O'Learys skal mer enn doble antall restauranter i Norge

Sportsbarkjeden har planer om å utnytte butikkdøden som påvirker norske kjøpesentre for å kraftig øke antallet restauranter de neste årene.

VIL VOKSE: Det kan bli flere av disse i Norge, dersom kjeden får det som de vil.

VIL VOKSE: Det kan bli flere av disse i Norge, dersom kjeden får det som de vil.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

Kjeden som er mest kjent for sin tilstedeværelse på norske flyplasser, er klare for å satse på mer enn nordmenn på reise.

O'Learys som serverer nordmenn burger og sport på skjerm, har store planer for Norge fremover.

– De siste fem årene har O’Learys i snitt vokst 15 prosent i året. Når det gjelder Norge spesifikt, økte omsetningen fra 2017 til 2018 med 26 prosent.

Det sier Kenneth Lorentzen, O'Learys-konsernets ferske norske toppsjef som nylig kom fra jobben som Norgessjef i pizzakjeden Domino's.

O'Learys ønsker ikke å røpe resultatet for det norske markedet, men omsetningen for de 18 restaurantene i Norge endte i fjor på 287 millioner kroner, opp fra 228 millioner året før.

For det svenske konsernet O'Learys Trademark, som teller 130 restauranter i 13 ulike land endte omsetningen på 2,2 milliarder kroner, en økning på 6,5 prosent fra året før. Resultat før skatt endte på 6,2 millioner kroner.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik vil pizzagigantene vinne krigen

20 nye restauranter

Det er få eller ingen store sportsbarkjeder i Norge, noe som gjør at O'Learys tror det er mulig å vokse mye de neste årene.

Annonsørinnhold

– Det er et veldig fragmentert marked, og det er der vi ser store muligheter fremover, sier Lorentzen.

Over de neste 3 til 5 årene skal O'Learys etablere 20 nye restauranter i Norge. I dag har kjeden 19 restauranter, hvor en stor andel er på flyplasser.

Lorentzen vil ikke gå ut med nøyaktig hvilke lokasjoner de ser på, men sier de er fleksible, og er ikke avhengig av storbyene for å få konseptet til å gå rundt.

– O'Learys passer vel så godt på mindre steder som i storbyen. Det er vår siste etablering i Skien et bevis på.

Restauranten i Skien er 1.800 kvadratmeter stor, og har bowling og andre aktiviteter tilknyttet.

BOWLING: I de 20 nye restaurantene O'Learys skal etablere i Norge, vil det være langt mer enn bare burger og sport på TV-en, men også aktiviteter som bowling og shuffleboard.

Foto: O'learys

Attraktive for kjøpesentre

Det er nettopp den typen restauranter man har lansert i Skien, og som O'Learys kaller «event-sentre», kjeden mener vil bli nøkkelen til ekspansjonen i Norge.

Disse restaurantene er langt større enn dagens spisesteder, og har opptil 1.000 seter.

Les på E24+ (for abonnenter)

På innsiden av brusselskapet som gjør Coca-Cola rasende

På denne måten mener han kjeden har blitt svært interessant for kjøpesentre som det siste året har slitt med tomme lokaler etter flere større konkurser i norsk varehandel de siste årene, deriblant Toys'R'Us, kleskjeden PM og Tilbords.

Det er også en av årsakene til at den samlede veksten for norske kjøpesentre var på 0,8 prosent i fjor, ifølge Kvarud Analyse.

– Jeg tror vi må konkludere med at 2019 blir et krevende år for norsk handel, og det er lite som tyder på at de bransjene som sliter i handelen, vil få det noe lettere i året som kommer, uttalte Virke-sjef Harald Andersen etter at tall viste at kundene sviktet kjøpesentrene under julehandelen.

Trenden er at de tomme lokalene fylles med restaurant og opplevelser.

Derfor mener Lorentzen timingen er perfekt for ekspansjonen deres.

– Disse sentrene blir jo trafikkdrivere til kjøpesentre, spesielt når vi ser at flere av restaurantene passerer 30 millioner i omsetning, sier Lorentzen og fortsetter:

BURGERSJEF: Norske Kenneth Lorentzen leder den internasjonale restaurantkjeden O'Learys, og var tidligere toppsjef i Domino's Pizza i Norge.

Foto: O'Learys

– Vi har mange interessante samtaler med gårdeiere i Norge, og ettersom vi tar ganske store lokaler, blir vi og våre franchisetagere en svært attraktiv leietager.

Oppkjøpsfond på laget

I fjor kom det svenske oppkjøpsselskapet Altor på eiersiden med en minoritetsandel i O'Learys.

Lorentzen sier det er en stor fordel med en partner som Altor som både har kapital og kompetanse til å øke veksttakten i årene fremover.

Den norske O'Learys-sjefen har nylig flyttet til Stockholm hvor selskapets hovedkvarter ligger.

Det er bare få måneder siden selskapet han pleide å lede i Norge, Domino's, varslet en omfattende snuoperasjon i Norge etter skuffende tall.

Lorentzen ønsker ikke å kommentere tiden sin i Domino's, eller situasjonen kjeden nå befinner seg i.

– Men hva var det som gjorde at du valgte å bytte jobb fra pizza til burger?

– Det var ikke et enkelt valg, men det var en unik mulighet til å lede et internasjonalt konsern med store vekstambisjoner som ble etablert i Norden. Og etter nå å ha vært i O’Learys i noen måneder og besøkt mange av våre restauranter og event-sentre ser jeg et stort potensial for kjeden både i Norden og internasjonalt.

Les også

XXL-ansatte i undertøyet straffet med isvann på «Krigsskolen»

Les også

Marcus & Martinus spilte og solgte for 60 millioner i fjor

Les også

Indias «kaffekonge» funnet død

Annonsørinnhold