Pure Atlantic ville bygge verdens lengste skip for å drive lakseoppdrett - får nei av Fiskeridirektoratet

Med sine 521 meter skulle Pure Atlantics giganskip bli verdens lengste. Men enn så lenge har planene fått tommelen ned av myndighetene.

Foto: Pure Atlantic
  • E24
Publisert:

Fiskeridirektoratet har avslått det norske oppdrettsselskapet Pure Atlantics søknad om å drive fiskeoppdrett på verdens lengste skip, kommer det frem av en melding fra Fiskeridirektoratet.

Begrunnelsen er at planen ikke bidrar til betydelig innovasjon til næringen, ifølge brevet som er datert 16. mai.

Pure Atlantic har søkt rekordhøye 45 utviklingskonsesjoner, flere enn noen andre. Dette kunne ha gitt dem et brutto slaktevolum på 50.000 tonn laks per år.

Pure Atlantic hadde planlagt å bygge verdens lengste skip: 521 meter langt og 90 meter bredt.

Energibehovet til skipet skulle dekkes gjennom påmonterte vindmøller. Inni skroget ville det vært åtte separate tanker for oppdrett.

Tom Henrik Sundby, som er tidligere finansdirektør i seismikkselskapet Polarcus, står bak prosjektet sammen med Svein Johnny Naley og Kåre Jostein Larsen – begge med bakgrunn fra offshorebransjen.

Selve skipet var beregnet til å koste rundt 3,3 milliarder kroner å bygge.

Les også

Salmar forsøkte å få igjen på skatten – tapte i Høyesterett

Les også

Oppdrettsfirma gir ansatte 220.000 kroner i bonus

Les også

Lusebekjempelse en stor påkjenning  for laksen

Her kan du lese mer om

  1. Oppdrettsnæring

Flere artikler

  1. Mattilsynet etterlyser bedre dokumentasjon av bruk av lakselusmiddel

  2. Salmar forsøkte å få igjen på skatten – tapte i Høyesterett

  3. Oppdrettsfirma gir ansatte 220.000 kroner i bonus

  4. Annonsørinnhold

  5. Havbruksmilliardene: Frøya fikk 103 millioner kroner etter godt lakseår

  6. Oppdrettsgründer er død