United bekrefter at ruten mellom Oslo og New York legges ned

Flyselskapet presses ut av SAS og Norwegian.

NÅ ER DET SLUTT: United Airlines har besluttet å stenge ruten mellom Oslo og Newark-flyplassen helt.

Foto: Justin Sullivan AFP
  • Ingvild Sagmoen
  • Marius Lorentzen
Publisert:

E24 omtalte United Airlines planer om å legge ned ruten Oslo-New York blant annet i oktober i fjor.

Vinteren 2015/2016 besluttet United å gjøre ruten til en sommerrute.

Nå bekrefter det amerikanske flyselskapet at ruten fjernes helt, skrev Finansavisen lørdag.

Opprinnelig var det planlagt at ruten skulle flys daglig fra 5. mai til 5. september i 2017.

– Etterspørselen etter billetter på Oslo-ruten er ikke dårlig. Vi hadde et belegg på mellom 80 og 90 prosent i sommer, men det er prispress på billettene som gjør at vi ikke tjener godt nok, sier salgssjef Robin Schoug i United til Finansavisen.

Til Check-in.dk opplyser Schoug at ledelsen har gjort en evaluering av flytrafikken for våren og sommeren 2017, og vil på bakgrunn av den flytte noen fly til andre markeder, deriblant det som skulle ha fløyet mellom Oslo og Newark.

United har fløyet ruten siden sommeren 2004.

Ble presset

Uniteds rute var populær i lange perioder, men dette var før Norwegian etablerte seg i langdistansemarkedet til USA og i en periode der SAS i store deler av perioden ikke hadde en direkterute mellom USA og Norge.

United har også brukt et relativt lite langdistansefly (Boeing 757 med én midtgang) på ruten, men har frem til nylig operert en daglig rute.

Les også

Norwegians nye fly kan gi USA-billetter til 570 kr.

Etterhvert som Norwegian og SAS har pøst på med USA-ruter fra Norge, både til New York, Florida og andre destinasjoner, har Uniteds markedsposisjon blitt presset.

US Airways prøvde seg også i en periode på en direkterute i sommersesongen mellom Oslo og deres hub i Philadelphia, men denne var kortlevd.

Marginer under press

United og SAS er begge i Star Alliance, og på samme måte som SAS la ned sin Bangkok-rute og heller sendte passasjerene sine med alliansepartner Thai Airways til Bangkok, kan United fortsatt sluse sine passasjerer fra New York og Miami med SAS sine direkteruter til Oslo.

Både SAS og Norwegian la tidligere denne uken frem trafikktall for november som viser at marginene er under press. SAS opplever fortsatt en økning i antall passasjerer, men samtidig en nedgang i yield, altså inntekt per fløyet passasjerkilometer eller sete med passasjerbelegg. Norwegians passasjervekst holdt seg oppe i november, men inntektene per passasjer faller markant.

Les også

Kjos om konkurrentene: - Latterlig

Les også

Slik skal Norwegian fylle Dreamliner «large» med 350 seter

Les også

United airlines belønner «hackere» med millioner i bonuspoeng

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Oslo
  2. Luftfart
  3. New York City
  4. Scandinavian Airlines (SAS)
  5. Norwegian
  6. Reise

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Verdens lengste flyrute gjør comeback

  2. Norwegian kommer strandede Wow Air-passasjerer til unnsetning

  3. Passasjerrekord for Norwegian i juli

  4. Legger ned Singapore-ruten

  5. Ny Skytrax-kåring: Her er verdens beste flyselskaper