Virke: Disse bransjene vil vokse mest i år

Virke venter at detaljhandelen vil utvikle seg stabilt fremover - tross den kraftige oljenedturen i norsk økonomi.

UTFORDRENDE TIDER: Sjeføkonom Lars Haartveit i Virke ser særlig én bransje i detaljhandelen som vil vokse friskt i år.

Jan Petter Lynau VG
  • Johan Nordstrøm
Publisert:

Tirsdag la Virkes frem arbeidsgiverorganisasjonens prognoser for norsk økonomi, og prognosene bransje for bransje innen detaljhandelen.

– Folk har penger og tør å bruke dem. De får litt mindre enn før for pengene grunnet prisveksten, sier Virkes sjeføkonom, Lars Haartveit, til E24.

Norsk økonomi er for tiden inne i en kraftig oljebrems. Den store frykten er at oljebremsen vil gjøre nordmenn mer usikker og derfor gjøre at mer penger settes på sparekontoen.

Husholdningers forbruk utgjør omtrent halvparten av verdiskapingen i norsk økonomi. Forventningsbarometre viser at vi er blitt atskillig mer pessimistiske på norsk økonomis vegne, og flere frykter at dette vil ramme privatøkonomien.

Sjekk Virkes prognoser nederst i saken.

Les også

Denne eksportbedriften håver inn 60 millioner i året på luft

Stabil vekst

Haartveit viser til at Virke hører fra kjøpesentrene og klesforretninger at det kommer færre folk inn i butikken, men de bruker mer penger enn tidligere.

Samtidig har svekkelsen av kronen ført til at importerte varer er blitt dyrere. Siden inngangen til 2013 har kronen svekket seg med 25 prosent.

Arbeidsgiverorganisasjonen, som representerer over 20.000 virksomheter i Norge, forventer en vekst på 3,5 prosent i den såkalte detaljomsetningen, altså i alle butikkene vi handler i unntatt bilforretninger og bensinstasjoner.

De siste tallene for hele Norge viser at veksten i 12-månedersperioden fra oktober 2014 til oktober 2015 er 3,6 prosent inklusive bilforretninger og bensinstasjoner.

Lavprisbutikker tjener på oljebremsen

Mange såkalte lavpriskjeder inngår i bransjen Virke kaller «Bredt utvalg ellers». Denne omhandler kjeder som for eksempel Nille, Europris, Jula, Rusta og Kjell & Company.

– Lavprisbutikkene gjorde det bra i fjor, og vi forventer at de vil gjøre det godt også år, sier Haartveit.

I fjor vokste omsetningen i slike lavprisbutikker i snitt med 8,5 prosent, og i år forventer Virke at veksten blir 5 prosent. Dette er den bransjen der Virke forventer størst vekst innen detaljhandelen.

– Lavprisbutikkene fikk en enorm vekst under finanskrisen, og har klart å holde på kundene, sier Haartveit.

Det er imidlertid ikke alle bransjer som holder seg på den positive siden av nullstreken.

Les også

Virke-sjefen hevder nye funn knuser LO-kritikk

Utpeker seg negativt

Før oljebremsen hadde byggevarehus i Rogaland gode tider, men nå faller omsetningen, ifølge Haartveit.

– Virkes egne tall for byggevarehus i Rogaland viser negativ vekst, sier han til E24.

Virkes sjeføkonom Lars Haartveit

Johan Nordstrøm, E24

Men Rogaland utpeker seg negativt, der er veksten 0,9 prosent i snitt. Og det er ikke bare byggevarehus som sliter i oljefylket.

– Oljebremsen merkes tydelig i Rogaland. Det er grunn til å tro at også møbelbransjen og butikker som selger elektriske husholdningsartikler vil rammes av utviklingen i Rogaland, sier Haartveit.

Dette begrunner sjeføkonomen med at varer fra byggevarehus samt møbler og hvitevarer er varer som det selges mye av ved høy tilflytting.

Virke forventer samtidig at noen av dem som tidligere har jobbet innenfor olje- og gassnæringen vil flytte fra fylket samtidig som det vil bli en mindre tilstrømning til fylket enn det man har vært vant til når alt gikk oppover.

RAMMES AV OLJEBREMSEN: Virke forventer at i tillegg til byggevarehus, vil også møbelbransjen og butikker som selger elektriske husholdningsartikler rammes av utviklingen i Rogaland.

Sven Arne Buggeland VG

– Vi tror ikke Rogaland blir det store tilflytningsfylket, derfor vil disse bransjene merke av dette særlig, sier Haartveit.

I den andre enden finner vi Hedmark, Oslo og Akershus, der veksten er henholdsvis 7,2 prosent, 5,6 prosent og 5,6 prosent.

– Veksten i Hedmark er mye takket vare etableringen av et nytt Ikea-

varehus i Ringsaker, sier han.

Les også

Så opptatt er nordmenn av etisk handel

Slik er Virkes prognoser – bransje for bransje

Dagligvare/kiosk:

Prognosen viser 3 prosent vekst i 2016 mot 2,8 prosent i fjor.

Sport:

Prognosen viser 4 prosent vekst i år mot 6,5 prosent i fjor.

– Elsykler hadde en bra vekst i fjor, og vi forventer en dobling i år, sier Haartveit.

Klær:

Prognosen viser 2 prosent vekst mot 1,8 prosent i fjor.

Kosmetikk:

I fjor var det en vekst på 4,3 prosent i bransjen. I år tror Virke veksten vil være på 3 prosent.

– Her er konkurransen fra netthandel ganske tydelig, sier Haartveit.

Sko:

I fjor hadde bransjen en vekst på 1,6 prosent. Virke tror de skal greie en vekst på 3 prosent i år.

Møbler:

I fjor var det en vekst på 5,6 prosent. I år tror Virke det vil være en vekst på 3 prosent.

Elektro, radio og TV:

Prognosen viser 3 prosent vekst i 2016 mot 3,5 prosent i fjor.

Bredt utvalg ellers:

Prognose: 5 prosent vekst i år mot 8,5 prosent i fjor.

Byggevarehus:

Prognosen viser 4 prosent vekst mot 6,9 prosent i fjor.

Detaljhandel totalt eksklusive bilforretninger og bensinstasjoner:

I fjor var det en vekst på 4,1 prosent totalt. I år tror Virke veksten vil være på 3,5 prosent.

Les også

Her får de ansatte bolle-bonus

Les også

Stavanger-bedrift med verdens første joggesko til hester

Les også

Næringsministeren tror robotene kan redde norsk industri

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Virke spår inntektsbyks for detaljhandelen i 2017

  2. Virkes sjeføkonom spår omsetningsfall for sportsbransjen

  3. Overraskende «shoppefall» i februar

  4. Annonsørinnhold

  5. Virke: Høye strømpriser demper fortsatt forbruket

  6. – Prisene på full fart ned