Dagligvarekrigen

Coop om eksplosiv omsetning: – Har aldri sett lignende tall

Dagligvarebransjen kan ikke huske å ha sett vekst slik den vi så i corona-kvartalet 2020. Nå er kjedene spente på utviklingen i månedene fremover.

Bjørn Takle Friis i Coop er spent på hvordan de neste månedene vil utvikle seg og påvirke dagligvaremarkedet. De forbereder seg på en sommer hvor folk bruker hyttene sine og ikke drar utenlands.

  • Sindre Hopland
  • Amalie Frøystad Nærø
Publisert:

– Jeg har aldri opplevd lignende vekst, sier Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop.

Han har jobbet i dagligvarebransjen i en årrekke, først i Ica, deretter i Coop, og sier situasjonen bransjen står er uten sidestykke.

Første kvartal begynte bra, og lå an til rundt tre prosent vekst, ifølge analysebyrået Nielsen, men det ble snudd fullstendig på hodet da coronaviruset traff Norge med full kraft i mars, og sørget for en vekst i kvartalet på 7,2 prosent, opp fra 1,7 prosent året før.

Coop anslår egen vekst i mars alene til hele 15 prosent.

Heller ikke Trond Bentestuen, toppsjef i Rema 1000, erindrer lignende tider.

– Mer mat og drikke hjemme, og mindre på jobb og restaurant, sier Bentestuen og fortsetter:

– Her er det viktig å minne oss på hva som er årsaken til disse tallene. Det er helt ekstraordinære tider hvor folk bruker det meste av tiden sin innendørs, og lager mye mer mat i hjemmet enn før krisen, og hoteller og restauranter nær sagt ble stengt over natten.

Les også

Coronaviruset førte til eksplosiv vekst i dagligvarehandelen

Simulerte resesjon – så kom den

Rett før coronakrisen slo inn jobbet Coop med en simulering av ulike scenarioer med sine unge talenter. I spillet brynet de seg på flere scenarioer, deriblant resesjon.

– Vi visste ikke at simuleringen ville bli relevant så fort. I simuleringen konkluderte vi med at dagligvarebransjen ville gjøre det veldig bra i en resesjon, og det stemmer jo, sier Takle Friis.

Han sier tiden fremover er det de tenker mest på nå, og hva som skjer når nordmenn forblir hjemme i sommer i stedet for å dra ut av landet på ferie.

– Vi må ta høyde for at folk bruker hyttene sine mer i sommer, noe som vil påvirke mange av Coops butikker som er lokalisert i distriktene, sier Friis.

Han får støtte av konkurrenten i Rema.

– I vårt «worst case» varer dette i ganske lang tid, og vi forbereder oss på alt, men jeg er ingen ekspert på sykdomsutvikling. Det har vi makroøkonomene til, de er jo eksperter på alt, spøker Bentestuen.

Det var lange køer på en rekke dagligvarebutikker i midten av mars. Siden har hamstringen opphørt, opplyser fornøyde dagligvarekjeder.

Stian Lysberg Solum
Les også

Dagligvarebransjen maner til ro: – Vi har nok mat!

Sykefraværet på vei ned

Vareflyt og bemanning har vært de store utfordringene for butikkjedene å håndtere, og alle kjeder har fått testet kapasiteten sin.

– Det som har vært gledelig å se er at hele verdikjeden fungerer, fra bonden til butikken har alt fungert bra gjennom denne krevende perioden, sier Bentestuen.

– En av de tingene som har stått øverst på min liste over bekymringer er sykefravær. I begynnelsen var den høy som følge av karantene, men i det siste har vi sett en overraskende stor nedgang i fraværet, sier Rema-toppen.

Alle de tre store dagligvarekonsernene, Rema, Coop og Norgesgruppen er enige om at nordmenn har tatt til seg budskapet om å ikke hamstre varer, noe som har gjort at vareflyten til butikk har gått bra.

Sammensatt bilde

Kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen mener bildet er sammensatt.

– Noen av butikkene har hatt vesentlig høyere vekst enn andre, mens situasjonen for andre deler av virksomheten har vært en helt annen, sier hun.

Søyland viser blant annet til at noen av butikkene holder til på steder som har hatt en kraftig nedgang i besøkende den siste tiden. Det samme sier Coop og Rema.

– Det er ikke slik at alle butikker har sterk vekst, kjøpmennene på Geilo og Trysil har ekstremt tøffe tider, sier Bentestuen i Rema.

Markedsandeler

For første gang viser ikke Nielsen-rapporten utvikling i markedsandeler på kjedenivå slik man vanligvis gjør.

Dette skyldes at analysebyrået Nielsen har sluttet å vise disse tallene i kvartalsrapportene, og viser dem bare én gang i årsrapporten som kommer på nyåret.

Dermed vil man ikke kunne følge hvilke kjeder som tar markedsandeler gjennom året, slik man kunne gjøre tidligere.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Nielsen
  3. Dagligvarebransjen
  4. Rema 1000
  5. Coop
  6. Norgesgruppen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kjedenes avtale mot full kollaps – alle kan utestenge hverandres prisjegere

  2. Prisjegeravtalen legges død – Rema og Coop avslutter også samarbeidet

  3. Rema-sjefen frøs forhandlingene i fjor – ikke mer avslappet i år

  4. Annonsørinnhold

  5. Coop vil ha ny rapport om konkurrenten før «høstjakta»

  6. Coronaviruset førte til eksplosiv vekst i dagligvarehandelen