Boreal-fartøy blir satt i trafikk igjen
Sjøfartsdirektoratet snur om Boreal-ferger onsdag kveld. Nå gir de fergene lov til å seile igjen, melder NRK.
Nyheten kommer etter at næringsminister Iselin Nybø sammen med fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen og samferdselsminister Knut Arild Hardeide har vært i møte med Sjøfartsdiretoratet.
Rederiet Boreal fikk tidligere i ettermiddag seilingsnsekt, som følge av meldinger om alvorlige sikkerhetsproblemer i driften.
Dette skapte flere reaksjoner.
– Det er vanvittig galskap, sier ordfører i Hasvik kommune, Eva Husby, til VG.
Sjøfartsdirektoratet annonserte tidligere onsdag at alle Boreal-ferger stanses etter det de omtalte som «alvorlige avvik». Se avvikene nederst i artikkelen.
Kommunen holder nå på med kriseberedskap på grunn av situasjonen. De er nemlig helt avhengig av ferjene og hurtigbåtene.
– Ingen er orientert i forkant heller. Alt vi vet kommer fra media, sier ordføreren.
Glad for at avvikene er avdekket
Ordføreren i Ullensvang, Roald Aga Haug, sier at nedstengningen er sjokkerende og uakseptabelt.
– Her må de ansvarlige rydde opp umiddelbart, sier han.
Stian Giil Bjørsvik, ordfører Kvitsøy, sier at kommunen allerede jobber med å finne alternative løsninger for i morgen.
– Det er ikke første gang vi må være kreative for å få ting opp å gå, på grunn av uvær på øya, sier han.
Han legger til at han er glad for at avvikene som er funnet nå har blitt avdekket.
– Det viser at vi har et system som fungerer, sier han.
VG har vært i kontakt med ordfører i Bodø, Halsvik, Ullensvang, Kvitsøy, Giske, Loppa og Vefsn kommune, samt fylkesordfører i Nordland, Rogaland og Vestland fylke. De alle er bekymret for manglede transport.
Se alle strekningene som rammes i faktaboksen under.
– En stor overraskelse
Kari Anne Bøkestad Andreassen, fylkesordfører i Nordland, ser svært alvorlig på saken. Hun sier at nyheten kom som en stor overraskelse. Nå har kommunen satt krisestab.
— Det er svært alvorlig for selskapet, men også alle som er berørt, sier hun.
Hun sier at det er mange mennesker som er avhengig av ferjene og hurtigbåtene for å komme seg til blant annet jobb eller sykehus.
Fylkesordfører i Rogaland, Marianne Chesak, sier at hun forventer en begrunnelse for beslutningen raskt.
– Kvitsøy mister all fastlandsforbindelse nå, utenom en båt som går sjeldent, så det er svært alvorlig, sier hun.
Ida Pinnerød, ordfører i Bodø, sier at det aller viktigste er at «liv og helse ivaretas i denne situasjonen».
– Vi må ha tillit til at sjøfartsmyndighetene har gjort grundige vurderinger, og jeg legger til grunn at man står på døgnet rundt for å løse både den akutte situasjonen, sier hun.
– Stor ulempe allerede i morgen tidlig
Giske kommune er blant stedene som rammes hardt når Boreal legger ferger og hurtigbåter til kai. Harry Valderhaug (KrF), ordfører i Giske kommune, håper situasjonen er kortvarig.
– Allerede i morgen tidlig vil dette bli en stor ulempe for arbeidsreisende og flyreisende, sier Valderhaug til VG.
Valderhaug beskriver hurtigbåtstoppen som en «stor distraksjon» for de som skal hjem til jul og de som må benytte seg av fly.
Les også: Fergepassasjer: – Det er dramatisk
Ordfører i Loppa kommune, Stein Thomassen, sier at dette er en alvorlig situasjon fordi både varer, post og personstransport stopper.
– Vi har ikke noe alternativ transport, men vi jobber med å fikse det, sier han.
Vestland fylke jobber også på spreng for å ordne alternativ transport til befolkningen.
– Jeg forventer at dette kommer i orden snarest mulig. Det lammer hele samfunnet, sier ordfører Jon Askeland.
Minst 5 «alvorlige hendelser»
Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier til E24 at «det overordnede styringssertifikatet» er trukket tilbake etter en tilleggsrevisjon.
Dette påvirker 41 ferger og hurtigbåter. Boreal Norges talsperson beklager ulempen dette medfører sine kunder.
Boreal har ikke kommentert hva de alvorlige avvikene går ut på.
I en pressemelding gir Sjøfartsdirektoratet flere detaljer. Direktoratet skriver at undersøkelsene har avdekket følgende ved minst fem «alvorlige hendelser»:
- Borealis hadde ikke «begjært skade/havaritilsyn slik at Sjøfartsdirektoratet kan vurdere om det er sikkert å seile». Dermed ble fartøyene operert uten gyldig sertifikat, ifølge direktoratet.
- Sjøfartsdirektoratet peker også på manglende risikovurdering i etterkant av «skaden/hendelser», og at Boreal «ikke har internt fulgt opp og risikovurdert teknisk svikt i utstyr som ledet til hendelse».
- I tillegg har ikke Boreal «fulgt opp pålegg og forespørsler fra Sjøfartsdirektoratet», og heller ikke «rapportert flere hendelser til Sjøfartsdirektoratet som er påkrevd av sikkerhetshensyn».