Widerøe får tilbake Lofoten
Det danske flyselskapet, Danish Air Transport (DAT) får likevel ikke overta Widerøes flyginger i Lofoten.
Widerøe klaget etter tildelingen i januar der de mistet fire flyginger i Lofoten til det danske selskapet. Nå har departementet gitt Widerøe medhold i klagen, melder Avisa Nordland.
Samferdselsdepartementet fikk 14. mars en rapport fra Luftfartstilsynet som viser at DAT ikke har lagt fram tilfredsstillende dokumentasjon på flere områder.
Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre og våte baner og modifikasjon av fly, ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.
– Etter tildeling av flyanbud til Danish Air Transport AS (DAT) i januar, har det kommet fram ny informasjon som viser at selskapet ikke kan starte rutedrift i Lofoten 1. april i år, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).
Nye opplysninger
Opplysningene er kommet fram både i forbindelse med undersøkelser som flyselskaper har med Luftfartstilsynet før oppstart av ruter, og som en følge av Widerøes klage på tildelingen.
Samferdselsdepartementet mottok klagen fra Widerøe 6. mars 2012.
Widerøe har bekreftet overfor departementet at selskapet vil drive rutetrafikk på en midlertidig kontrakt fra og med 1. april 2012, på rutene Svolvær-Bodø, Leknes-Bodø, Røst-Bodø og Narvik-Bodø.
– Vi er svært fornøyd med å ha fått medhold i klagen, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien til NTB.
Kan klage
DAT og Widerøe var de to tilbydere i konkurransen om å fly de fire rutene i Lofoten.
Samferdselsdepartementet vil ikke si noe om en fremtidig og varig løsning, og eventuell klagebehandling, før klagefristen for vedtaket om avvisning er utløpt.
DAT har en frist på tre uker til å klage vedtaket, og mye tyder på at flyselskapet vil benytte seg av denne klageretten.
– Vi er helt uenige i denne beslutningen og overveier å påklage dette videre, sier administrerende direktør Jesper Rungholm i det danske flyselskapet.
DAT er tvunget til å stenge bookingen på rutene fra Bodø og vil refundere billetter som allerede er bestilt, opplyser selskapet.
Over 10.000 bookinger må nå gjøres manuelt, et arbeid som vil ta mellom seks og åtte uker.
– Men alle vil få sine billetter refundert fullt ut, forsikrer Rungholm.