ESA godkjenner statens kompensasjon til Hurtigruten
EFTAs overvåkingsorgan ESA gir tommel opp til statens milliardstøtte.
EFTAs overvåkningsorgan ESA godkjenner statens kompensasjon til Hurtigruten, opplyses det i en pressemelding.
Norge betaler Hurtigruten for å drive kystruten mellom Bergen og Kirkenes i årene 2012 til 2019.
Denne kystruteavtalen er nå godkjent, sier ESA-president Sven Erik Svedman.
– Men vi oppfordrer samtidig Norge til å åpne for mer konkurranse i offentlige anskaffelsesprosesser av denne størrelsen i fremtiden, sier Svedman i en kommentar.
Inngikk milliardavtale
Avtalen ble mellom Hurtigruten og staten ble inngått tilbake i 2011, og har en verdi på 5,12 milliarder kroner i perioden.
Etter at ESA mottok to klager ble det i desember 2015 besluttet igangsatt undersøkelser om Hurtigruten hadde fått for mye betalt for tjenester selskapet utfører for det offentlige.
Hurtigruten skal undersøkes av ESA
Denne ble innledet i desember 2015 og omfattet undersøkelse av om avtalen innebærer overkompensasjon og kryss-subsidiering i strid med EØS-reglene.
Nå har altså ESA konkludert med at det ikke funnet klare bevis på overkompensasjon og kryss-subsidiering.
Hurtigruten mottar kompensasjonen fra staten for å sørge for daglige fergeavganger med stopp i 34 havner.
I meldingen heter det at «EØS-avtalen tillater kompensasjon til tjenester av allmenn økonomisk betydning når markedet selv ikke leverer dem – slik tilfellet er for kystruten mellom Bergen og Kirkenes».