Tromsø-selskap omsetter for over 100 mill.: Eventyret startet i denne garasjen

27 år senere står nordnorske retter på menyen til soldater og turfolk over hele Europa.

GARASJEBEDRIFT: I denne garasjen ble Drytech skapt. I dag omsetter selskapet for over 100 millioner kroner.

Foto: Privat
Publisert:

– Det var litt prøving og feiling. Det var litt Reodor Felgen.

Året er 1989. I en garasje i Tromsø jobber Rolf Hansen, ekspert på kjøleteknikk, med en ny prosess for tørking av mat.

I et stort sylinderformet apparat har han avskjær fra fisk, reker og andre ingredienser fra fiskeindustrien. Det går store rør langs veggene, det henger ledninger, måleinstrumenter og brytere overalt.

Han gjør noen justeringer og får gode resultater.

Metoden passer perfekt for produsenter av ferdigmatretter som Toro, Nestle og Knorr.

– Men så var det en ettermiddag at moderen kom ned med en storfégryte, som hun utfordret ham til å forsøke seg på. Rolf gjorde det, og fikk et kjemperesultat, sier sønnen Trond Hansen til E24.

Han er daglig leder i Drytech i dag.

Bedriften er resultatet av forsøkene som hans nå avdøde far gjorde i garasjen for 27 år siden.

– Pappa så at dersom du bare tilsetter varmt vann, så kommer produktet tilbake til sin opprinnelige form.

DRYTECHS FAR: Turmatgründer Rolf Hansen tester produktene.

Foto: Privat

Drytech er nominert til Eksportprisen 2017. Kjenner du en eksportbedrift som fortjener heder og ære? Her kan du nominere din favoritt.

Erstattet «død mann på boks»

Oppdagelsen får Rolf Hansen til å se markedsmulighetene og begynne letingen etter potensielle kjøpere.

Nærmest ved en tilfeldighet kommer han i kontakt med Forsvaret.

De er på leting etter nye konsepter som kan erstatte feltrasjonen RSP.

Blant soldatene ble denne hermetiserte maten med storfekjøtt, svinekjøtt, flesk og erter, gjerne kalt «død mann på boks» eller «rester av sprengt personell».

– De fattet stor interesse. Så det ble inngått en utviklerkontrakt der Forsvaret stilte laboratorium til disposisjon for å utvikle retter som nådde opp til kravene om energi, smak og ernæring. Det dannet grunnlaget for å utvikle Drytech, sier Trond Hansen.

Kort tid etter åpner en pilotfabrikk. I 1991 er 10.000 måltider klare til å testes på soldatene. Deretter holdes kjøleteknikeren på pinebenken i et år.

Så kommer dommen: Forsvaret ønsker masseproduksjon av frysetørkede feltrasjoner. Drytech er født.

(saken fortsetter under bildet.)

FAMILIEBEDRIFT: Søsknene Trond og Randi Hansen eier hver 24,42 prosent av aksjene i Drytech. Deres mor Lill, som sto bak gryteretten som satte eventyret i gang, eier 51,17 prosent. Garasjeporten er skiftet ut siden oppstarten.

Foto: Privat

Til Alpene

Senere utviklet også Drytech frysetørket mat til friluftslivet under produktnavnet REAL. Det har blitt en suksess.

I dag har Tromsø-bedriften 45 fast ansatte. Omsetningen har vokst jevnt og trutt siden oppstarten og har de siste årene vært over 100 millioner kroner.

All produksjon finner sted i ishavsbyen, men Drytech satser også utenfor landegrensene. Selskapet eksporterer i dag til 17 land, primært i Europa.

– Vi har blitt en bra virksomhet i nordnorsk sammenheng og er stolte over å lykkes såpass mye med eksportsatsingen, sier Trond Hansen.

Et svensk datterselskap og et lager i Strømstad forenkler logistikken inn mot EU. I år regner selskapet med å produsere to millioner måltider i hele Europa.

I Norden er merkevaren allerede godt etablert, men også i Alpelandene begynner Drytech å få fotfeste.

I mange år har forsvaret i matlandet Frankrike stått på kundelisten.

– Vi prøver å selge produkter som treffer den franske ganen. Men vi ser at mange av smakene vi leverer, også treffer søreuropeere. Vi har en del asiatiskinspirerte retter som kylling i curry og tikka masala. Og pasta bolognese – så lenge det svarer til forventningene internasjonalt, så treffer du på det, sier han.

Også det svenske, finske og sveitsiske forsvaret er kunder av Drytech. Familiebedriften leverer dessuten måltidene til arbeiderne i flere hjelpeorganisasjoner.

Hjertet i selskapet

I år kommer omtrent 12 prosent av omsetningen til Drytech fra utlandet. Neste år venter selskapet at denne øker til 15 til 17 prosent.

Utviklingen har ikke gått upåaktet hen. Flere beilere har ønsket å komme inn på eiersiden.

– Vi har hatt ønske om å skape noe i Tromsø. Og vi er en familiebedrift som ønsker å bygge stein på stein. Så lenge vi har overskudd hvert år som vi kan utvikle bedriften videre på, ser vi ingen grunn til å endre på dette, sier Trond Hansen.

Les også

Oksesæd er et norsk eksporteventyr

Visjonen har vært å utvikle både produktet og tørkeprosessen.

– Selve teknologien er hjertet i Drytech. Kun utvalgte leverandører har vært med på å hjelpe oss med videreutviklingen. Vi har hatt flere gjennomganger på patentering, men kommet til at det ikke er lurt fordi du åpner for innsyn i teknologien.

Tre og et halvt årsverk er satt av til produktutvikling. Maten lages av faglærte kokker fra bunnen av.

Fremover vil selskapet fortsette satsingen i Alpelandene.

– Vi forsøker å tilegne oss mer kunnskap i land som Østerrike og Sveits. Det er veldig viktig å ha kunnskap om kulturen. Å gå på tur der er ganske forskjellig fra å gå på tur i Norge, sier Hansen.

SOLDATFØDE: Feltrasjoner fra Drytech brukes av norske så vel som franske og sveitsiske soldater.

Foto: Privat
Les også

Selger mindre sjømat - tjener mer

Les også

– Det kommer til å bli stygt

Les også

Nå starter jakten på Norges beste eksportbedrift