Familien kjøpte flybillettene i 2019 – nå går trolig sydenferien i vasken for tredje år på rad

Jørgen Pedersen og familien bestilte flybilletter med SAS til Alicante i august 2019. Etter to år med coronautsettelser, fører pilotstreiken etter alt å dømme til at familien må skrinlegge sydenferien for tredje år på rad.

PÅ NORGESFERIE: To år på rad har Jørgen Nygård Pedersen og Marthe Helene Stav, og deres barn Magnus, Nora og Oda, vært nødt til å droppe utenlandsturen. Her fra Norgesferien i fjor.
  • Erik Tangen
Publisert:

– Vi kjøpte billettene i august 2019, og skulle dra sommeren året etter. Så kom corona, og reisen ble utsatt både i 2020 og 2021. Dette ser ut til å bli det tredje året på rad vi ikke får reist, forteller Jørgen Nygård Pedersen.

Egentlig skulle Pedersen, hans kone og deres tre barn reist med SAS til Alicante lørdag formiddag. Der har familien leid et sommerhus, hvor de hadde planlagt å tilbringe fire uker.

Tidlig lørdag morgen – mens de ventet på at klokken skulle bli 11, og det skulle komme en avklaring på om det ble pilotstreik eller ikke – fikk familien beskjed om at flyet var innstilt. De fikk ombooket billettene til onsdag denne uken. Selv om de skulle fly med et av SAS’ datterselskaper, som i utgangspunktet ikke omfattes av pilotstreiken, er flygningen nå innstilt.

Les på E24+

Fare for pilotstreik: Dette krangler de om

Rådyre alternative reiser

– Først tenkte vi at den beste løsningen ville være å ombooke billettene til neste år, og heller kjøpe nye billetter fra et annet flyselskap. Den planen slo vi fra oss da de billigste billettene vi fant kostet mellom 62.000 og 68.000 kroner tur/retur, forteller Pedersen.

– Da ringte vi SAS. Etter halvannen time i telefonkø fikk vi ombooket billettene til onsdag. Nå er også denne avgangen innstilt. Vi ser etter alternativer, men håpet er i ferd med å svinne hen, fortsetter han.

Les også

– Vil være den mest skadelige konflikten i SAS’ historie

– Skal få morsom ferie uansett

Den intensive meglingen mellom SAS-ledelsen og flyselskapets piloter hadde pågått over én uke i Stockholm, da en tydelig opprørt SAS-sjef Anko van der Werff like før klokken 12.30 mandag kunngjorde at streiken var et faktum.

– Det er kjipt at turen ser ut til å gå i vasken også i år, særlig for ungene, uttalte Jørgen Nygård Pedersen til E24 noen timer før streikenyheten ble kjent.

– Men vi skal klare å få en morsom ferie uansett. Vi må være fornøyd med alt vi har her i Norge – sammenlignet med ting som skjer andre steder i verden, er en kansellert flyreise et veldig lite problem, sier han videre.

Les også

Dette tilbyr SAS om du rammes av streik

– Ingen kommunikasjon

På spørsmål om hvordan Pedersen har opplevd kommunikasjonen med SAS, svarer trebarnsfaren:

– Jeg opplever ikke noe kommunikasjon – men hadde ikke forventet det heller. Vi var forberedt på å finne ut av ting selv. Nå som det er blitt streik, er min forventning at deter helt umulig å få snakket med SAS.

SAS har tidligere meldt om stort press på kundeservice og at ventetiden vil være lengre enn normalt. Selskapet har også opplyst at de har styrket bemanningen på telefonsentrene der det er mulig, og at kundene vil få informasjon via SMS, e-post og på nettsidene.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. SAS
  2. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Ferieplanene gikk i vasken: – Jeg blir så forbanna

  2. Pilotstreik kan ramme SAS-trafikken: – Må bare vente og vente og vente

  3. Mulig SAS-streik: 141 flyvninger fra Norge kan bli kansellert i helgen

  4. Betalt innhold

    Står ferien i fare? Du har tre muligheter

  5. Flyanalytiker utelukker ikke SAS-konkurs: – Dyp overlevelseskrise