Gjør alvor av truslene - tar JallaXXXXXX til retten
Coca-Cola følte seg krenket av den lokale brusprodusenten O.Mathisen etter at de byttet navn fra Jallasprite til JallaXXXXXX. Nå tar de saken til retten.
– Status er at vi har fått en stevning, og må komme med vår egen påstand. Ytterligere detaljer i saken ønsker jeg ikke å kommentere, sier en av grunnleggerne av O.Mathisen, Jarle Hollerud som tidligere har blitt truet med søksmål fra verdens største brusprodusent.
Han sier at selskapet har fått frem til 22. oktober med å utforme sitt svar til Oslo Tingrett.
Hollerud forklarer at det er brudd på markedsføringsloven paragraf 25, og ikke varemerkeloven Coca-Cola går til sak på.
Coca-Cola hevder at det nye navnet er brudd på god forretningsskikk, noe Hollerud ikke er enig i, og mener de ikke har markedsført det nye navnet annet enn å svare på henvendelser fra mediene.
Det er internasjonale Coca-Cola Company som håndterer saken, og ikke Coca-Cola i Norge.
Fra «seigmann» til «Søl»: Seks ville merkevarestrider
Godkjente ikke endring
Da den norske brusen Jallasprite ble lansert av Tøyen-Cola-produsenten O. Mathisen i februar, fikk selskapet beskjed fra Coca-Cola om at saken kunne ende i retten, om de ikke stoppet å bruke navnet Jallasprite.
Det nye navnet ble JallaXXXXXX, og Coca-Cola mener det nye navnet er en krenkelse, som ikke vil bli akseptert, ifølge Vårt Oslo.
Den amerikanske brusgiganten mener JallaXXXXXX får det til å se ut som at Coca-Cola har sensurert det nye navnet på sitronbrusen.
Kommunikasjonssjef i Coca-Cola Company, Frida Keane sier de ønsker all konkuranse velkommen, men påpeker at den må foregå i henhold til norsk lov.
– Det betyr at drikkeprodusenter ikke kan bruke hverandres merkevarenavn. SPRITE er en av våre viktigste merkevarer, og forbrukere over hele verden forbinder navnet med vårt produkt, ikke sitronbrus generelt. Vi tok kontakt med O. Mathisen allerede i februar for å finne en løsning på dette, uten at det lykkes. Derfor var det dessverre siste utvei å ta saken videre juridisk, skriver Keane i en SMS til E24.
Får støtte
Hollerud sier at de har fått mange positive tilbakemeldinger fra folk som liker kampen de kjemper mot Coca-Cola.
Nå sier brusprodusenten at det blir sene kvelder fremover, for å utforme et motsvar til anklagene fra Coca-Cola.
Vi drikker mindre brus – men mystiske Tøyen-Cola fortsetter suksessen
Men Hollerud er ikke bare kjent som mannen bak Tøyen Cola, han er også tidligere medlem av rapduoen Paperboys sammen med Øyvind Sauvik, også kjent som Vinni.
I fjor solgte selskapet O. Mathisen brus for 3,3 millioner kroner, noe som er svært lite sammenlignet med gigantene Coca-Cola og Pepsi, men en klar økning fra fjoråret hvor selskapet solgte for 2,0 millioner kroner.
– Vi har lyst å kjøre dette løpet ut, og så er det vel forskjellige oppfatninger av det betyr, men som revisoren sier – det er grunnlag for videre drift. Og vi har vel potensiale til å bli ganske mye større, sa brusgrunderen i sommer da E24 omtalte resultatene.
Resultatet etter skatt endte på skarve 260.000 kroner, opp fra 176.388 kroner i 2016. Brusproduksjon er enda ikke blitt fulltidsjobb for Hollerud som også driver trykkeriet Hollerud Grafiske.