Konkurransetilsynet vurderer å gripe inn i Schibsted-oppkjøp

Tilsynet mener oppkjøpet av nettbiltjenesten Nettbil reduserer konkurransen i markedet.

KJØPTE: Kristin Skogen Lund er sjef i Schibsted, som kjøpte Nettbil i desember 2019.

Ole Berg-Rusten
  • Eivind Bøe
Publisert:,

Schibsted meldte ved slutten av fjoråret at det kjøper 67 prosent og blir majoritetseier i oppstartsselskapet Nettbil.

Konkurransetilsynet «varsler stans» av oppkjøpet gjennom en melding onsdag.

«Tilsynet mener at oppkjøpet vil kunne svekke konkurransen i markedet for nettbasert formidling av bruktbiler og gi forbrukerne et dårligere tilbud», står det i meldingen.

– Sterk vekst

Tilsynet påpeker at både Schibsted og Nettbil tilbyr tjenester innen formidling av kjøp og salg av bruktbiler gjennom nettbaserte plattformer.

Schibsted-eide Finn tilbyr annonsetjenester til blant annet privatpersoner som ønsker å selge bruktbil.

Nettbil har en nettbasert auksjonsløsning for bruktbiler som selges fra privatpersoner til bilforhandlere.

Avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet sier det norske markedet for nettbasert formidling av bruktbiler har få aktører med Finn som den klart største aktøren i Norge.

– Nettbil er en nyere aktør i markedet som har hatt en sterk vekst de siste årene. Det er Konkurransetilsynets oppfatning at oppkjøpet fjerner det økende konkurransepresset Nettbil utøver på Finn, sier Nese i meldingen.

– Unikt konsept

Schibsted meldte i forbindelse med oppkjøpet at de er opptatt av å investere i nye konsepter der de ser vekstpotensial, ikke minst i selskapets nordiske hjemmemarked.

– Nettbil tilbyr et ganske så unikt konsept som på en ny måte gir forbrukerne mulighet til å selge sin bruktbil på en rask og bekvem måte, sa Christian Printzell Halvorsen, konserndirektør med ansvar for nordiske markedsplasser i Schibsted.

Selgerne var de tidligere investorene Aller Media og Tjuvholmen Ventures. Resten av Nettbil vil fremdeles eies av gründerne selv.

Nettbil ble etablert i 2015 og solgte 762 biler i 2018. Per desember 2019 hadde antallet solgte biler i løpet av året økt til 3.000.

Avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.

Konkurransetilsynet.
Les også

Sportssaken – hva skjedde?

Les også

Konkurransetilsynet snudde om gigantfusjon etter krasse advokat-brev

Frykter færre konkurrenter

Tilsynet mener at markedet for nettbasert formidling av bruktbil blir ytterligere konsentrert med dette oppkjøpet.

– Vi frykter at privatpersoner som ønsker å selge bilen sin på en nettbasert markedsplass får færre konkurrerende aktører å velge mellom. Redusert konkurranse i markedet vil kunne føre til et dårligere tilbud til forbrukerne, for eksempel gjennom høyere priser, redusert kvalitet eller svekket innovasjon, sier prosjektleder Therese Halvorsen.

Konkurransetilsynet understreker at dagens varsel om mulig inngrep ikke er et endelig vedtak.

Selskapene skal nå kommentere tilsynets vurderinger, før tilsynet skal treffe et endelig vedtak i saken. Fristen for et endelig vedtak er 11. november.

E24 er eid av VG, som eies av Schibsted. Enkelte journalister i E24 eier aksjer i Schibsted gjennom konsernets aksjespareprogram.

Les på E24+

Han er gründeren som skal hjelpe Kahoot å vinne bedriftsmarkedet

Les på E24+

Så mye søvn trenger supergründerne

Her kan du lese mer om

  1. Konkurransetilsynet
  2. Oppkjøp
  3. Schibsted
  4. Schibsted Media Group
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norgesgruppen får 20 millioner kroner i gebyr

  2. Konkurransetilsynet varsler inngrep mot sammenslåingen av Intersport og Sport 1

  3. Konkurransetilsynet avslutter etterforskning av Circle K og YX

  4. Annonsørinnhold

  5. Varsler bøter på en halv milliard kroner mot aktører i bokmarkedet

  6. Sportssaken – hva skjedde?