Går fra Norges største bank til toppjobb i Rema: – Umulig å si nei

Trond Bentestuen har vært i toppen av DNB i en årrekke. Nå blir han sjef for Ole Robert Reitans 600 norske butikker.

BLIR DAGLIGVARETOPP: DNBs direktør for personmarked Trond Bentestuen går over til jobben som sjef for Rema 1000 i Norge.

Foto: Asgeir Aga Nilsen/E24
Publisert:

– For meg er dette drømmejobben fordi Rema 1000 er den absolutt beste retaileren i Norge, sier Trond Bentestuen til E24.

Etter over ti år i Norges største bank DNB tar konserndirektøren steget over til dagligvarebransjen, når han blir direktør i Rema 1000.

Nyheten om at bankdirektøren blir dagligvaretopp ble kjent torsdag. Bentestuen har i dag ansvaret for blant annet formuesforvaltning i storbanken, men har også i en årrekke vært sjef for personkundedelen.

– Det er et selskap jeg har fulgt i 25 år. Når denne muligheten dukket opp var det umulig å si nei, det er drømmejobben min, sier den påtroppende Rema-direktøren.

Tar over ansvaret for Rema i Norge

Nå går han til en av de store matkjedene, tilsynelatende et aldri så lite sprang for en som har vært bankmann de siste årene.

Les også

DN: Rema 1000 har tapt 18 millioner på ny kyllingrase

– Jeg tror det blir en stor endring på mange områder, men jeg tror også det er noen likhetstrekk. Mitt ansvar i DNB har også handlet om retail, personkunder, sier Bentestuen.

Han forteller at han starter opp i den nye jobben til høsten.

– Jeg skal bruke litt på å avslutte jobben her i DNB, det er mye på gang.

I Rema 1000 blir Bentestuen sjef for den norske virksomheten.

– Ole Robert har hatt flere jobber i lang tid. Nå blir det etablert en norgessjef, og så kommer Ole Robert til å være sjefen i Rema AS, det som er morselskapet.

– Ole Robert har hatt ansvaret for både Norge, Danmark og morselskapet. Jeg går inn og hjelper med Norge. En har ansvaret for Danmark og Ole Robert har ansvaret for helheten, sier Bentestuen.

Tøft 2017 for Rema

I tillegg til de 617 butikkene i Norge har Rema 1000 304 butikker i Danmark, ifølge årsrapporten for 2017.

Les på E24+ (for abonnenter)

Eksperter: Derfor er det lettere å snu Rema enn Nille

Mens butikkomsetningen i den norske virksomheten ble svekket med 3 prosent til 40,1 milliarder kroner i fjor, økte derimot inntektene i Danmark med 12,3 prosent.

Totalomsetningen, som inkluderer franchise, falt med 2,3 prosent til 66,4 milliarder kroner.

Det gjenspeiler et bråkete 2017, hvor medieoppslagene sto i kø om Reitan-familiens flaggskip.

«Bestevenn»-strategien, hvor selskapet valgte å fjerne visse leverandører fra hyllene for å kunne tilby bedre pris for andre varer, slo totalt feil, og kjeden måtte gjøre helomvending etter press fra kundene. «Brustadbuene» med sperrebånd var heller ikke bare populære.

Eksporter har imidlertid spådd et comeback i løpet av 2018, og tall fra Nielsen i april viste at Rema 1000 hadde en vekst i markedsandel på 0,4 prosentpoeng i årets tre første måneder fra tilsvarende kvartal i fjor.

Bentestuen vil ikke si noe om «bestevenn»-strategien, og sier han vil overlate til andre å si noe om utviklingen i resultatene i år.

– Jeg kan ikke si annet enn at inntrykket jeg har fått av Rema 1000 er veldig positivt, også på resultatsiden, sier han.

Ikke veldig overraskende kanskje har Bentestuen stor tro på Remas utsikter i markedet.

– Det er knallhard konkurranse i det norske dagligvaremarkedet, men det er åpenbart at Rema 1000 driver mest effektivt, har lave priser og høykvalitetsprodukter. Jeg tror forutsetningene for å lykkes fremover er gode.

Les også

DNBs Trond Bentestuen blir norgessjef i Rema 1000

Les også

Sommerværet har gitt rekordsalg av kjøtt

Les også

– Tror de andre kjedene kan dra nytte av at vi etablerer oss her

Her kan du lese mer om