Bergen Engines-dramaet

Derfor er salget av Bergen Engines så kontroversielt

Russiske oligarker, et norsk spionskip og mulige bindinger til Putin. Her er fem spørsmål og svar om det omstridte salget.

Flere partier på Stortinget mener salget av motorfabrikken Bergen Engines til russiskkontrollerte TMH International må stanses.

Bjørn Erik Larsen (arkiv)
  • Bendik Støren (Bergens Tidende)
Publisert:

Salget av motorfabrikken på Hordvikneset har skapt store reaksjoner. Flere partier mener salget må stoppes, og enkelte truer også med mistillit mot forsvarsministeren.

Tirsdag kom nyheten om at regjeringen har satt salget på pause, og at justisministeren vil redegjøre om saken i Stortinget, etter press fra opposisjonen.

Men hvorfor er dette salget så kontroversielt?

1. Hva driver fabrikken med, egentlig?

Det er store dimensjoner på motorene som leveres fra Bergen Engines. Her står administrerende direktør Jon Erik Røv ved siden av den største dieselmotoren som er lagt i Norge.

Tor Høvik (arkiv)

Bergen Engines har spesialisert seg på store motorer som går på diesel eller gass. Motorene brukes i hovedsak til fremdrift eller kraftforsyning på skip, eller til strømgenerering på land.

Fabrikken lager store deler av motorene selv. De lager også reservedeler, og bistår med vedlikehold. Her kan du se en omvisning på fabrikken.

Fabrikken har bygget motorer i mange tiår, og har levert til kunder over hele verden.

Selskapet har blant annet utstyrt flere norske kystvaktskip og en rekke marineskip i Nato-land, blant andre USA. Det norske spionskipet «Marjata» seiler også med motorer fra Bergen Engines

2. Hvem er de nye eierne?

En gjennomgang BT/E24 har gjort viser at to av de største eierne bak kjøperen av fabrikken, TMH International, er de russiske oligarkene Iskander Makhmudov og Andrej Bokarev.

Makhmudov har tidligere vært i medienes søkelys mistenkt for økonomisk kriminalitet. Han og Bokarev har også vært medeiere av den kjente russiske våpenprodusenten Kalasjnikov, som har vært mistenkt for brudd på amerikanske sanksjoner.

TMH International ønsker ikke å kommentere noen beskyldninger mot Makhmudov, Bokarev eller andre aksjonærer.

3. Hvorfor er folk så kritiske til dette salget?

Bekymringene kan deles i tre:

Det norske etterretningsskipet «Marjata» bruker motorer fra Bergen Engines.

Ole Berg-Rusten / NTB (arkiv)
  • Et selskap eid av russere får ansvar for vedlikehold på norske militærskip. Det er Kongsberg Maritime som har ansvar for vedlikeholdsavtalene på motorene, men serviceingeniører fra Bergen Engines bidrar i dette arbeidet.

    Særlig spionskipet «Marjata» trekkes frem i denne sammenheng. Ståle Ulriksen, forsker ved Sjøkrigsskolen, sier det er kritisk å ha kontroll over hvem som slipper om bord. Han mener faren for hacking kan øke dersom det er russiske eiere bak vedlikeholdspersonellet.

Den russiske korvetten «Stoyky» er bygget ved United Shipbuilding Corporation, som ønsker å samarbeide med Bergen Engines-kjøper TMH International.

United Shipbuilding Corporation (arkiv)
  • Risiko for å overføre teknologi til det russiske forsvaret. Russland sliter med teknologien på dette området. Motorene blir ofte forsinket, ifølge avisen Kommersant.

    Samtidig ønsker Russlands største produsent av krigsskip å inngå et samarbeid med selskapet som kjøper Bergen Engines for å utvikle nettopp bedre dieselmotorer.

    Bergensteknologien kan også nå russiske selskaper gjennom uformelle kanaler, mener NUPI-forskeren Jakub Godzimirski. De nye eierne har store økonomiske interesser i landet. Det kan brukes som pressmiddel av myndighetene, sier han.

    Ifølge Ulriksen hos Sjøkrigsskolen vil produksjonstiden for et russisk korvett-krigsskip kuttes fra seks til to år med tilgang på bedre motorer. Dermed kan marinen realisere ekspansjonsplanene sine mye raskere, sier han.

Tre nye kystvaktskip leveres med fire motorer hver fra Bergen Engines. De første er allerede montert.

Illustrasjon: Vard (arkiv)
  • De nye eierne kan ha urent mel i posen. Generalsekretær Geir Hønneland i Den Norske Helsingforskomité advarer mot at norske virksomheter overtas av «eiere som kan knyttes til korrupsjon og menneskerettighetsbrudd».

    – Mye av dokumentasjonen tyder på at kjøperne har tette bånd til det russiske regimet og oligark-kretsen rundt. Det skjer en omfattende investering i Vesten av «skitne penger» fra Russland. Vi må være på vakt mot slike investeringer i Norge, sier han.

Både Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Nasjonal sikkerhetsmyndighet og E-tjenesten advarer generelt om risiko ved utenlandske oppkjøp av viktige norske selskaper.

4: Hva sier politikerne på Stortinget?

Emilie Enger Mehl (Sp) mener salget av Bergen Engines bør stoppes.

Olav Olsen (arkiv)

En rekke partier på Stortinget reagerer på saken, og krever nå svar fra regjeringen:

  • Sp, Ap og Sv etterlyser en redegjørelse i Stortinget om saken.
  • Sp, Rødt, MDG og Frp mener salget bør stoppes.
  • Frp og Rødt har åpnet for at saken kan føre til et mistillitsforslag.
  • Høyres egen Michael Tetzschner uttalte onsdag at det var for tidlig å konkludere med at sikkerhetsloven ikke kan anvendes i saken.
  • Kristelig Folkeparti sier de har full tillit til at regjeringen gjør de vurderinger som er nødvendig etter sikkerhetsloven.
  • Venstre ønsker ikke å kommentere saken på dette tidspunktet.

5. Hva gjør myndighetene?

Justisminister Monica Mæland fra Høyre.

Berit Roald / NTB

Tirsdag kom nyheten om at regjeringen vurderer å stanse salget. Justisminister Monica Mæland opplyser at salgsprosessen nå er satt på pause, «slik at det kan fremskaffes et tilstrekkelig faktagrunnlag for å vurdere overdragelsen».

Justisminister Monica Mæland vil også redegjøre om saken i Stortinget. Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen vil også være for å svare på spørsmål.

Forsvarsdepartementet har tidligere uttalt at de gjør en «grundig gjennomgang» av saken. I tillegg gjør Forsvaret en gjennomgang av hvordan salget vil påvirke dem.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen har uttalt at Bergen Engines ikke er underlagt sikkerhetsloven. Det kunne stoppet salget. Siden har departementet åpnet for å ta i bruk en «sikkerhetsventil» i loven.

Les på E24+

Forsvarsdepartementet åpner for å bruke «sikkerhetsventil» for å stanse Bergen Engines-salget

Les på E24+

Da forsvarsministeren ble varslet om Bergen Engines-salget, hadde tre departementer visst om saken i én måned

Les på E24+

Denne loven kan stanse salget av Bergen Engines til russere

Les på E24+

Ap reagerer på forsvarsministerens håndtering: – Han er jo ikke russisk handelsminister

Les også

Forsvarsministerens partifelle reagerer på Bergen Engines-sak: – For tidlig å konkludere

Les også

Salget av Bergen Engines ble ikke vurdert etter sikkerhetsloven

Les på E24+

Bergen Engines-saken: – Regjeringen må stoppe salget, vitner om komplett svikt i alle ledd

Les på E24+

Russlands største produsent av krigsskip vil samarbeide med Bergen Engines-kjøper

Les på E24+

Marinen i USA bruker Bergen Engines-motorer: – Vi vurderer nå risikoen

Les på E24+

Varslet Erna om Norges spionskip: «Motorene på dette fartøyet som du var gudmor på er levert og vedlikeholdt av Bergen Engines»

Les på E24+

Bergen Engines-salget: Advarer mot «skitne penger» fra Russland

Les på E24+

Russere overtar motorfabrikk: Forsvaret må vurdere kontrakter på nytt

Les også

Russlands største togprodusent kjøper Bergen Engines fra Rolls-Royce

Les også

Kva er poenget med eit forsvar, om Russland skal stå for vedlikehaldet?

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bergen Engines-dramaet
  2. Bergen Engines
  3. Kongsberg Maritime
  4. Forsvarsdepartementet
  5. Oligark
  6. Frank Bakke-Jensen
  7. Christian Tybring-Gjedde

Flere artikler

  1. Norske myndigheter vurderer å stanse russisk oppkjøp av Bergen Engines

  2. Rolls-Royce stanser foreløpig salget av Bergen Engines til russisk selskap

  3. Betalt innhold

    Dette brevet avslører at norske myndigheter allerede før jul visste at russiske oligarker ville kjøpe Bergen Engines

  4. Vi må ikke sove!

  5. Betalt innhold

    Kystvaktkontrakt under lupen etter russisk fabrikkoppkjøp