Konkurransetilsynet mener flyseteavgiften må utsettes

Konkurransetilsynet mener flypassasjeravgiften kan gi ulike konkurransevilkår og derfor må utredes nærmere.

VINN ELLER FORSVINN FOR TORP: Et Ryanair-fly på vei til Stansted flyplass, London.

Berit Roald NTB scanpix
Publisert:,

Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten (H) er imidlertid klar på at avgiften vil bli innført.

– Den kommer til å bli gjennomført, og så er høringen der for å se om det er teknikaliteter som må gjøres på en annen måte. Det er ikke mer dramatisk enn det, sånn jeg ser det, sier Flåtten til TV 2.

Finansminister Siv Jensen (Frp) ville ikke kommentere saken tirsdag, men departementet opplyser til NRK at det vil bli gjort en grundig vurdering av avgiften.

Les også

NHO mener flyseteavgiften er i strid med EØS-avtalen

Høringsuttalelsen

Konkurransetilsynets innvending kommer fram i høringsuttalelsen , som tirsdag ble oversendt Skattedirektoratet.

Flypassasjeravgiften er vedtatt av Stortinget og planlagt innført fra 1. april i år. Alle avganger fra norske lufthavner ilegges avgiften med en sats på 80 kroner per passasjer.

– I ytterste konsekvens vil innføringen av flypassasjeravgiften kunne føre til færre aktører i det norske luftfartsmarkedet og redusert konkurranse, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.

Særlig gjelder de mulige ulike konkurransevilkårene ved flybytte – såkalt transfertrafikk, ifølge Konkurransetilsynet.

Les også

Rygge lufthavn: Flyseteavgiften betyr slutten

– Verst for lavprisselskaper

«Passasjerer som på en reise flyr med to selskaper som har en samarbeidsavtale, vil kun betale passasjeravgift én gang. Passasjerer som på samme strekning flyr med to selskaper uten en slik avtale, vil måtte betale avgiften to ganger», skriver tilsynet.

«Konkurransetilsynet savner også en nærmere vurdering av om den nye avgiften vil kunne ramme flyselskapene ulikt, avhengig av om selskapet har sin hovedvirksomhet i lavprissegmentet eller i fullservicesegmentet. Prisøkningen per billett vil, dersom den overføres fullt ut i prisen til passasjerene, prosentvis være størst for lavprisbilletter», står det videre.

Les også

Hit ble det dyrere å fly i 2015

Sp ikke overrasket

Anbefalingen fra Konkurransetilsynet kommer ikke som noen overraskelse, mener Senterpartiets Geir Pollestad, som leder næringskomiteen på Stortinget.

– Nå må finansminister Siv Jensen dra i nødbremsen. Stortinget har allerede i vedtak åpnet for at avgiften kan utsettes. Dette er en mulighet regjeringen nå må bruke, uttaler Pollestad til NTB.

Kritikken støttes av Arbeiderpartiets Lisbeth Berg-Hansen, medlem av finanskomiteen. Hun påpeker at finansministeren i et skriftlig svar til Stortinget bekreftet at det ikke ligger an til en likebehandling av flyselskap.

– Dette går igjen ut over passasjerene, særlig fra distriktene, sier Berg-Hansen.

Les også

– Jeg har ingen backup-plan for Rygge

Les også

Stortinget vedtok flyseteavgiften

Les også

Mener regjeringen bløffer