Maaemo-kokk mener Tine farer med smør-lureri

Tine selger en rekke ulike smørtyper, til stor forskjell i pris. Men det er lite annet enn saltinnholdet som skiller de dyre typene fra de rimelige. - Lureri, mener kjøkkensjefen ved Michelin-restauranten Maaemo.

NEKTER Å KJØPE TINE-SMØR: Kjøkkensjef Esben Holmboe Bang på Maaemo i Oslo sier han aldri kommer til å kjøpe «industri-smøret» til Tine.

NEKTER Å KJØPE TINE-SMØR: Kjøkkensjef Esben Holmboe Bang på Maaemo i Oslo sier han aldri kommer til å kjøpe «industri-smøret» til Tine.

Tore Meek
Publisert:

Det dukker stadig opp nye forpakninger og smørtyper i butikkhyllene fra Tine.

Det rimeligste alternativet, og den mest solgte typen, er «Tinne ekte smør». Det har 1,5 gram salt per 100 gram.

Hopper du opptil 30 kroner opp i kilopris får du «Setersmør». Produktene er imidlertid bortimot identiske.

Forskjellen er at sistnevnte inneholder ytterligere ett gram salt per 100 gram smør.

Skifter navn

Tine bekrefter at det kun er saltinnholdet og prisen som skiller smørtypene.

- Forskjellen i pris er ikke stor ut fra Tine, og fremkommer fordi produksjonseriene for setersmør er langt mindre enn for «TineSmør Ekte smør», og produksjonskostnadene per enhet derav høyere , skriver senior merkevaresjef ved Tine, Grete Kavli, i en epost til E24.

Annonsørinnhold

Hun legger til:

- Det er ikke TINE som setter prisen i dagligvarehandelen.

Nå skal den dyrere setersmør-typen skifte navn.

Til våren trer nemlig nye forskrifter for merking av matvarer i kraft. Tine har som følge av det besluttet å skifte navn på produktet «Setersmør» til «Tinesmør Setertype», for å være innenfor de nye reglene.

- Det kommer et navnskifte denne vinteren, antagelig rundt 1. januar. Det riktig at dette smøret ikke produseres på setra og at navnet «Setersmør» kan lede til å tro det. Men det er fortsatt den tradisjonelle og gode smaken vi produserer, basert på håndverkskulturen og de gamle oppskriftene i det nye smøret «TineSmør Setertype», skriver Kavli.

ORGINALEN: Tine ekte smør.

Fredrik Solstad

- Lureri

Men det kjøper ikke den prisbelønte Michelin-kokken Esben Holmboe Bang ved Maaemo.

- Dette er en illusjon de ønsker å skape. Jeg er ikke overrasket over Tine. For meg er Tine et stort lureri, sier han til E24.

- Det er det de driver med. De lurer folk til å tro at de kjøper et naturlig produkt laget med kjærlighet, fra kuer som er ute og beiter. Faktum er at Tine er en av de største industriene i Norge. Jeg har ikke lyst på det smøret, sier han.

Hva tenker du om navnbyttet til «Setertype»?

SETERSMØR

- Men hva er det da? Er det fordi de bruker en annen bakteriekultur? spør den prisbelønte kokken, før han forsetter:

- Det jeg føler om Tine handler om to ting. Tine-produkter er ren industri, og en annen ting er at det ikke smaker bra. Jeg har aldri brukt Tine-smøret, og kommer aldri til å bruke dem sier Holmboe Bang.

- Det holder med én!

Tine tar seg godt betalt for å strø salt i smøret. Blant annet typen «Kvitseidsmøret». Hos hjemmesidene til Tine kan man lese at smøret er «spennende og eksklusivt» og er bygd på tradisjoner fra Kvitseid i Telemark.

KVITSEIDSMØR

Igjen er ingredienslisten nokså identisk med det ordinære smøret, bortsett fra høyere saltinnhold og fargetilsetning med betakaroten for å få smøret mer gult.

Smøret er riktignok kjernet av syrnet fløte.

- Kvitseidsmøret er smør tilsatt betakaroten og så selges det som et eksklusivt produkt. At Tine som en meieriaktør og monopolist får holde på sånn er en katastrofe, sier Maaemo-kokk Holmboe Bang.

GLAD I SMØR: Gutta på Tur-kokken Arne Brimi har alltid et godt nykjernet smør på lur.

Geir Olsen

Han mener Tine kan kutte ut seks smørtyper, og heller konsentrere seg om ett pbra rodukt.

- Jeg har ett godt råd til Tine: Prøv for h***** å lage et ordentlig smør, i stedet for å fokusere på så mange, oppfordrer han via E24.

- De har jo hittil ikke klart å lage ett smør som smaker godt, mener han.

Brimi: - Bidrar til begrepsforvirring

TV-personlighet og restauranteier Arne Brimi er kjent for sin forkjærlighet for godt smør.

Heller ikke Brimi blir klok på Tines navnevalg.

- Det her kan virke villedende, sier han til E24 om Tines smørflora.

- For meg handler det mest om at smør er et naturprodukt. Prinsippet er å ha et naturprodukt, kontra å ha et produkt som ikke er det. Man skal ikke føle seg villedet til å bruke et smør man tror er et naturprodukt. Jeg vet ikke om Tine har tenkt over navnevalget. I og med at de nå skal skifte navn på Setersmøret kan de være at de er dette bevisst, sier Brimi til E24.

Han kunne ønske Norge hadde samme kultur for smør, som Italia har for olivenolje. Først og fremst kunne han ønske at setersmøret faktisk kom fra setra.

- Jeg kunne tenkt meg at Tine greide å produsere et smør som kom fra setra i Norge. Jeg ønsker et smør som er laget av melk eller fløte fra ku som beiter i høyfjellet. Det er essensen. Heldigvis er det mange småskalaprodusenter rundt omkring i kongeriket som individualiserer kvalitetene, sier han.

Vi gjør oppmerksom på at Arne Brimi tidligere har inngått samarbeid med Tine om produktet «Brimi-smøret». Samarbeidet omfattet ikke en sponsoravtale for Brimis del.

Les også:

Salget av allergimat har skutt i væretQ-meieriene tapte dobbeltgjenger-strid: - Vi legger oss ikke så lett nedpåQ-meieriene-direktør: - Kavlifondet har ikke tjent fem øre på oss«Fedon-effekten» har avtatt - men nordmenn har aldri vært mer sultne på cottage cheeseSunkost-sjefen går til Diplom-Is

Annonsørinnhold