Avviser blankt at matkassene går mot døden

De siste dagene har det blitt sådd tvil om matkassenes evne til å klare seg på egen hånd. Matkassegeneral Kjetil Graver sier diskusjonen ikke har rot i virkeligheten.

MATKASSESJEFER: Matkasse-gründer og daglig leder for Brandhub Kjetil Graver (t.h.) mener matkassene allerede har bevist at de kan stå på egne bein ved å vise til svarte tall på bunnlinjen i Norge. Her sammen med forretningsutvikler i konsernet Linas Matkasse Christopher Parmo.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:

Onsdag sto det på trykk i Dagens Næringsliv at eieren av Linas Matkasse Holding, oppkjøpsfondet Herkules, ikke trodde de rene matkasseselskapene ville overleve på egne ben, og at dagligvareaktørene kom til å ta over.

Det kom som en overraskelse på sjefen i Norges største matkasseselskap.

– Jeg fikk bakoversveis da jeg så saken, sier Kjetil Graver, daglig leder i Brandhub som står bak matkassene Godtlevert, Adams Matkasse og Proviant, som er en del av Linas Matkasse-konsernet.

Han sier selskapene langt ifra er døden nær, og at de har planer om å tjene store penger på rene matkasseselskaper.

– Den plattformen Herkules ble sitert på har vi forlatt for lenge siden og gjelder ikke noen av våre matkasser. Vi har allerede foretatt de endringene som er nødvendig for møte konkurransen fremover.

Han sier 2018 har vært et veldig bra år, og kaller driftsresultatet så langt for «solid», uten å ville gå inn på konkrete tall.

Brandhub som står for de norske matkassene i konsernet, leverte et driftsresultat på 19,6 millioner kroner i 2017. Linas Matkasse leverte derimot et samlet underskudd for alle markdene på 51,6 millioner kroner.

Kunne gått mot døden

– Vi har aldri ment at matkasseselskapene vil dø ut, men at matkasseaktørene i sin nåværende form kommer til å få det tøft, sier Graver.

Gründeren var med å starte Godtlevert tilbake i 2014, og har tatt selskapet gjennom Herkules-oppkjøp og fusjon med Adams Matkasse som ble godkjent av Konkurransetilsynet sommeren 2017.

Les også

Sverige største matkjede satser hardt på nett: – Store aktører vil miste andeler om vi ikke satser

Han forklarer at de siden i mars har jobbet med å endre matkassene for å gjøre dem mer fleksible, slik at kundene for eksempel kan velge hva slags mat de får levert, og kan også legge til andre dagligvarer i kassen.

– Vi ser på dette som et maraton. Det er klart at hadde ikke vi vært i stand til å endre oss, så hadde det blitt svært krevende.

Estimater fra Statista peker på at matkassemarkedet i USA vil vokse med 149 prosent de neste fem årene, med en markedsverdi på 11,6 milliarder dollar.

Dagligvareaktørene

Det er også tegn på at dagligvareaktørene vil ta en større del av markedet fremover. USAs største supermarkedkjede Kroger kjøpte matkasseselskapet Home Chef for 200 millioner dollar med muligheter for ytterligere utbetalinger på 500 millioner dollar.

Også Walmart, verdens største dagligvarekjede, har begynt å selge matkasser på nett gjennom et partnerskap med Gobble.

Retail-ekspert Sigmund Festøy har jobbet med mange av de store dagligvarekjedene i Norge, og sier at vi nok vil se matkasser vokse frem som et tilbud fra de tradisjonelle dagligvareaktører.

– Man ser jo at supermarkedene introduserer flere ferske middagstilbud i butikkene. Og i Danmark og Sverige er det vanlig at dagligvareaktørene satser på matkasser.

Han tror for øvrig at det finnes et separat marked for matkasseselskapene.

– Jeg tror matkassesene har mye uforløst potensial, spesielt i kundegruppen som ønsker inspirerende enkle måltider.

Saken fortsetter under bildet.

RETAIL-EKSPERT: Sigmund Festøy i Plot tror matkassene har stort potensial som egne selskaper, men at dagligvarekjempene nok vil hive seg med i kampen om kundene.

Foto: Sindre Hopland

Herkules: – Må gå bedre før vi selger

Les også

Matkasse-gründer: – Ville ikke overlevd om vi kjøpte fra grossistene

Det kan virke som eierne og driverne av matkassene har forskjellig oppfatning av markedet, men Herkules-topp Gert W. Munthe sier han er helt på bølgelengde med Graver.

– Den historien som har blitt fortalt om Linas Matkasse de siste dagene kjenner vi oss ikke igjen i, sier han.

Munthe sier han ikke tror at rene matkasseselskaper vil kunne dø ut, men at matkasseaktørene i sin nåværende form kommer til å få det svært tøft.

Han viser til endringene Graver allerede har beskrevet, og sier at man også har byttet ut ledelsen for Linas Matkasse i Sverige, et marked som har vært tøffere enn det norske de siste årene.

– Men er det veksten det er problemer med da?

– Veksten slik den er i dag er tilfredsstillende, selv om man alltid kunne ønsket at det gikk raskere. Men som et private equity-fond er vi opptatt av lønnsom vekst, og det tar i denne bransjen litt lengre tid.

Til sammen hadde Linas Matkasse-konsernet en omsetning på 1,25 milliarder kroner i 2017, opp fra 1,07 milliarder kroner i 2016.

Munthe sier de ofte får henvendelser fra aktører som er interessert i matkassekonsernet, som regel fra ehandelselskaper eller aktører innen varehandelen.

Til tross for dette sier han at selskapet må gå bedre før de tenker på et salg.

– Vi ønsker ikke å selge Linas Matkasse før vi har gjort jobben vår, forklarer Munthe.

Her kan du lese mer om