SOLAR PLEXUS: Kristin Skogen Lund traff taxinæringen midt i solar plexus da hun nylig lot seg avbilde foran en Uber-taxi. Men delingsøkonomien handler om mer enn luksusbiler i Oslo vest. Det skriver Bent Richard Eidem i sin kommentar.

Fredrik Solstad VG

Kommentar: Delingsøkonomien handler om mer enn noen Mercedes S-er i Oslo vest

Det er et sidespor å diskutere om Uber er lovlig eller ikke. Vi bør heller snakke om hvordan delingsøkonomien kan øke konkurransekraften til Norge de kommende årene.

  • Bent Richard Eidem
    Bent Richard Eidem
    Bent Richard Eidem er konserndirektør for business banking i Danske Bank. Han har jobbet i forskjellige roller i Danske Bank, tidligere Fokus Bank, siden 2001 da han kom fra Sparebankenes Kredittselskap, som nå er en del av DNB. Eidem satt også tidligere som styremedlem i NTNU Technology Transfer AS.
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Kristin Skogen Lund traff taxinæringen midt i solar plexus da hun nylig lot seg avbilde foran en Uber-taxi. Skogen Lunds entusiastiske oppspill til NHO-konferansen ble møtt med svært bekymrede reaksjoner fra taxinæringens forbundsleder Øystein Trevland. Problemet er ikke at taxinæringen er sengeliggende. De er bare veldig, veldig bakoverlente.

Hva er det egentlig Uber gjør med taxinæringen? Svaret er at Uber ikke gjør så mye annerledes enn taxinæringen. De bare gjør det bedre og tilsynelatende billigere. Taxinæringen gir deg også muligheten til å bestille en taxi med mobilen, du kan se hvor bilen befinner seg og snart kan du sikkert også betale med mobilen slik Uber tilbyr. Myten om at Uber-bilene kjører ulovlig er også upresis, da Uber Black-sjåførene kjører med løyve. Og deltidsarbeidende taxisjåfører er ikke et nytt fenomen. Det som er nytt er at den regulerte taxinæringen nå opplever konkurranse fra utsiden. Men hele debatten er egentlig et sidespor. Delingsøkonomien handler om mer enn en knippe Mercedes S-klasse på vestkanten i Oslo.

La oss ikke glemme at «den nye» delingsøkonomien egentlig handler om nye digitale plattformer, som nå utfordrer bransje etter bransje. I noen bransjer, som taxinæringen, kan politikerne velge å regulere seg bakover i historien eller tilpasse seg til en mer effektiv fremtid. For de aller fleste næringene vil det imidlertid oppstå store muligheter for å kutte transaksjonskostnader, levere bedre tjenester og dermed øke verdiskapingen.

Vi må heve blikket. Den nye delingsøkonomien er større enn Uber og taxinæringen. Det hjelper ikke å regulere Uber i senk. Nye Uber-lignende selskaper vil raskt skrape på døren. Fallet til Napster og Limewire skapte Spotify på samme måte som at PirateBay og Bittorent la grunnlaget for tjenester som Netflix.

Muligheten for å etablere nye tjenester med global markedstilgang har aldri vært bedre. Det nyetablerte selskapet Lotel utfordrer nå Utleiemegleren på å ta hånd om utleie. Det finnes flere tjenester som formidler frilansere så snart bestiller du en advokat like enkelt som en rørlegger. Poenget er at mange nye entreprenører vil lykkes i årene som kommer. De vil skape verdier og arbeidsplasser, men hvor mange av disse ønsker vi at skal komme fra Norge?

Når finansminister Siv Jensen nå reiser rundt for å lære mer om delingsøkonomien, er det viktig at hun ikke blir møtt av taxisjåfører og reguleringssnakk. Det hun trenger er konkrete forslag til hvordan staten kan lage insentiver slik at norsk næringsliv vinner terreng i mulighetsrommet som nå er.

For som Christine Korme i Abelia så fint sier det: «Nå har vi ropt på innovasjon i mange år, og når den kommer kan vi ikke si: Nei det var ikke sånn vi hadde tenkt oss det». Vi må både omfavne og regulere fornuftig slik at vi skaper like konkurransevilkår for nye og etablerte aktører i konkurransen om kundenes gunst.

Les også

Oslo Taxi åpner for å inkludere Uber

Les også

– Vil ikke forby Uber og Airbnb

Les også

Den nye Uber Norge-sjefen: Vi opererer i en gråsone

Her kan du lese mer om

  1. Delingsøkonomi
  2. Uber
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Taxiforbundet svarer Ulltveit-Moe: Alle siviliserte samfunn har reguleringer for taxi

  2. Ulltveit-Moe om taxinæringens kamp mot Uber: – De vil tape

  3. Uber Norge-sjefen tror ikke Uber-modellen passer i alle bransjer

  4. Annonsørinnhold

  5. Drosjeselskap svarer på utfordringen fra Uber - erklærer priskrig

  6. – Vil ikke forby Uber og Airbnb