Denne typen butikker har vokst raskere enn netthandelen

Kun én type butikk etablerer seg raskere enn netthandelselskaper i Norge: De er billige og gir deg både hagemøbler og vaskepulver på ett og samme sted.

BRUKER AMAZON: Clas Ohlson går inn under kategorien bredt vareutvalg. Den svenske kjeden har annonsert at de vil selge varene sine via Amazon i England, og eksperter tror de ulike kjedene i bransjen vil måtte gjøre det samme – også i Norge.

Foto: Clas Ohlson
Publisert:,

Omsetningen i den såkalte bredt vareutvalg-bransjen har økt 70 prosent fra 2008 og frem til 2016. Det fører den opp blant de med størst økning i hele varehandelen.

Selv om alle fylker har sett antallet butikker reduseres, har også samtlige fylker sett en økning i denne typen butikker.

Disse butikkene er ofte lavpriskjeder som selger store volumer varer til en lavere pris enn konkurrentene, og velger varer basert på popularitet og lønnsomhet. Bransjen stjeler kunder fra både jernvare, dagligvare og møbelbutikkene.

Sjeføkonom i Virke, Lars Haartveit, sier de tror veksten i bransjen kommer til å fortsette fremover, og at man nå jobber iherdig med konseptene, blant annet gjennom av mindre butikker i bransjen som Søstrene Grene og Flying Tiger Copenhagen. Disse er blant landets vekstvinnere på omsetning.

Virke tror kategorien vil vokse tre prosent i 2019.

De siste åtte årene har det blitt etablert 367 varehus innen bredt vareutvalg, hvis man trekker fra nedleggelser.

Momsfritak kan bli gavepakke

Men skal man tro aksjeanalytiker Christian Nordby i Arctic Securities, er det slutt på vekstfesten i bransjen.

– Jeg tror ikke selskapene i bredt vareutvalg-kategorien kan fortsette å vokse så mye lenger, sier Nordby, som følger retail-markedet tett.

Stor butikkdød-oversikt: Her har hver femte butikk forsvunnet

Han peker på at vekststrategien for store selskaper som Europris er oppkjøp, det som kalles inorganisk vekst, og mener dette gjelder store deler av denne kategorien.

Europris kjøpte seg i sommer inn i sin svenske lillebror ÖoB for å skape en nordisk butikkallianse.

Nordby mener likevel det er spesielt en ting som kan være en gavepakke for selskapene i bredt utvalg-kategorien.

– Det som kan bety mye for flere av disse kjedene er om momsfritaket på netthandel fjernes i statsbudsjettet. Dette kan selskaper som selger godteri og lignende, bruke til sin store fordel på nett.

Statsbudsjettet legges frem den 8. oktober, og analytikerne mener Europris, Nille og andre selskaper i bransjen bør være forberedt på å stjele godterimarkedet på nett fra utenlandske aktører.

Omsetningen i bransjen passerte 18 milliarder i 2017, ifølge Virke.

Kjedelige kjøp på nett

Få av kjedene i bredt vareutvalg-kategorien er store på netthandel, og en hurtig voksende aktør som Rusta sa til E24 før sommeren at de ikke tenker på netthandel i det hele tatt.

– Jeg vil gjerne se litt flere eksempler på at netthandel fungerer før vi prøver oss, sa Rusta-sjef Gøran Westerberg den gangen.

Europris har derimot rullet ut netthandel, og selskapets toppsjef Pål Wibe lovet at man nå skal få trampolinen levert på døren.

Les også

Nye tall: Netthandel under 350 kroner har eksplodert – dyrere netthandel stagnerer

Men handelskonsulent i britiske GDR Creative Intellegence, Kate Anckethill, er ikke så sikker på om enkeltstående nettbutikker for disse kjedene vil fungere.

– Alt som er kjedelig å kjøpe, vil flyttes over på nettet og igjen bli absorbert av Amazon og andre store plattformer, sier Anckethill, som har jobbet med retail i over 20 år og har mange store kunder som Macy's, Tesco og Sephora.

Hun får støtte av analytiker Nordby i Arctic.

– I det lange løp tror jeg få av disse selskapene kommer til å gjøre det bra på nett, de bør satse på å bli en del av en større markedsplass. Når Amazon plutselig kan levere gratis på døren i løpet av et par dager, har mange tapt kampen.

Anckethill tror netthandelen vil øke fra dagens 20 prosent av all handel, og stagnere på mellom 30–40 prosent av det totale markedet, og mener butikkene som skal overleve må tilby mye mer enn de gjør i dag.

– De butikkene du sitter igjen med, er de som gøye å gå i, der du møter venner og der man lærer noe nytt.

Middelklassen krymper – kjedene vokser

Selv om Norge er et land med mindre forskjeller enn mange andre land i Europa, øker også forskjellene mellom fattig og rik her.

Ifølge SSBs Gini-koeffisient, som måler økonomiske forskjeller i samfunnet, viser at ulikhetene har blitt større i Norge, og spesielt etter finanskrisen har avstanden mellom ulike samfunnsklasser økt.

Retail-konsulent Anckethill peker på at dette er grunnen til at midtsjiktet i handelsbransjen sliter, mens lavpris og de eksklusive kjedene gjør det relativt bra.

– Denne trenden kommer til å fortsette, de rike kommer til å bli rikere, og forskjellene kommer til å bli øke, sier hun.

Virkes rapport peker for øvrig på at etableringstakten har vært lavere i fylker med stor butikkdød, som Aust-Agder og Nord-Trøndelag.

Les også

Nye tall: Netthandel under 350 kroner har eksplodert – dyrere netthandel stagnerer

Les også

Svinn kostet bransjen 380 milliarder kroner i fjor – nå tar Amazon grep

Les også

Foodora mer enn dobler omsetningen

Her kan du lese mer om