Investorsønn Olav Tvenge tar 50.000 kroner for bildelingskurs

Olav Tvenge mener det er null problem å tjene over 100.000 kroner i året på Nabobil. Kunder må betale 50.000 kroner for å lære hvordan.

DELER BIL: Olav Tvenge sier han selv har tatt lærdom på bildelingsmarkedet etter for rask oppskalering.

Avisa Kanalen
  • Hans M. Jordheim
Publisert:

– Det er veldig lett å mislykkes med bildeling, men gjør man alt riktig skal det absolutt være mulig for én bil å omsette for 25.000 kroner på en måned i høysesongen, sier Olav Tvenge, eier og daglig leder av Valo Bil AS.

Selskapet startet i 2018 med bildeling på Nabobil. Tvenge forteller at det gikk veldig bra i starten, med rundt 10 biler, noe som gjorde at han tenkte at det bare var å kline til og prøve med 100.

– Det ble et fint overskudd i oppstartsåret, men 2019 ble dårlig for oss på alle måter. Vi vokste altfor fort og ga bort for mye ansvar til feil folk. Det endte med mange biler som sto stille, rot og kaos. Men det ble et veldig lærerikt år, sier Tvenge.

Selskapet har gjennom fjoråret solgt seg ned til 35 biler. Planen fremover er å ha mellom 30 og 60 biler til bildeling, forteller Olav Tvenge.

37-åringen fra den kjente investorfamilien sier han har lært mye om hvordan man lykkes med bildeling de siste årene. Dette ønsker han nå å utnytte.

Lite revolusjonerende PDF-guide

I partnerskap med tidligere Paradise Hotell-deltaker Carl Eliassen, har Olav Tvenge nå startet opp med «bildelingskurs» gjennom Deldinbil AS.

På selskapets nettside blir alle besøkende tilbudt en gratis PDF-guide som «kommer til å revolusjonere hvordan du får suksess med bildeling» og som skal vise «metoden vi bruker for å omsette for opptil 25.000 kroner i måneden per bil».

I PDF-en presenter Deldinbil et enkelt regnestykke for hvordan man kan beregne inntekter på rundt 15.000 kroner i måneden på en Toyota Yaris 2012-modell, og dermed 30.000 kroner hvis man gjør det samme med to biler.

Spørsmålet leseren får er dermed:

«Hvor mange biler vil du ha ;) ?»

Den revolusjonerende oppskriften finner vi imidlertid ikke i PDF-en.

Selskapets forretningsmodell går nemlig ut på at kundene går ett skritt videre, avtaler en telefonsamtale og deretter tegner seg til et opplæringskurs. Det koster 50.000 kroner, opplyser Olav Tvenge.

– Hvorfor lover dere mer på vegne av guiden enn hva den gir?

– Guiden man laster ned er gratis og er en forenklet presentasjon. Metoden er å ta opplæring hos oss og bruke den kunnskapen.

– Det er ingenting om risiko i PDF-en. Forteller dere kunden om dette?

– Ja, i vår opplæring går vi gjennom alle kostnader samt risikoer rundt det å dele bilen man eier.

BILDELER: Tidligere Paradise Hotel-deltaker Carl Eliassen er en sentral del av Deldinbil-teamet.

Deldinbil / Instagram

En drøm om passiv inntekt

Deldinbil retter seg mot folk med en drøm om passiv inntekt, altså en jevn flyt av penger inn uten å måtte jobbe noe særlig for det.

Olav Tvenge mener det ikke er noe problem å tjene 100.000–150.000 kroner i året på å dele en bil - og at det ikke trenger å ta mer enn 15 minutter av dagen din. Men det krever at man gjør det riktig.

– Hva vil det si?

– Det handler om mange faktorer. Som valg av bil, hvordan utnytte søkealgoritmer, hvordan tjene penger på mer enn selve leien og når i året man skal ha høyere og lavere leiepris.

– Hva får man for de 50.000 kronene?

– Man får nettbasert opplæring delt opp i fire moduler som går over fire uker. Jeg anbefaler å gå over hele opplæringen to ganger. Alle får også personlig oppfølging av meg. Det er i utgangspunktet ingen begrensning på tiden jeg stiller til rådighet, vår jobb er å stille opp helt til våre kunder blir selvstendige.

Nabobil-snitt på 12.000 i året

Nabobil-sjef Even Heggernes sier de ikke har noe samarbeid med Deldinbil, men at han kjenner til selskapet og at han synes det er positivt med aktører som aktivt fremmer bildeling.

E24 har bedt ham om statistikk over hva biler i Oslo kan generere i måneden. Dette er deres største marked, med 3000 biler på plattformen.

– Det er svært varierende. Inntektspotensialet er størst i høysesongene, som er påske, sommer og jul. En gjennomsnittlig bil i Oslo tjener inn omtrent 12.000 kroner i året, sier Heggernes.

- Samtidig tjener biler med nøkkelfri åpningsteknologi nesten 6.000 kroner i måneden. Vi har i dag over 600 biler i Osloområdet med denne funksjonaliteten.

Nabobil-sjef Even Heggernes

Maren Løhre

Russetreff og næringseiendom

Olav Tvenge har vært en flerfasettert næringsdrivende de siste årene. Han kom utfor hardt vær som deleier og styreleder i Tryvann Drift, et selskap som skulle arrangere russetreff på Tryvann.

Den ene av to helger i mai 2018 ble avlyst og året etter fikk selskapet kritikk av Forbrukerrådet etter manglende tilbakebetaling.

Tvenge svarte på kritikken overfor VG med å si at de aldri hadde reklamert for eller tatt betalt for to helger.

I disse dager er Olav Tvenge opptatt med virksomhet som ligger en del nærmere det faren og onkelen har gjort suksess med.

I Nome kommune i Vestfold og Telemark har han kjøpt en 100.000 kvadratmeter stor tomt med et næringsbygg på 22.000 kvadratmeter.

– Det er en million kroner i leieinntekter fra før og 15.000 kvadratmeter med ledig areal. Planen er å tømme bygget for all innmat og leie det ut som næringslokale. Det er et spennende prosjekt, sier Tvenge.

Tvenge har ifølge avisen Kanalen betalt «litt mer» enn prisantydningen på 6,7 millioner kroner.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bildeling
  2. Nabobil

Flere artikler