Jurylederen om norsk eksport: – Har vært et par års tid i lykketilstand

Mot og kompetanse er de viktigste egenskapene for norske bedrifter som skal lykkes i utlandet, mener juryleder John G. Bernander. 

I FRONT: John G. Bernander leder juryen i jakten på Norges beste eksportbedrift.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
Publisert:,

– Det er utrolig gøy å få lov til å være juryleder, og vi har opplevd en kraftig vekst i antallet nominerte, sier Bernander til E24.

Den tidligere NHO- og kringkastingssjefen har etter hvert blitt en erfaren juryleder. For fjerde år på rad leder han arbeidet med å finne Norges beste eksportbedrift.

Nominasjonsprosessen til prisen er nå i gang. Her kan du nominere din kandidat.

– Vi ser at prisen er med på å løfte opp hverdagshelter som jobber jevnt og trutt med å sikre seg muligheter ute.

Kriterier

I fjor kom det inn over 80 forslag til bedrifter som fortjente anerkjennelsen. Til slutt var det Storm Geo som trakk det lengste strået.

– Vi håper og tror på enda flere i år. Det er heller ikke slik at de som ikke nådde frem i fjor, ikke kan nomineres på nytt. Vi setter pris på stayerevne, sier Bernander.

I år som i fjor deles prisen ut etter gitte kriterier. Vinnerbedriften må ha høy eksportandel, ha vært lønnsom over tid og ha verdiskapning i Norge.

– I tillegg gir vi plusspoeng for nyskapning. Det åpner for relativt ferske kandidater med nye produkter eller tjenester, men også for bedrifter som har vist evne til innovasjon innenfor kjente eksportmiljøer som retter seg inn mot nye markeder.

I tillegg til Bernander, består juryen av Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Henrik Müller-Hansen.

Mot og kompetanse

De nominerte til prisen har ofte kommet fra våre største eksportnæringer maritim industri, oljeindustrien og oppdrett. Men i fjor kom det også inn en rekke nominasjoner av selskaper i tjenesteytende næringer.

– Det var et spennende sett av bedrifter som har lykkes med alt fra overvåkningssystemer for luftfart eller flyplasser i utlandet, havnekontroll eller værtjenester som StormGeo vant prisen for i fjor.

Ifølge Bernander må bedriftene som ønsker å eksportere, først og fremst ha tilgang til kapital, men også være i besittelse av visse egenskaper.

– Det krever både kompetanse og mot å bevege seg ut av kjente hjemmemarkeder for å lykkes ute. Men mot er altså ikke nok – det er også nødvendig med kompetanse. Derfor er det gjerne slik at vi ofte finner eksportsuksesser der Norge har styrke fra før, innenfor fisk, energi inklusive petroleum, eller tjenesteyting knyttet opp mot maritime næringer.

– I lykketilstand

Oljeprisnedturen de siste årene har rammet Norges viktigste næring med stor kraft og ført til at selskapene har måttet gjøre store kostnadskutt.

Nedturen har imidlertid fått positive ringvirkninger for andre deler av norsk eksportindustri.

– Nå har vi vært et par års tid i lykketilstand. Det høres rart ut med tanke på de tunge skyene som har hengt over den største delen av eksportindustrien, nemlig offshore, og som har gitt mange arbeidsledige på Sør- og Vestlandet, sier Bernander.

– Men valutakursfallet har gitt mye større muligheter for mange potensielle aktører, muligheter som tidligere ikke fantes på grunn av en sterk norsk krone.

Den siste tiden har det vært tegn til at kronen har styrket seg mot andre valutaer.

– Men de som har benyttet muligheten til å eksportere når kronen har vært svak, har vunnet erfaring og posisjoner som de vil kunne ta vare på også i fremtiden, mener jurylederen.

E24 er mediepartner til Eksportprisen 2017.

Her kan du lese mer om