Spyttet inn tosifret millionbeløp for å redde Vita-eier: – Mye vi skulle gjort tidligere

Skjebnen til norske butikkjeder er usikker etter at selskapet bak Vita og Loco meldte oppbud mandag. Både eierne og ledelsen er enige om at man begynte snuoperasjonen for sent.

Cosmetic Group gikk mandag konkurs. Selskapet eier både kjeden Vita og Loco, og har samlet over 230 butikker over hele Norge.

Eivind Bøe
Publisert:,

– Konkurs er alltid siste utvei, men det var i dette tilfellet også en nødvendig utvei. Man kan ikke operere på kreditors regning, sier Patrice Jabet, partner i FSN Capital, som var største eier i Cosmetic Group som står bak kjeder som Vita og Loco.

Mandag meldte selskapet oppbud, og dermed henger fremtiden til konsernets 1.300 ansatte i luften.

Selskapets bostyrere har opplyst til E24 at man håper å få på plass nye eiere allerede i kveld, og at det er flere interessenter.

Selskapet som solgte produkter for over 1,3 milliarder kroner i fjor endte med et tap på 4,3 millioner kroner. FSN eide 60 prosent av aksjene i Cosmetic Group, mens Norgesgruppen eide 40 prosent.

En av de sentrale årsakene til konkursen mener både ledelsen og eierne er nye lavpriskonkurrenter på nett, men også i den tradisjonelle handelen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Treningskjempen verdsettes til milliarder: Din guide til Sats' «frierbrev» før børsnoteringen (+)

Lett å være etterpåklok

Både kreditorer og eierne har i 2019 spyttet en hel del kapital for å få selskapet på beina igjen, men Jabet vil ikke si nøyaktig hvor mye.

– Jeg kan ikke gå inn på hvor mye penger som er tilført det siste året, men vi snakker et større tosifret millionbeløp.

Vita har 207 butikker og Loco har 23 utsalgssteder spredt omkring i Norge.

– Skulle dere ha lagt ned butikker tidligere – i det hele tatt begynt prosessen før?

– Åpenbart er det mye vi skulle gjort tidligere, men det er lett å være etterpåklok. Jeg må bare gjenta at utviklingen i markedet har kommet raskt og vært kraftig, sier Jabet som har sittet i styret i Cosmetic Group.

Også Norgesgruppen er skuffet over konkursen.

– Det er beklagelig og trist, men sånn er det dessverre noen ganger, sier Per Roskifte, kommunikasjonsdirektør i Norgesgruppen.

– Vi har prøvd å finne løsninger, men det er en voldsom konkurranse i dette markedet, og situasjonen har utviklet seg til det verre for Cosmetic Group, sier Roskifte.

Hverken Norgesgruppen eller FSN Capital er interessert i konkursboet.

Les også

Loco økte omsetningen med 100 millioner: Setter butikkveksten på pause

Loco er Cosmetic Groups siste konsept, og har vokst raskt det siste året.

Sindre Hopland

Stoppet Loco-ekspansjon i sommer

Den nyeste og minste kjeden i Cosmetic Group, Loco, har vært et tilsvar på suksessen en rekke selskaper har sett i kategorien «bredt vareutvalg», hvor kjeder som Normal og Europris har lyktes godt de siste årene.

Da E24 snakket med Loco i sommer hadde selskapet stoppet ekspansjonen, og skyldte på at man skulle justere konseptet før man vokste videre.

FSN-partner Jabet sier utviklingen for Cosmetic Group har vært relativt flat siden 2017, men at det var i 2019 det virkelig gikk nedover. Man har også prøvd å selge selskapet.

– Vi har hatt diskusjoner med respektable aktører som har brukt ressurser på å evaluere selskapet, men det førte ikke frem.

Vita-sjef Kristina Johansson mener i likhet med Jabet at omstillingen kom i gang for sent, og sier det er for tidlig å si om hun vil fortsette som leder med eventuelle nye eiere.

– Det vil fremtiden vise. Jeg er overbevist om at det vi gjorde er rett, det var en posisjonering som behøvdes, og vi er på god vei, men vi trenger mer tid og kapital. 

Johansson sier det har vært "utrolig tøft" å lede organisasjonen gjennom omstillingen.

– Det var vært enormt store forandringer, samtidig som det har vært finansielle utfordringer. Utrolig vanskelig, men samtidig fantastisk morsomt.

Ingen strategi å legge ned butikker

Til tross for flere år med røde tall for Cosmetic Group, mener ikke sjefen at antall butikker var problemet.

– Vi har jobbet hele tiden med å legge ned ulønnsomme butikker, men det har ikke vært en strategi å minske antallet butikker, sier Johansson og legger til:

– Det handler om at det var for mange lavprisaktører som begynte etablere seg, og en steinhard konkurranse på nett.

FSN Capital hadde også den norske kleskjeden PM i porteføljen, også denne gikk konkurs i fjor.

– Dette blir to dårlige investeringer for oss, men generelt går FSN som helhet bra, og vi tar med oss viktig lærdom fra begge disse selskapene.

Til tross to retail-konkurser har ikke FSN gitt opp retail, og sier oppkjøpsfondet fremdeles beholder samme strategi i dette segmentet.