ESA godkjenner statens kompensasjon til Hurtigruten

EFTAs overvåkingsorgan ESA gir tommel opp til statens milliardstøtte.

FÅR MASSIV STATSSTØTTE: Hurtigrutens MS Trollfjord til kai i Oslo.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
  • John Thomas Aarø
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert: Publisert:

EFTAs overvåkningsorgan ESA godkjenner statens kompensasjon til Hurtigruten, opplyses det i en pressemelding.

Norge betaler Hurtigruten for å drive kystruten mellom Bergen og Kirkenes i årene 2012 til 2019.

Denne kystruteavtalen er nå godkjent, sier ESA-president Sven Erik Svedman.

– Men vi oppfordrer samtidig Norge til å åpne for mer konkurranse i offentlige anskaffelsesprosesser av denne størrelsen i fremtiden, sier Svedman i en kommentar.

Inngikk milliardavtale

Avtalen ble mellom Hurtigruten og staten ble inngått tilbake i 2011, og har en verdi på 5,12 milliarder kroner i perioden.

Etter at ESA mottok to klager ble det i desember 2015 besluttet igangsatt undersøkelser om Hurtigruten hadde fått for mye betalt for tjenester selskapet utfører for det offentlige.

Les også

Hurtigruten skal undersøkes av ESA

Denne ble innledet i desember 2015 og omfattet undersøkelse av om avtalen innebærer overkompensasjon og kryss-subsidiering i strid med EØS-reglene.

Nå har altså ESA konkludert med at det ikke funnet klare bevis på overkompensasjon og kryss-subsidiering.

Hurtigruten mottar kompensasjonen fra staten for å sørge for daglige fergeavganger med stopp i 34 havner.

I meldingen heter det at «EØS-avtalen tillater kompensasjon til tjenester av allmenn økonomisk betydning når markedet selv ikke leverer dem – slik tilfellet er for kystruten mellom Bergen og Kirkenes».

Les også

Finansavisen: Hurtigruten med kurs mot børsen igjen

Les også

Kineser-boom for Hurtigruten

Les også

Kleven verft har inngått milliardkontrakt med Hurtigruten

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Reise
  2. Reiseliv
  3. ESA

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Hurtigruten fornøyd med ESA-avgjørelse

  2. Havila og Hurtigruten får kontrakter på kystruten

  3. Betalt innhold

    Hurtigruten skal kjempe om denne jobben

  4. Annonsørinnhold

  5. Hurtigruten vil ansette opptil 300 norske sjøfolk

  6. Betalt innhold

    Nå må Hurtigruten vente i spenning på om de får drive Kystruten videre