Forbrukertilsynet ber om gjennomgang av reisebestilling-gigantenes prising

Flere klager på bestillingstjenestenes markedsføring av flyreiser, og hevder selskapene utelater viktige gebyrer: – Kan ha en villedende effekt, sier avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet. 

RIKTIGE PRISOPPLYSNINGER: Denne gangen tar Forbrukertilsynet for seg totalprisingen av flyreiser.

Foto: Skjermdump
Publisert:,

Forbrukertilsynet går i bresjen for å gi forbrukerne full oversikt over totalpriser ved bestilling fra første stund.

I denne omgang har Forbrukertilsynet bedt flere tjenester som tilbyr reisebestilling om å gjennomgå deres praksis, og iverksette tiltak som sikrer at totalprisene som annonseres er riktige og fullstendige.

Blant disse er Ticket feriereiser, Sembo, Booking.com, Reisefeber.no og Momondo.no.

– Det er viktig at forbrukerne gis riktige prisopplysninger, og at den prisen man får er relevant for en selv. Poenget er at man ikke skal få en ubehagelig overraskelse med at det dukker opp et gebyr, så folk ikke blir villedet til å tro at prisen er lavere enn det egentlig er, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.

Mottatt klager

Bakgrunnen for gjennomgang av praksisen er flere klager Forbrukertilsynet har mottatt. Det er henholdsvis tre klager på Sembo, og én på Ticket feriereiser.

Flere av klagene skal omhandle at den markedsførte totalprisen ikke omfatter kortgebyr, eller har en medregnet rabatt som forutsetter bruk av betalingsmåter som ikke flertallet av forbrukerne benytter.

– Når vi fikk disse klagene så vi at man har sklidd tilbake til en praksis som vi har tatt opp før, men i en annen variant. Derfor har vi undersøkt markedet, og har tatt opp denne praksisen på bakgrunn av det.

Betalingsmåtene som trekkes frem som eksempel er gavekort, spesifikke bankkort eller fakturaløsninger.

– Ett selskap oppga prisen basert på Visa debet, mens de andre selskapene brukte rabatteknikken. Dermed så det ut som om selskapet med riktige prisopplysninger var det dyreste, men etter en nærmere sjekk var det ikke tilfellet. Det kan ha en villedende effekt for dem som ikke bruker disse betalingsløsningene.

Må gjelde for flertallet

Etter Forbrukertilsynets vurdering må prisen som oppgis være mest aktuell for flesteparten av forbrukerne. Prisen skal også inkludere eventuelle gebyrer som er aktuell for de fleste kundene, slik som for eksempel kortgebyr ved bruk av vanlige betalingskort som Visa debit og MasterCard debit.

Rema går på kyllingsmell – må fjerne Hubbard-navnet

– Det kan ha en villedende effekt for dem som ikke bruker disse betalingsløsningene, som ikke er allment utbredt.

Gjedrem informerer også om at alle selskapene har svart, og at en del har sagt at de endrer prisopplysningene i tråd med det Forbrukertilsynet ber om. Andre har kommet med foreløpige tilbakemeldinger.

– Vi har også sendt en del saker til våre svenske kolleger i Konsumentverket. Dette gjelder selskapene Flysmarter.no, travelis.no, tripmonster.no, flightfinder.no, og de selskapene som ligger under E-traveli, slik som Gotogate, Supersaver, og Mytrip.

Ticket har gjort endringer

Etter dialogen med Forbrukertilsynet har Ticket feriereiser gjort flere endringer.

MARKED- OG ADMINISTRASJONSSJEF: Ellen Wolff Andresen i Ticket feriereiser.

Foto: Ticket

– I henhold til forbrukertilsynets krav skal totalprisen som oppgis i markedsføringen være den totalprisen som er aktuell for den største delen av brukerne, sier marked- og administrasjonssjef Ellen Wolff Andresen i Ticket til E24.

Ticket medgir også at det har vært for få tilgjengelige betalingsalternativ, og har lagt til flere.

– Totalprisen som markedsføres kan man nå få ved betaling med BankAxess, men også ved å benytte Ticketkort, DNB, SpareBank 1, Sparebanken Vest eller Handelsbanken. Dette vil da omfatte majoriteten av brukerne.

Forbrukertilsynet opplyser om at de også har bedt Finn.no iverksette tiltak slik at prisene på deres nettsider er riktig, ettersom flere av selskapene selv har lagt inn sine rabatterte priser på nettsiden.

Sembo, som hadde mottatt tre av klagene, forteller til E24 at er i dialog med Forbrukertilsynet og Finn.no for å tydeliggjøre prisingen fremover.

– Vi strever etter en både enkel og tydelig online-booking, som samtidig viser de rabatter som er tilgjengelig. Det er veldig viktig for oss at våre kunder er fornøyde, og vi ønsker dermed dialogen vi har med Forbrukertilsynet og Finn.no velkommen, for å se hvordan vi kan gjøre prisingen tydeligere fremover, sier Andreas Elmgren, administrerende direktør i Stena Line Travel Group som Sembo ligger under.

Det har ikke lyktes E24 å komme i kontakt med Booking Holdings, som driver Booking.com og Momondo.no.

Her kan du lese mer om