ESA godkjenner statens kompensasjon til Hurtigruten

EFTAs overvåkingsorgan ESA gir tommel opp til statens milliardstøtte.

FÅR MASSIV STATSSTØTTE: Hurtigrutens MS Trollfjord til kai i Oslo.
Publisert: Publisert:

EFTAs overvåkningsorgan ESA godkjenner statens kompensasjon til Hurtigruten, opplyses det i en pressemelding.

Norge betaler Hurtigruten for å drive kystruten mellom Bergen og Kirkenes i årene 2012 til 2019.

Denne kystruteavtalen er nå godkjent, sier ESA-president Sven Erik Svedman.

– Men vi oppfordrer samtidig Norge til å åpne for mer konkurranse i offentlige anskaffelsesprosesser av denne størrelsen i fremtiden, sier Svedman i en kommentar.

Inngikk milliardavtale

Avtalen ble mellom Hurtigruten og staten ble inngått tilbake i 2011, og har en verdi på 5,12 milliarder kroner i perioden.

Etter at ESA mottok to klager ble det i desember 2015 besluttet igangsatt undersøkelser om Hurtigruten hadde fått for mye betalt for tjenester selskapet utfører for det offentlige.

Les også

Hurtigruten skal undersøkes av ESA

Denne ble innledet i desember 2015 og omfattet undersøkelse av om avtalen innebærer overkompensasjon og kryss-subsidiering i strid med EØS-reglene.

Nå har altså ESA konkludert med at det ikke funnet klare bevis på overkompensasjon og kryss-subsidiering.

Hurtigruten mottar kompensasjonen fra staten for å sørge for daglige fergeavganger med stopp i 34 havner.

I meldingen heter det at «EØS-avtalen tillater kompensasjon til tjenester av allmenn økonomisk betydning når markedet selv ikke leverer dem – slik tilfellet er for kystruten mellom Bergen og Kirkenes».

Les også

Finansavisen: Hurtigruten med kurs mot børsen igjen

Les også

Kineser-boom for Hurtigruten

Les også

Kleven verft har inngått milliardkontrakt med Hurtigruten

Publisert:

Her kan du lese mer om