Kjendisstylist og TV-personligheter satser: – Skal bli en «Airbnb for frisører»

Kjendisstylisten Tomas Erdis har fått med seg blant andre Caroline Berg Eriksen, Vita og Wanda Mashadi og Marte Bratberg, og lanserer «Airbnb for skjønnhetstjenester».

Tomas Erdis står bak selskapet Nabostylisten, som skal tilby frisør og sminketjenester hjemme hos folk,
Publisert: Publisert:

– Jeg har jobbet i denne bransjen i 12 år, og har de siste 4,5 årene drømt om å starte opp dette og utfordre måten skjønnhetstjenester blir levert på i dag.

Tomas Erdis er stylist og har i mange år jobbet med en rekke kjente profiler og merkevarer, som Kari Traa, Bik Bok, Sophie Elise, Vita & Wanda, Camilla Phil og Maria Mena.

Marte Bratberg, Vita og Wanda Mashadi og Caroline Berg Eriksen er blant dem som har investert i Nabostylisten.
Les på E24+

Influenserens beste råd: – Pengene skal ikke være motivasjonen

Nå har Erdis og kompanjong Anne Mathilde Laland Hystad fått med seg noen av sine tidligere kunder, som nettopp TV-personlighetene Vita og Wanda Mashadi, programleder Marte Bratberg og influencer Caroline Berg Eriksen, og startet skjønnhetsplattformen Nabostylisten.

Også startup-inkubatoren Ymir Labs er med på laget.

Nabostylisten skal være en plattform for frisører, make-upartister og negledesignere. Alle som vil kan tilby sine tjenester og kundene kan velge de behandlerne de ønsker og bestille dem dit de er, om det er hjemme, på et hotell eller på gamlehjem. Kundene vil også kunne bli rangert. Plattformen står for bookingssystem og utbetalinger.

– Det blir som en Airbnb for frisører.

– Vi gjør det mulig å få klippet hele familien hjemme. Så kan barna klippes, mens de voksne lager middag eller gjør noe annet.

Frisør Eli Favela (i midten) ordner håret til datteren Cristina, mens Arantxa Bonet underholder «kunden» og Tomas Erdis rydder i sminkeutstyret.
Les på E24+

Gründere av treningsklær konkurs. Nå krever influencere pengene sine

– Har troen

Caroline Berg Eriksen, tidligere kjent som influenceren «Fotballfrue» er en av de som har investert i konseptet.

– Tomas fortalte meg om konseptet nabostylisten for mange år siden, jeg vet hvor hardt han jobber og hvor grundig han er, så da dette endelig skulle skje, var jeg kjapp på ballen med å investere i selskapet, sier Caroline Berg Eriksen i en e-post.

– Det er et genialt konsept, og jeg har virkelig troen på både Tomas og Nabostylisten.

Omsetningsvekst

Ifølge tall fra NHO Service og Handel, som viser til tall fra DNBs korttransaksjoner, økte omsetningen i frisør og skjønnhetspleie med 18,6 prosent i fjor, sammenlignet med året før. Omsetningen er dermed passert nivåene før coronapandemien.

Da pandemien traff fikk forbruket av tjenester en knekk. Frisører og skjønnhetssalonger måtte stenge på grunn av smittevernregler, og da de fikk åpne opp igjen, var det under strenge regler. Nå har imidlertid privat forbruk av tjenester gått forbi forbruk av varer, ifølge tall fra Virke.

Ifølge NHO og tall fra SSB, omsatte frisør- og velværemarkedet for 10,7 milliarder kroner i coronaåret 2020. På grunn av coronapandemien og restriksjonene som fulgte, falt omsetningen med 4,8 prosent i 2020, fra året før. Tallene for 2021 er ikke klare hos SSB ennå.

Les også

Foodora åpner sin største butikk: – Vi bygger opp et helt nytt marked

Vekst i hjemlevering

Samtidig har nordmenns kjøpevaner endret seg. Vi handler mer på nett, og vi vil ha varene raskt levert helt hjem, og betalingsløsningen skal være enkel, ifølge Virkes siste handelsrapport.

Nabostylisten planlegger å ta 20 prosent av inntektene til de som bruker plattformen for å selge tjenestene sine. De fleste kundene kjøper tjenester for mellom 500 og 1.000 kroner pr. bestilling. Planen for Erdis er å gå i pluss om et par år.

– Folk vil ha tjenestene levert hjem, både barnefamilier og andre. Folk jobber mer i dag. Samtidig håper jeg at dette blir noe frisører og stylister i hele landet tar i bruk for å få oppdrag der de er.

68 prosent av bedriftene i denne bransjen er i dag enkeltmannsforetak, og mange i bransjen jobber mindre enn et årsverk, ifølge NHO.

Tomas Erdis vurderte på et tidspunkt å selge leiligheten for å få startet opp Nabostylisten. Nå har han fått økonomisk drahjelp fra blant annet startup-inkubatoren Ymir Labs, og kan realisere drømmen.

Tause om summene

Erdis eller de andre involverte vil ikke si noe om hvor mye penger de har satset på konseptet.

Ymir Labs dekker kosten i prosjektet i bytte mot en eierandel.

– Dette har vært veldig bra for oss fordi vi på denne måten sørger for at samarbeidspartneren vår (Ymir), har de samme målene som oss, nemlig at Nabostylisten blir så bra som mulig. Denne samarbeidsmodellen hjelper oss å holde kosten nede og komme ut i markedet på best mulig måte. Om vi skulle kjøpt disse tjenestene av konsulenter, hadde prosjektet blitt tre ganger dyrere.

Les på E24+

Eveline Karlsen ut mot fordommene: – Sitter ikke bare hjemme og sminker meg

Vurderte å selge leiligheten

Erdis hadde lang erfaring som stylist, men ingen tekniske kunnskaper da ideen til Nabostylisten begynte å ta form.

– Jeg kan legge make-up og style, jeg kan ikke teknologi. Så jeg tok kontakt med venner og kjente og lurte på om noen kunne hjelpe meg med å lage nettsider. Jeg fikk jo da raskt spørsmål om hvor mye penger jeg hadde å bruke på dette, og skjønte at det krevde en god del.

– Jeg hadde jo ikke pengene, så da begynte jeg å spare. På et tidspunkt vurderte jeg å selge leiligheten min fordi jeg hadde sånn tro på dette.

Etter en prat med en venninne, kom Erdis i prat med Ymir Labs, som investerer og hjelper oppstartsselskaper.

– Jeg var på det tidspunktet veldig sliten etter å ha jobbet i fire år med dette, men da de purret og ønsket et møte, skjønte jeg at de mente alvor med å ville hjelpe meg.

Sparepengene kom likevel godt med, da den første versjonen av plattformen ble finansiert av disse.

Ingen kvinnehelse

Tidligere i høst Vanessa Rudgjord, Pia Tjelta og Synnøve Skarbø mye omtale i forbindelse med lanseringen av klinikken Nomi, som etter bruken av ordet «kvinnehelse» ble mye omdiskutert. De tre kvinnene trakk seg til slutt fra prosjektet.

Erdis har ingen ambisjoner om å utfordre hverken på kvinnehelse eller innenfor estetisk medisin.

– Nei. For behandlinger som Botox og for eksempel tatoveringer, er det krav om egne lokaler tilpasset dette, så det kan man uansett ikke gjøre hjemme.

Publisert:
Gå til e24.no