Jotunfjell Partners vil avvikle Loco-kjeden

Jotunfjell Partners, som har kjøpt boet etter Cosmetic Group-konkursen, har lagt frem planene for kosmetikkjedene Vita og Loco.

KROKEN PÅ DØREN: Etter drøyt to år er det slutt for Loco-kjeden.

Sindre Hopland
Publisert:,

– Loco-kjeden vil bli avviklet, og de 24 butikkene stenger så snart varene er solgt og lageret tømt. Konkursutsalg av varer starter umiddelbart i alle Loco butikker, skriver selskapet i en melding.

Jotunfjell, som har kjøpt både varelager og varemerke, har spesialisert seg å varehandel og restrukturering i handelsbransjen, og eier i dag selskaper som Gullfunn, Elite Foto, Rygge sivile lufthavn og taxfree-virksomheten Airport Retail Group.

Konkursen i Cosmetic Group ble kjent mandag, og samme dag sa bostyrer Tom Hugo Ottesen i Kvale Advokatfirma at de håpet å lande en løsning i løpet av dagen.

– En del butikker vil måtte stenge

– Boet er fornøyd med å få videreført drift. Normale forhandlinger, skrev han i en tekstmelding til DN da det ble kjent at Jotunfjell Partners tok over.

Det viser seg nå å ikke være helt presist.

Jotunfjell forteller nå at selv om målet er å videreføre så mange butikker og arbeidsplasser i Vita-kjedene som mulig, så er det fortsatt en usikker fremtid for enkelte.

Bakgrunn: Kosmetikkjeder konkurs – 1.300 ansatte berøres

– Det er allerede klart at en del butikker vil måtte stenge etter hvert. Konkursutsalget av varer vil starte umiddelbart i de butikkene som skal avvikles, skriver selskapet.

Da konkursen ble kjent mandag, fortalte Cosmetic Group at det berørte 300 ansatte i Loco-butikkene og logistikkvirksomheten på Mjøndalen. Fordelingen av ansatte i disse virksomhetene er ikke umiddelbart kjent.

I tillegg har de 207 franchisedrevne Vita-butikkene rundt 1.000 ansatte.

Jotunfjell takker ansatte for innsatsen de siste dagene.

Les mer: (+) Butikkdøden brer seg over landet, men noen butikker er i kraftig vekst. Slik får de det til

– Nå skal vi sammen med ledelse, butikksjefer og ansatte gå løs på arbeidet med å sikre så mange butikker og arbeidsplasser som mulig, og sørge for at de som jobber i butikkene har det de trenger for å gjøre sine kunder fornøyde, sier Kristoffer Olsen, som er styreleder i Jotunfjell Partners.

Skiller ut Vita Exclusive – igjen

Samtidig varsles det at de beste tidligere Vita Exclusive-butikkene skilles ut i et eget selskap og drives videre under et nytt navn.

Vita Exclusive-konseptet ble slått sammen med Vita av Kristina Johansson, som tok over som toppsjef i nå konkursrammede Cosmetic Group i fjor.

Den første Vita-butikken ble åpnet i Oslo i 1981, mens Loco ble etablert i 2017. Sistnevnte har vært et tilsvar på suksessen en rekke selskaper har sett i kategorien «bredt vareutvalg», hvor kjeder som Normal og Europris har lyktes godt de siste årene.

Les mer: Loco setter butikkveksten på pause

– Vita var gjennom mange år en stor suksess i det norske markedet for kosmetikk og velværeprodukter og har fremdeles mange av de flinkeste og faglig beste folkene i bransjen. Vårt mål er å gjenvinne denne ledende posisjonen sammen med dem ved å gå tilbake til røttene, finne fram til det beste av det som var, og gjøre kvalitetsprodukter lett tilgjengelig for kundene til svært konkurransedyktige priser, sier OIsen.

Les meldingen fra selskapet

Les også:

Spyttet inn tosifret millionbeløp for å redde Vita-eier: – Mye vi skulle gjort tidligere