Få timer før ny nedstenging av butikker i Oslo: – Håpet vi kunne få en vår som lignet på fjoråret

Tre uker etter at butikkene utenfor kjøpesentrene fikk åpne i hovedstaden må de nok en gang stenge dørene. Slik oppleves det for noen av sentrumsbutikkene.

Andreas Leine Jakobsen tror kundebasen til Big Dipper vil gjøre at de klarer seg gjennom ny nedstenging.

Ola Vatn/E24
  • Maiken Svendsen
  • Ola Vatn (foto)
Publisert:

Mandag er det siste dag før de nye, strengere tiltakene i Oslo trer i kraft. Fra og med tirsdag vil shoppelystne i hovedstaden møte stengte dører i alle butikker som ikke er på statens unntaksliste, som matbutikker og apoteker.

I Prinsens gate, parallelt med Karl Johan i Oslo sentrum, ligger klesbutikken F5, og i vinduet står medeier Alexander Krystad Marthinsen og kler på en utstillingsdukke.

– Vi hadde håpet at vi var ferdig med vinteren og kunne få en vår som lignet litt på fjoråret med lavere smittetall og litt mer åpent, men vi var forberedt på at vi ikke nødvendigvis var der ennå, sier han til E24.

I butikkens to etasjer har de noen klesstativ med salgsvarer og noen med nye vårvarer.

Marthinsen håper at det kun er snakk om to uker med stengte dører nå. De har planlagt så godt de kan, blant annet ved å forhandle en midlertidig leieavtale med gårdeieren.

Alexander Krystad Marthinsen kler på en utstillingsdukke i F5, butikken han er medeier i.

Ola Vatn/E24

Det er en del mennesker ute i Oslo sentrum mandag ettermiddag, men Marthinsen beskriver stemningen som ganske stille.

– Men det har vi jo vært vant til, sier han.

– Den harde kjernen av stamkunder

Butikken har hatt et fall i omsetningen sammenlignet med i fjor, men fallet i trafikk er større.

– Vi merker at de kundene som kommer er den harde kjernen av stamkunder, som vi er supertakknemlige for at gidder å ta turen, forteller han.

Les også

Oslo-tiltak kan bli innført i Lørenskog onsdag

Ikke langt unna F5 ligger kjedebutikker som Hennes & Mauritz, og Cos, begge eid av H&M-gruppen.

De vil fra og med tirsdag stenge 14 butikker i Oslo, i tillegg har de allerede 10 butikker på kjøpesentre i byen som er stengt.

– Helsen og sikkerheten til våre kolleger og kunder er vår høyeste prioritet, og H&M-gruppen følger alle nasjonale og lokale myndigheters retningslinjer. Vi stoler på deres vurdering av situasjonen, opplyser Thea Kjendlie, pressekontakt i H&M.

Dagen før butikkene i Oslo må stenge var flere ute i Oslo sentrum.

Ola Vatn/E24

Varner-gruppen, som eier blant annet Cubus og Dressmann, stenger 20 butikker på gateplan i tillegg til de 38 butikkene på kjøpesentre som allerede er stengt.

– Det betyr omsetningssvikt, og at vi rett og slett ikke får drevet butikkene, og må permittere ansatte, sier pressekontakt i Varner, Julie Bragli Eckhardt.

Les også

Petter Stordalens Nordic Choice Hotels tapte 1,93 milliarder kroner før skatt i fjor

Salget har økt

Om man går bort fra Karl Johan er det færre folk i gatene, men inne i platebutikken Big Dipper er det er noen kunder med munnbind.

Rommet fylles av musikken fra en platespiller i vinduet bak kassen. Til tross for smittevernregler, og tidvis nedstengninger i Oslo har de opplevd stor økning i salget.

– Fordi folk sitter hjemme og hører på plater. Akkurat for den typen ting som vi driver med så har det vært veldig gode tider egentlig, sier daglig leder Andreas Leine Jakobsen.

De har nettbutikk, kunder i hele landet, og planlegger at de kan levere ut bestillinger utenfor døren også i tiden fremover.

– I dag har det ringt folk som litt stresset lurer på om butikken er åpen, og om det er mulig å hente varer de har bestilt, forteller Jakobsen.

Andreas Leine Jakobsen planlegger å levere bestillinger utenfor døren til butikken Big Dipper i Oslo sentrum.

Ola Vatn/E24

– Og det har vært litt påfallende, alle disse nedstengningene så begynner telefonen umiddelbart å ringe, og mailboksen fyller seg opp, og det er veldig mye pågang på alle vis da, sier han.

Satser på nettbutikk og Instagram

Likevel mener han det vil bli tøffere å komme seg gjennom denne perioden med nedstenging enn den forrige.

Da mobiliserte kundene og handlet litt ekstra, men nå tror Jakobsen de fleste er lei av smitteverntiltak og stengte dører.

– Men vi kommer oss gjennom det fordi vi har en solid kundebase, sier han.

Nettbutikken og Instagram blir det viktigste fokuset i tiden fremover for Synne Hewitt i Frøken Dianas salonger.

Ola Vatn/E24

Det har gått litt over tre uker siden butikkene utenfor kjøpesentrene kunne åpne igjen. I butikken Frøken Dianas Salonger på Grünerløkka brukte de den nedstengte perioden på å selge klær i nettbutikken og på Instagram.

– Det blir vårt viktigste fokus, sier butikksjef Synne Hewitt om tiden de står foran.

I dag fikk de et «svært lass» med bluser som skal tas bilder av og legges ut på nett. Så de får hendene fulle selv om dørene er stengte.

Siden koronapandemien nådde landet i mars har det vært færre innom butikken, men etter åpningen i februar har antall besøkende tatt seg opp, ifølge Hewitt.

– Vi har heldigvis hatt bra omsetning på nett, så vi har klart oss gjennom denne perioden som har vært, sier hun.

Les også

Nytt shoppefall i januar

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Butikker
  3. Oslo
  4. Coronaviruset
  5. Varehandel
  6. Handel
  7. H&M

Flere artikler