Øya-eier kjøper strandfestivalen Palmesus

Superstruct Entertainment eier en rekke festivaler, deriblant Øyafestivalen. Nå kjøper det også Kristiansand-baserte Palmesus.

KJØPT OPP: Palmesus har blitt kjøpt opp av det internasjonale festivalkonsernet Superstruct. Her fra en konsert med Dj Tiësto fra 2019, som var sist gang festivalen gikk av stabelen.

Håkon Mosvold Larsen / NTB
  • Eivind Bøe
  • NTB
Publisert:

– Vi sitter igjen med fortjeneste, men et betydelig beløp går også andre veien, sier Palmesus-sjef og gründer Leif Fosselie til Fædrelandsvennen, som omtalte saken først.

Palmesus-eierne har kjøpt en andel av konsernet, og Superstruct har kjøpt opp festivalen.

Festivalkonsernet er et nettverk av rundt 30 større festivaler. Blant dem er Øyafestivalen, Boardmasters i England og Wacked Air Festival i Tyskland.

– I stedet for å eie mye av noe litt mindre, eier vi nå litt mindre av noen veldig stort. Men vi kan ikke kommentere summer eller prosentandel, sier Fosselie til avisen.

Fosselie har eid halvparten av Palmesus sammen med Rogaland-baserte Lund Gruppen.

I en melding om salget skriver selskapet at de siste par årene med nedstengning av samfunnet har vært utfordrende for hele kulturbransjen. Palmesus ble avlyst i fjor og er også avlyst i år.

– Ved å bli en del av det felleskapet Superstruct representerer, får Palmesus en forsterket soliditet som kommer strandfesten og publikum tilgode i årene som kommer, sier Fosselie i en uttalelse.

Palmesus er en musikkfestival som avholdes på Bystranda i Kristiansand sentrum hver sommer.

Den er en av få festivaler i Norge som har gått kraftig i pluss.

I 2019, som er de siste offisielle tallene, var overskuddet på 13,4 millioner kroner før skatt. Da omsatte Palmesus for 79,4 millioner kroner. Også tidligere år har overskuddene vært solide.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Palmesus
  2. Musikkfestivaler
  3. Kristiansand

Flere artikler

  1. Makeup Mekka vil vokse utenlands etter rekordår

  2. Tviler på full festivalfest i sommer: – Smitten er sjefen i byen

  3. Bli Vakker-konsernet tredoblet resultatet i 2020

  4. Polet oppjusterte salgsanslaget med 2,8 mrd. kroner etter tredje smittebølge

  5. Ellevill vekst for Fjellsport i kriseåret