Uber-sjefen i samtaler med Toyota om selvkjørende biler

Verdens største bilprodusent og verdens største taxi-app samarbeider om selvkjørende biler.

TOYOTA-SAMTALER: Ubers administrerende direktør Dara Khosrowshahi avslører nye samtaler med verdens største bilprodusent Toyota.

Foto: Denis Balibouse Reuters
Publisert:

Uber-sjef Dara Khosrowshahi har de siste dagene vært på besøk i Japan. Her har han sett på muligheter for å samarbeide med lokale taxiselskaper, men like viktig er nok møte med bilprodusenten Toyota.

Torsdag la Uber-toppen ut et bilde sammen med Toyotas underdirektør Shigeki Tomoyama og presidenten i Toyota Motor Corp. Akio Toyoda på Twitter.

– Har det gøy med Akio-San og Tomoyama-San i Toyotas hovedkvarter. Gode diskusjoner om vårt partnerskap rundt selvkjørende biler, og lærer om å bygge god arbeidskultur, skriver Khosrowshahi på Twitter.

Investerte i Uber

Både Toyoya og Uber har lenge arbeidet med deres egne prosjekter på selvkjørende biler.

Frem til nå har det ikke blitt avslørt detaljer rundt samarbeidet de har på feltet, men Toyota investerte i 2016 en ukjent sum i taxi-appen.

Ifølge Bloomberg sa Khosrowshahi til investorer på tirsdag at samarbeidet med Toyota handler om tilgang til teknologi.

– Vi har et veldig bra partnerskap med Toyota, og vi må alltid sørge for å ha tilgang til den beste teknologien rundt selvkjørende biler, og det i løpet av en fornuftig tid. Jeg mener vi kan utvikle vår egen teknologi på området, og på samme tid ha partnere som jobber på lignende prosjekter, sa Khosrowshahi.

Ubers prosjekt har de siste ukene blitt mye omtalt grunnet Google-eier Alphabets beskyldninger om at taxiselskapet har stjålet forretningshemmeligheter fra deres selskap Waymo som også produserer selvkjørende biler. Det hele endte med at Uber inngikk et forlik med Waymo og må betale 245 millioner dollar, eller 1,9 milliarder kroner til selskapet.

Les også

Inngår milliardforlik om selvkjørende biler

Satser fremdeles i Asia

Under turen til Japan benektet Uber-sjefen for at selskapet er på defensiven i Asia etter at sterke konkurrenter i blant annet Kina og India har tatt store markedsandeler fra selskapet.

I japan har Uber under en prosent markedsandel, og Khosrowshahi ser til de tradisjonelle taxiselskapene, ifølge Bloomberg.

– Det er helt klart for meg at vi må få til et partnerskap, sa han til investorer.'

Det betyr at selskapet ikke har gitt opp håpet om å ta større andeler av det japanske taximarkedet som er verdt 16 milliarder dollar.

En av Ubers argeste konkurrenter, kinesiske Didi Chuxing, har allerede opprettet et partnerskap med taxiselskapet Daiichi Koutsu Sangyo, og landets største taxiselskap Nihon Kotsu har allerede lansert sin egen app for bestilling av taxiturer.

Her kan du lese mer om