Kunder må handle for 23.000 kroner for å møte nissen

TOBY MELVILLE / X90004
Publisert:

Det går mot den tiden på året da julenissen tar plass på kjøpesentre både i Norge og utlandet. På varehuset Harrods i London går startskuddet førstkommende fredag, når senteret åpner julenissens helt egen «julegrotte» sponset av Swarovski.

I «julegrotten» får besøkende møte nissen, og loves også en eksklusiv gave.

Så er også besøket kun for medlemmer som før 26. august kom opp til nivå to i varehusets lojalitetsprogram. I praksis betyr dette at kundene må ha handlet for 2.000 pund, eller 23.000 kroner før denne datoen for å få møte julenissen, skriver CNBC.

Det koster også 20 pund for hvert barn som skal besøke grotten, hvor barn under tre år går gratis med en voksen. Allerede før attraksjonen åpner er den fullbooket helt frem til julekvelden, ifølge varemagasinets nettsider.

Etter at Harrods har fått kraftig kritikk for å kun gi velstående kunder muligheten til å ta del i julefeiringen, har varemagasinet åpnet opp for at også 160 familier som ikke har nådd dette nivået får innpass hos julenissen, ifølge The Guardian.

Selv om andre nå også har fått innpass står nivå 2-medlemmene fremdeles for 96,4 prosent av alle de ti minutters avtalene man har kunnet bestille med julenissen.

En talsperson for Harrods sier i en uttalelse at de hvert år blir «overveldet av etterspørselen» for opplevelsen. Videre opplyser personen at de ikke har mulighet til å møte etterspørselen, og at de derfor har valgt å tilby tjenesten til medlemmene for å gi noe til lojale kunder, ifølge The Guardian.

Kunde: – Harrods oppfører seg som Grinchen som stjal julen Harrods eies av et statlig investeringsfond fra Qatar

Her kan du lese mer om