Inntektshopp for kjendisblogger

Men overskuddet til Camilla Pihl har krympet de siste fem årene.

KJENDISBLOGGER: Camilla Pihl øker omsetningen med 1,4 millioner, men overskuddet fortsetter å krympe.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

Bloggeren Camilla Pihls selskap The Camilla Pihl Company hadde et overskudd på 221.728 kroner i 2018, fremkommer det av fjorårets årsregnskap.

Det er en nedgang fra året før, da selskapet hadde et overskudd på 301.848 kroner.

Selskapet eies av Pihl og forloveden Peter Peters holdingselskap Pihl & Peter Invest, som ikke har levert årsrapport enda. Peters er også styreleder i The Camilla Pihl Company.

– Vi er veldig fornøyde med utviklingen i alle selskaper og prosjekter. Vi tenker langsiktig, skriver Peters i en e-post til E24.

Resultatene til Pihls selskap har de siste årene krympet fra år til år. Bloggeren nådde overskuddstoppen i 2015, da selskapet hadde et overskudd på 788.767 kroner på bunnlinjen. Siden det har overskuddet krympet årlig.

I 2016 rapporterte selskapet om et overskudd på 542.588 kroner, mens årsresultatet i 2017 kom på 301.848 kroner.

Til gjengjeld har The Camilla Pihl Companys omsetning stort sett steget siden oppstart i 2013. I 2018 rapporterer selskapet om en omsetning på 4,7 millioner kroner, opp fra 3,3 millioner kroner året før.

Mindre lønn

Om utsiktene for 2019 vil ikke Peters si for mye, men han forteller at han synes det ser lovende ut.

– Vi har bygget et mye større team, og vi øker i omsetning og trafikk. 2019 ser veldig bra ut, men vi har den viktigste perioden foran oss, så ønsker ikke å mene noe om året før høst og jul ligger bak oss, skriver han til E24.

Pihl har imidlertid ikke økt utbetalingene til seg selv i takt med omsetningen til selskapet.

I 2015 tok hun ut 1,4 millioner kroner i lønn. I 2016 hentet bloggeren ut 1,3 millioner kroner, mens hun i 2018 tjener rett i overkant av millionen gjennom selskapet.

E24 får opplyst at Pihl i alt hadde 1,45 millioner i lønn fra de tre selskapene Friendly Entertainment, The Camilla Pihl Company og Camillapihl.no.

Fra og med 2017 har selskapet sysselsatt to personer, og lønningsposten i The Camilla Pihl Company står for i overkant av to millioner kroner av kostnadene i resultatrapporten fra 2018.

Nye selskaper preget 2018

I 2018 gjennomførte The Camilla Pihl Company en fisjon av deler av virksomheten til nystiftede Camillapihl.no, heter det i årsberetningen.

Hvilke deler av virksomheten som har gått til Camillapihl.no, vil ikke Peters utdype, men han skriver at 2018 var preget av oppstarter for Pihl.

Les også

«Funkygine» anker skjeggkre-dom

– Vi redefinerte i 2018 hvordan vi ønsker å drive Camilla Pihl-merkevaren fremover. Tidligere ville all omsetning gått via The Camilla Pihl Company, men nå har vi altså skilt ut Camillapihl.no, og stiftet nye The Camilla Pihl Fashion Group, som egne selskaper, skriver Peters.

Camillapihl.no hadde inntekter på 704.000 kroner, men gikk med et underskudd på 858.577 kroner på bunnlinjen.

Les også

Mammabloggers overskudd krympet kraftig

Pihl presiserer i en tekstmelding til E24 at Camillapihl.no kun var operativt imellom to og tre måneder i 2018, og at resultatet til selskapet derfor er litt ukorrekt i forhold til hvordan det går for selskapet.

Gjennom nyoppstartede Camilla Pihl Fashion Group, lanserte Pihl i vår en kleskolleksjon sammen med det norske klesmerket Holzweiler.

Selskapet, som deles mellom Holzweiler Holding og Peters & Pihl Invest, hadde et årsresultat på minus 5.545 kroner i 2018.

– Camilla Pihl Fashion Group hadde sitt første reelle driftsår i 2019, så regnskapene som ligger ute er litt misvisende i forhold til hvordan det går, skriver Pihl i en tekstmelding.

Her kan du lese mer om