– Det er en måte å opprettholde konkurransekraft på. Det er begge deler, flere folk på gulvet men vi skal også bli mer kostnadseffektive, slik er det jo bare, sier Tendal.

Coop-topp Stokke skyter inn:

– Skal du være billigst, så skal du være billigst.

Digitaliseringsministeren støtter Coop-toppene.

– All type teknologi har medført den typen endring. Men i sum så tror jeg vi kommer ut bedre på den andre siden.

Han sier videre at nordmenn må forberede seg på å arbeide annerledes om vi skal beholde det velferdssamfunnet vi har i dag.

– Så du klarer å se Coops nye betalingsløsning inn i det store makrobildet?

– Ja, det er ikke slik at all ny teknologi er av det gode. Men som regel er det slik at ny teknologi er noe positivt både for storsamfunnet og for den enkelte, sier han og legger til:

– Jeg tror ikke folk vil godta å stå i kø i matvarebutikkene i fremtiden, det er den veien det går.

Les også

Julepriskrigen et tapssluk for lavpriskjedene

Digital kvittering

I fjor kom nyheten fra regjeringen om at det fra 1. januar 2019 ikke lenger var påbudt med papirkvittering om man betaler med kort.

Det har også Coop dratt nytte av, og kjeden lanserer nå en løsning som lar deg få kvitteringen digitalt på mobilen.

Bare for Coop alene betyr det at man kan begynne å begrense det som i dag er 28.600 kilometer med papir fra kvitteringer.

Dagligvarekjeden sier grunnen til at de gjør kvitteringen digital er på oppfordring fra kundene, men også som et miljøhensyn.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Coop
  3. Geir Inge Stokke
  4. Dagligvarehandel

Flere artikler

  1. Regjeringen vil skjerpe fiberkonkurransen: – Mange har ikke mer enn én leverandør å velge

  2. Coop er strålende fornøyd med fjorårets resultater – men spår ellevill coronavekst i 2020

  3. La frem strategi for kunstig intelligens: – Legger mye ansvar på andre

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Toppsjefenes hjemmekontor

  6. Varehandelsekspert: – Vi går inn i 2020 med stor usikkerhet