Komplett går sammen med over 100 butikker i gigantisk nettsatsing
Komplett frir til alle som har en vare å selge. Nettbutikken satser på Amazon-modell for å forberede seg på nettopp Amazons inntog i Norge.
– Vi har ligget litt lavt i terrenget en stund, men nå er vi klare for å snakke om vårt mest ambisiøse prosjekt noensinne, sier sjefen for Komplett Markedsplass Anton Hagberg.
Han forklarer at de på ingen måte er ferdige, men heller i begynnelsen av en stor prosess.
For om Komplett får det som de vil, blir det slutt på tiden da Norges største nettbutikk er forbeholdt elektronikk. Nå vil Komplett selge alt ifra klær til bøker, kaffe og mye mer.
– Dette er en helt ny forretningsmodell, hvor vi til og med har invitert inn konkurrenter, sier Hagberg.
107 partnere
Tirsdag teller antallet eksterne partnere 107. Men det antallet kommer til å stige fort, hevder Komplett.
– Målet er å ha et sted mellom 200–300 partnere innen 2018.
Partnere er blant annet kjente norske merkevarer som Jernia, Spaceworld Soundgarden, Platekompaniet, Elefun og Haugenbok.no.
– Dette er Kompletts fremtid. Om ikke Komplett er kjent for mer enn elektronikk om fem år, har ikke jeg gjort jobben min, sier Hagberg.
Men det å selge nye varer byr også på nye utfordringer, og plattformsjefen sier de har en gjeng med programmere som sitter å koder inn klær i ulike farger og størrelser, problemstillinger nettsiden ikke har med elektronikk.
Amazons inntog
Bare navnet Amazon kan få aksjer til å falle og markeder til å skjelve, og Komplett har ikke tenkt å vente på å bli utfordret.
– Med denne plattformen er vi klare for å takle store internasjonale konkurrenter som Amazon og Rakuten som vi tror vil komme til Norge innen de neste årene, forklarer Hagberg og utdyper:
– Vi har en nettbutikk kalt Comtech i Tyskland hvor 30 prosent av varene selges over eksterne plattformer som Amazon. Dette er trenden i store deler av Europa.
– Var denne satsingen strategisk avgjørende for Komplett?
– Komplett kunne sikkert gjort det bra i vår kategori, men det er viktig å befeste vår posisjon i markedet og få flere ben å stå på.
– I kroner og øre, hvor stor er ambisjonene for dette prosjektet?
– Målet og ambisjonene er at 30–40 prosent av omsetningen vår skal komme fra eksterne aktører om fem år.
Motvillige franchisetagere
Orkla satser tungt på nett: – Vi må være der forbrukeren ønsker å være
Komplett forklarer at avtalen med eksterne aktører er provisjonsbasert fordelt på bransje, slik at konkurrenter innenfor samme kategori betaler det samme.
På spørsmål om det har vært skepsis blant parterne til å la Komplett ta over netthandelen, sier plattformsjef Hageberg følgende:
– De som har vært skeptiske til en slik løsning, er ofte kjeder eller franchiser, hvor man frykter at plattformen vil stjele markedet fra de fysiske butikkene.
Han kommer samtidig med en advarsel:
– Den digitale hverdagen kan bli brutal for dem som ikke tør å satse.
– Hvordan selger dere konseptet til aktører som allerede gjør det bra på nett?
– Til dem som er skeptiske, forklarer vi hvor stor trafikkmaskin Komplett faktisk er, og så legger vi vekt på at dette er enkelt å teste ut. Terskelen skal være lav.