Rema taper kampen om kundene

Vi handlet i fjor dagligvarer for 171 milliarder kroner. Ole Robert Reitan og Rema er taperen.

FALT I FJOR: Rema-sjef Ole Robert Reitan opplevde at Rema tapte markedsandeler i fjor.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Det viser den årlige dagligvarerapporten til analysebyrået Nielsen.

Tendensen er at giganten Norgesgruppen forsetter å øke og er nå oppe i 43,1 prosent av den samlede omsetningen på 171 milliarder kroner:

Det er ikke uten grunn at flere av dagligvareeierne er blant Norges rikeste. Odd Reitan, som har Rema som hovedbutikk, er god for 48 milliarder kroner og Johan Johannson (Norgesgruppen) har en formue på 38 milliarder kroner, ifølge Kapitals oversikt.

Selv om Reitan blir stadig rikere, sliter deres Rema med markedsandelene.

Rema er taperen i lavprismarkedet i fjor, etter en rekke tabber de siste par årene, blant annet knyttet til bestevennstrategien, hvor kjente merkevarer ble borte, og kampen om søndagsåpne butikker, hvor de tok i bruk omstridte bånd for å avgrense butikkene sine og å anmelde konkurrenter.

Økte antall butikker

Nedgangen til Rema blir forsterket ved at de i fjor økte antallet butikker med 33, opp til 617 butikker: Selv om de økte antallet butikker mest av lavpriskjedene, tapte de markedsandeler.

Hovedkonkurrenten Kiwi økte bare med fire butikker, opp til 653.

Lavpristrenden fortsetter: I 2010 var andelen lavprisbutikker i Norge 52,7 prosent. I fjor hadde den steget til 65,7 prosent.

Supermarkedene faller til 21,9 prosent, nærbutikkene til syv prosent og hypermarkedene til 5,3 prosent.

Ser vi på hovedkjedene så viser antallet butikker hvorfor Norgesgruppen er blitt dominerende: De har 1837 butikker mot Coop 1119 og Rema 617.

Men antallet butikker i Norge har faktisk falt fra 4108 i 2007 til 3842 i fjor (som er en økning med 28 butikker siden 2016).

Kiwi-glede

Norgesgruppens Kiwi og Coops Extra er vinnerne i lavprismarkedet.

– I 2017 hadde vi en økning på mer enn 3700 kunder per dag i våre sammenlignbare butikker, og hver kunde kjøpte flere varer, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

Les også

Coop øker kundeutbyttet etter «rekordår»

Hun kan vise til at de har økt markedsandel fra 12,5 i 2008 til før første gang å passere 20 prosent i fjor: 20,8 prosent.

Fortsetter den utviklingen og Rema fortsetter å tape, vil de kunne ta igjen Rema, som i fjor hadde 23,4 prosent av lavprismarkedet.

– Røft år

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema, Mette Fossum, kommenterer tallene slik:

– Som vi har sagt flere ganger tidligere, var 2017 et røft år - nå gleder vi oss over den gode utviklingen vi har hatt i 2018, der vi ser at stadig flere kunder kommer til oss.

– Dette er knallbra for oss. Spesielt gledelig er det at Coop Extra går så bra, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Alan Takle Friis i Coop Norge.

Men han er også bekymret fordi Norgesgruppen er blitt så gigantisk.

– Med 43 prosent av markedet får du bedre betingelser og bedre forutsetninger for å etablere nye butikker på attraktive steder. Det er Kiwi som er farligst for oss, sier han.

Les også

Fra «sunnhet til folket» til tacokrig

Les også

Coop øker kundeutbyttet etter «rekordår»

Les også

Sjokoladereklame felt i bransjeutvalg

Her kan du lese mer om