Flyekspert: – Ryanair ville flyttet til Gardermoen uansett

Flypassasjeravgiften er ikke avgjørende for at Ryanair avvikler på Rygge og legger nye daglige avganger fra Oslo Lufthavn, mener flyekspert.

FLYTTER: Ryanair legger ned 16 ruter fra Norge. Samtidig åpner selskapet nye ruter fra Oslo Lufthavn.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Publisert:,

Det irske flyselskapet bekreftet på en pressekonferanse onsdag at det avvikler basen på Rygge, samt 16 av rutene sine fra Norge. Samtidig varslet selskapet at de fra høsten av åpner fire nye ruter fra Oslo Lufthavn og åtte nye ruter fra Sandefjord lufthavn Torp.

Flyttingen mot Oslo må sees som et strategisk trekk fra Ryanair, og ikke som en direkte konsekvens av den mye omtalte flypassasjeravgiften som trådte i kraft i dag.

Dette mener flyekspert Espen Andersen, førsteamanuensis ved BI, som onsdag var gjest i Valebrokk & Co.-podkasten. Han beskrev her avgiften som «spikeren i kista», men...

– Jeg tror Ryanair ville rettet seg mot Gardermoen uansett, sier han til E24.

Attraktivt

Han mener det hovedsakelig dreier seg om to ting:

– For noen som bor i Tromsø, for eksempel, er det mer attraktivt å reise direkte til Gardermoen og sjekke inn på en av Ryanairs utenlandsflyginger der enn å måtte ta bussen fra Gardermoen til Rygge, sier Andersen.

– Dessuten er det lettere å komme seg til Gardermoen. Det er en hel del som bare skal fra Oslo til London, legger han til.

Les også

Ryanair om Rygge-avvikling: – Forsvinner avgiften, er vi tilbake

Førsteamanuensen tror også avgjørelsen om å flytte fra Rygge dreier seg om en pågående rettsfeide med fagforeningen Parat. Resultatet av denne kan bli at Ryanair tvinges til å følge norske arbeidslivsregler.

– Med alt annet likt, tror jeg ikke avgiften ville fått Ryanair til å flytte fra Rygge. Men det er det bare selskapet selv som vet, understreker han.

Podcast: Hør Espen Andersen og Vegard Einan i Parat diskutere Ryanair-saken i Valebrokk & co.

Konkurransedyktig

I første omgang skal Ryanair ha én daglig avgang til Litauens hovedstad Vilnius, og tre daglige avganger til Stansted utenfor London fra Oslo Lufthavn.

Lavprisselskapets inntreden på landets hovedflyplass vil bidra til økt konkurranse mellom selskapene som er der, mener flyeksperten.

– Ryanair vil riktignok ikke være like billige som på Rygge. De vil for eksempel måtte betale den samme landingsavgiften som de andre selskapene, men de har et kostnadsnivå som gjør at de vil kunne konkurrere på pris.

Vil ikke flytte

Ryanair hevder på sin side at det er flyavgiften er årsaken til at selskapet avvikler på Rygge.

– Dere kan takke myndighetene deres for de dårlige nyhetene, sa flyselskapets kommersielle direktør David O'Brien tidligere onsdag.

Han forklarte at dette handler om at flyselskapet ser hvor de får mest ut av flyene i Europa, og det derfor ikke handler om Norge i seg selv.

– Med denne avgiften kan vi få bedre avkastning på flyene våre andre steder. Husk at vi snakker om flymaskiner til over 100 millioner dollar stykket, sa O'Brien.

– Vi er ikke med på å kreve inn 88 kroner for å gi det til deres myndigheter. Da kan vi heller konkurrere i mer attraktive land, la han til.

Les også

Ryanair gir Erna «tre til fire uker» på å snu

Les også

Disse 16 Ryanair-rutene forsvinner

Les også

– Dere må takke myndighetene deres for de dårlige nyhetene

Her kan du lese mer om