Volvo-forhandler tar inntektstap i milliardklassen med knusende ro

Uten forvarsel sa Volvo opp salgsavtalen med sin største forhandler i Norge etter nesten 90-års samarbeid. Bilia-kjeden ligger an til å tape et milliardbeløp på Volvo-bruddet.

Bilia-konsernet har mistet avtalen for salg av nye Volvo-er i Norge og Sverige. Her fra Bilia-eide Jensen & Scheele i Halden.

Jensen & Scheele
  • Ola Alsberg
Publisert:

– Personlig opplevde jeg oppsigelsen som lyn fra klar himmel, sier Bilia-sjef i Norge, Frode Hebnes.

Mandag kveld ble det kjent at Volvo Cars sier opp avtalen med den nordiske bilforhandlerkjeden. Nyheten sendte Bilia-aksjen ned 26 prosent på Stockholm-børsen.

Norges-sjef Frode Hebnes i Bilia.

Bilia

– Vi hadde ikke ventet at Volvo skulle si opp. Det har hverken vært diskusjoner eller signaler om en oppsigelse av avtalen i forkant, sier Hebnes.

Av de 14 forhandlerne som selger Volvo i Norge, er det kun Bilia som rammes.

Volvo: – Konfidensielt

Det er ikke kjent hva som er årsaken bak bruddet. Volvo selv er ordknappe om bakgrunnen for oppsigelsen.

– Kontrakten og vårt samarbeid er et konfidensielt forhold mellom partene. Vi kan derfor ikke gi en kommentar til det, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Cars Norway.

Les også

Volvo sier opp forhandleravtalen med Bilia – får konsekvenser i Norge

Les også

Nabobil med rekordår – økte omsetningen med 500 prosent

– Vi lever ikke av omsetning

Volvo-virksomheten står for en betydelig andel av Bilias inntekter. Om lag halvannen milliard av konsernets omsetning i Norge på 7,1 milliarder kroner stammet i fjor fra salg av nye Volvo-er.

På tross av tapet av Volvo-avtalen, omtaler Hebnes i Bilia bruddet som udramatisk.

– Volvo nybilsalg har mye av omsetningen, men vi lever ikke av omsetning. Ser vi på det økonomiske bidraget er nybilsalget av Volvo kun ca. fem prosent av det samlede resultatet hittil i år, og vi selger faktisk klart flere brukte biler enn nye biler. Men salget av nye biler er viktig for hele verdikjeden, sier han.

Les også

Flere kjøper bruktbil under coronakrisen: – Hyggelig for bransjen

Uklart om merkeverksted

Avtalen som Volvo har sagt opp omfatter nybilsalg og autorisert Volvo-servicevirksomhet. Bilia mener på sin side at det kun er nybilsalget som rammes.

– Volvo-virksomheten vår omfatter alt fra nysalg og verksted til lakkering og bruktbilsalg. Vi vurderer det som at det kun er nybilsalget som omfattes av oppsigelsen, sier Hebnes.

– Vår klare plan er å fortsette som autorisert merkeverksted for Volvo. Der gjelder det andre regler og krav. Så lenge vi følger de har vi rett til en slik autorisasjon, sier han.

Bilias merkeverksted-status for Volvo kan ryke etter oppsigelsesperioden med bilmerket løper ut om to år.

Knut Erik Knudsen, VG

Oppsigelsestiden er to år, og partene vil fortsette samarbeidet i perioden. Trosby i Volvo Cars sier Bilia da må søke om å forbli merkeverksted for bilmerket.

– Dersom Bilia søker om autorisasjon til å være et autorisert serviceverksted for Volvo vil vi ha en dialog med dem om en slik søknad, og forholde oss til reglene i gruppeunntaket, sier Trosby.

Erik Trosby i Volvo Cars Norway.

Volvo Cars Norway

«Business as usual»

Hebnes i Bilia sier norske Volvo-kunder kan ta det med ro.

– Jeg mener det ikke finnes noe grunnlag for bekymring hos kundene våre. Vi kjører «business as usual» og viderefører virksomheten vi gjør i dag i tiden fremover, sier han.

Les også

Volvo med rekordsalg av biler i 2019

Bilias 1.200 ansatte i Norge trenger heller ikke å se seg om etter ny jobb, sier han.

– Jeg ser ikke at de trenger å frykte jobben. Vi viderefører servicevirksomheten vår, og det er den mest personintensive biten. Den fortsetter helt upåvirket. Bilia selger også flere brukte enn nye biler, og bruktbilsalget vil fortsette som før, om ikke enda mer intensivt, sier Hebnes.

– Under oppsigelsestiden vil vi føre en dialog med Volvo, og jeg tror og forventer at vi vil komme frem til en god løsning med Volvo, sier han.

Les også

Elbileiere må betale ny avgift – Håpløs elbilpolitikk

Får kritikk av svensk bilbransjetopp

Volvos brudd med Bilia tas ikke godt mot av den svenske foreningen for Volvo-forhandlere.

– Et forretningsmoralsk lavvannsmerke, sier foreningens leder Janola Gustafson om Volvos Bilia-brudd til Dagens Industri.

– Hvis du vil gjøre om på forhandlernettverket ditt, er det mer forståelig hvis du avslutter alle avtaler, men bare å gå for én aktør betyr at tillit til samarbeid blir ødelagt, sier Gustafson til avisen.

Trosby i Volvo ønsker ikke å kommentere Gustafsons utspill. Han bekrefter imidlertid at det kun er Bilias avtale som sies opp.

– Vi skal fortsatt ha et solid og bærekraftig forhandlernettverk i Norge, sier han.

Les også

Volvo kutter 4.100 arbeidsplasser

Nesten 90-år gammelt samarbeid

Volvo Cars ble solgt til kinesiske Geely-konsernet i 2010. Volvo selges av 14 forhandlere i Norge, med til sammen 50 utsalgssteder. På landbasis sto bilmerket for 7,1 prosent av alle solgte nye biler i 2019.

Volvo-samarbeidet i Norge strekker seg ifølge Hebnes tilbake til 1933. I dag har Bilia 13 utsalgssteder i Norge, og totalt har forhandlerkjeden 140 utsalgssteder og 5.000 ansatte i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Luxemburg og Belgia.

Fra nyttår til september solgte Bilia-konsernet internasjonalt for 7,6 milliarder svenske kroner, en økning på 11 prosent fra samme periode året før.

Les også:

Les også

Han bygger seg opp i det som omtales som en «lovløs versting»-bransje

Les også

Salget av nye elbiler økte i august

Les også

Betaler tilbake kontantstøtte: – For vår del en moralsk greie

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bilia
  2. Volvo
  3. Volvo Cars
  4. Bil

Flere artikler