Dagligvarekrigen

Coop vil ha ny rapport om konkurrenten før «høstjakta»

Coop ønsker å vite hvor mye mer eller mindre konkurrentene kjøper varene sine for før forhandlingene starter i høst. Det mener Konkurransetilsynet ikke er noe mål i seg selv.

Konkurransedirektør Lars Sørgard (tv) og Sigurd Birkeland, leder for prosjekt dagligvare, på pressekonferanse hos Konkurransetilsynet om razziaer hos Orkla og Norgesgruppen. Fremleggelse av offentlig rapport om kartleggingen av innkjøpsbetingelser i norsk dagligvaresektor.

Marit Hommedal
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Det haster med å få offentliggjort tallene før høstjakta begynner. For at det skal ha best mulig virkning på forhandlingene bør det gjøres så snart som mulig, sier Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop.

Etter sommeren starter dagligvarebransjens kanskje viktigste årlige forhandlinger, nemlig det som kalles «høstjakta», som er perioden dagligvarebransjen forhandler om neste års innkjøpspriser.

I november la Konkurransetilsynet frem forskjellene i innkjøpspriser dagligvarekjedene får fra leverandørene fra 2017, hvor Norgesgruppen i tilfeller fikk over 15 prosent lavere priser enn konkurrentene i Coop og Rema. Nå venter bransjen spent på tallene for 2018 og 2019.

Coop mener leverandørene trenger å bli «påminnet makten Konkurransetilsynet har».

– For konkurransetilsynets del vil det å legge frem tallene være med å forandre markedet i en positiv retning. Det merket vi i november da enkelte av leverandørene senket prisene til oss, sier Friis og fortsetter.

– Men noen har ikke endret tilnærming i det hele tatt, sier han.

Friis mener det er viktig å få kartlagt om prisforskjellen mellom Norgesgruppen, Coop og Rema økte de påfølgende årene.

Kommunikasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle Friis.

Coop
Les også

Orkla-sjef om årlig rapportering til Konkurransetilsynet: – Disiplinerende og positivt

Les også

Rema-sjefen om dagligvaremeldingen: – Nå må Konkurransetilsynet sette ballen i mål

– Vil ikke påvirke forhandlingene

Årsaken til at fremleggelsen av tallene lar vente på seg, er at flere leverandører har meldt til Konkurransetilsynet at på grunn av coronakrisen har det vært vanskelig å melde inn tallene i tide.

Konkurransetilsynet har også en helt annen tilnærming til saken enn Coop.

– Vi ønsker ikke å påvirke forhandlinger, og har ikke noe mål i seg selv om å slippe dette i den perioden. Nå er jo dette også 2018- og 2019-tall, så man får jo heller ikke innsikt i priser som er forhandlet etter vår forrige kartlegging eller uannonserte besøk i fjor høst, sier konkurransedirektør Lars Sørgard.

– Er det mulig å estimere når det kommer nye tall, blir det før neste år? 

– Jeg kan ikke si nøyaktig når det kommer, men det blir i god tid før 2021. Så fort vi får inn tallene går det ganske raskt fra vår side.

Tilsynet har ikke satt noen dato for innmeldingsfrist for tallene, annet enn etter sommeren.

Friis i Coop mener «man ikke kan skylde på corona for alt», og at det ikke bør være en unnskyldning for ikke å legge frem tallene snarlig.

Les også

Kaller permanent dagligvare-fokus i Konkurransetilsynet for «enorm seier»: – Nøyaktig det vi har bedt om

Leverandørene uenig med Coop

Dagligvareleverandørenes forening (DLF) mente Konkurransetilsynets fremleggelse av prisforskjellene i november i fjor kan ha gjort mer skade enn det har gagnet næringen.

DLF mente at utvalget på 16 leverandører var for snevert, og at årsakene til prisforskjellene kom for dårlig frem.

– Vi mente at måten tallene ble kommunisert før forhandlingene i fjor ikke var heldig. Konkurranseloven er tydelig på at kjedene ikke skal ha innsikt i hverandres innkjøpsbetingelser. At Coop etterlyser en offentliggjøring av innkjøpsbetingelser til noen utvalgte leverandører, som i tillegg ikke sier noe om eventuelle årsaker, tenker jeg er uheldig., sier DLFs kommunikasjonsdirektør, Mette Hanekamhaug.

Hun sier det viktigste fremover, ifølge stortingsmeldingen, er å se på årsakene til forskjeller i innkjøpspriser, ikke bare forskjellene i seg selv.

Samtidig som Hanekamhaug glad for konkurransedirektørens uttalelser i saken, forstår hun bransjekollegaen i Coop.

– Selvfølgelig forstår jeg Bjørns posisjon, det er hans jobb å sikre gode innkjøpspriser, men jeg tenker han her burde lyttet til det budskapet som kommer i stortingsmeldingen og fra Konkurransetilsynet selv.

Rema frøs forhandlingene i fjor

Det skapte stor oppstand da prisforskjellene oppdaget i 2017-tallene ble lagt frem i november i fjor, og Rema reagerte så sterkt på forskjellene at forhandlingene ble fryst.

– Vi har valgt å ta en pause i forhandlingene, for den informasjonen vi fikk i forrige uke har skapt store bølger internt hos oss, sa Rema-sjef Bentestuen den gangen.

Bentestuen uttalte at Rema så for seg en prisforskjell på 3–5 prosent, og at over 15 prosent prisforskjell var mer enn selskapet noen gang hadde sett for seg.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Dagligvarebransjen
  3. Konkurransetilsynet
  4. Dagligvareleverandørenes forening (DLF)
  5. Coop
  6. Norgesgruppen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kaller permanent dagligvare-fokus i Konkurransetilsynet for «enorm seier»: – Nøyaktig det vi har bedt om

  2. Rema-sjefen om dagligvaremeldingen: – Nå må Konkurransetilsynet sette ballen i mål

  3. Regjeringen dropper forbud mot prisdiskriminering i dagligvarehandelen

  4. Annonsørinnhold

  5. Vil gjøre Konkurransetilsynets søkelys på dagligvaren permanent

  6. Orkla-sjef om årlig rapportering til Konkurransetilsynet: – Disiplinerende og positivt