Skistar øker prisen på heiskort med 6 prosent

Det blir dyrere for skigjestene hos skibakkeoperatøren Skistar neste vinter.

bilde

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:,

Skientusiaster må belage seg på et litt større feriebudsjett i årets vintersesong. Heiskortprisene ved skibakkene der Skistar selger kort øker med rundt 6 prosent fra forrige sesong.

Det viser en gjennomgang gjort av Finwire.

I Trysil ligger prisen på et heiskort for seks til åtte dager på 2.560 norske kroner. En sterk norsk krone gjør at det samme kortet koster 2.829 svenske kroner for skituristene fra øst.

Også heiskortprisen i Åre øker med 6 prosent før årets sesong. Der koster et heiskort neste vintersesong 2.540 svenske kroner.

Før vintersesongen 2018/2019 økte heiskortprisene i Åre og Trysil med henholdsvis 5,5 og 5,7 prosent.

Les også

BRA blir første flyselskap som lander på fjellflyplassen

Rekordhøy økning i Sälen

Et heiskort til en uke på ski i Sälen i Sverige koster 2.230 svenske kroner neste vintersesong.

I Sälen var prisene uforandret ved sesongstart i fjor, men økte med 5,5 prosent i løpet av sesongen. Ser man på prisendringen fra sesongstart 2018/2019 til prisene i årets sesong er det en økning i heiskortprisene på 12 prosent. Det er det høyeste prishoppet for Skistar noensinne.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg: Flygende robottaxier er klare til å ta av

Fra sesongslutt i 2019 til neste vintersesong ligger endringen imidlertid på 6 prosent.

Prisøkningen ligger godt over både den norske og den svenske kjerneinflasjonen.

Foto: Scandinavian Mountains Airport

Ny flyplass

I løpet av årets skisesong åpner en flyplass som tar skiturister direkte til både Trysil og Sälen. Scandinavian Mountains Airport åpner for trafikk 22. desember.

Flyplassen satser på korte innenriksreiser til flyplassen som ligger i Sverige, syv kilometer fra grensen til Norge. Det er planlagt bussreiser fra flyplassen til Trysil, som ligger 43 kilometer unna.

Skistar er blant eierne til den nye flyplassen.

Vokste i 2017/2018

I regnskapsåret 2017/2018, som ikke viser vintersesongen vi har lagt bak oss, solgte Skistar 5,8 millioner dagskort. Det var en økning på 404.000 skidager fra året før.

Skistar økte omsetningen med 230 millioner svenske kroner, og økte resultatet etter skatt med 100 millioner svenske kroner i regnskapsåret.

Resultatet for året 2018/2019 har ikke kommet.

Les også

Rottefella er lønnsomme igjen, men: Vurderer å legge kleskolleksjonen på hyllen

Les også

NENT Group kjøper rettighetene til vintersporten

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold