1,63 prosent av aksjonærmassen ga styret i Norwegian alle fullmakter

Så få som 1,63 prosent av alle aksjene i Norwegian var representert på torsdagens generalforsamling. Men det var nok til å gi styret alle fullmakter til å forhandle frem en løsning med kreditorene.

Norwegian kan nå fylle på med friske penger. Her fra drivstofftanking på Oslo lufthavn.
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:

Som ventet fikk Norwegians styre tilslutning fra eierne på torsdagens ekstraordinære generalforsamling. Dermed fikk styret så store fullmakter til å utstede nye aksjer som det etter loven kan be om.

Men så hadde aksjonærene knapt noe annet valg heller.

Uten dagens vedtak kunne ikke Norwegian fortsatt prosessen selskapet nå kjører parallelt i Irland og Norge. Da ville det ikke lenger vært grunnlag for fortsatt å være under konkursbeskyttelse i Irland.

I den foreløpige planen som er lagt frem for en irsk dommer, er det en forutsetning av Norwegian skal tilføres milliarder av kroner i frisk egenkapital.

Finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) og konsernsjef Jacob Schram i Norwegian-ledelsen fikk viljen sin.
Les på E24+

Dette er fristene Norwegian må rekke de neste ukene

Rekordlavt oppmøte

Styrets fullmakter kommer imidlertid fra et rekordlavt oppmøte. Aksjonærer som eier kun 67,7 millioner av dagens 3,94 milliarder aksjer i flyselskapet møtte, virtuelt, opp til den heldigitale avstemningen.

Det tilsvarer en oppmøteprosent på utrolig lave 1,63 prosent.

Alle de viktige forslagene til vedtak fikk mellom 71 og 81 prosent «ja» fra de disse få, totalt 120 virtuelt oppmøtte aksjonærene.

Det vil si at styret fikk støtte fra (minst) 1,2 prosent av aksjonærmassen i de viktige vedtakene.

Les også

Norwegian-styreleder frykter lederflukt: – Økt interesse for å tiltrekke seg deler av ledelsen vår

Norwegians styreleder Niels Smedegaard kunne kanskje ønsket seg at litt mer av aksjonærmassen stilte seg bak vedtakene på generalforsamling. Men han tar nok det han fikk.

Neste stopp er Dublin

Dagens generalforsamling var likevel et relativt lavt hinder å komme over for styret og ledelsen.

Nå er neste stopp Dublin. Allerede fredag er det en ny høring i retten der.

Alt som skjer videre avhenger imidlertid av den irske prosessen.

  • Hvor mye gjeld vil bli helt ettergitt?
  • Hvor mye gjeld som vil bli konvertert til aksjer?
  • Hvor mye gjeld som forblir gjeld også i fortsettelsen?

Det er det pr. i dag umulig å vite.

Dermed er det også umulig å regne på verdien av Norwegians aksjer som handles heftig på Oslo Børs. Aksjen er kraftig opp torsdag.

Mellomlander i Kongens gate 8?

Verdien av aksjen ligger først og fremst i at aksjonærene får førsteretten til å kjøpe for opptil 4 milliarder kroner i helt nye aksjer.

En slik utvidelse av aksjekapitalen var ett av de mange vedtakene på torsdagens generalforsamling.

Spørsmålet blir om Norwegian vil prøve å mellomlande i Kongens gate i Oslo hos Næringsdepartementet på vei til Dublin.

Styret må få på plass finansielle garantier bak dette vedtaket om en utvidelse av egenkapitalen. Det må være helt sikkert at kapitalutvidelsen faktisk gjennomføres når den irske dommeren skal ta sin endelige beslutning om å la Norwegian overleve eller ikke.

Nå som finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) og konsernsjef Jacob Schram har fått alle fullmakter fra aksjonærene, kan de igjen fri til næringsminister Iselin Nybø (V). Kan hun bidra med både garantier og frisk kapital nå?

Mulig positivt signal?

Det kanskje mest interessante ved alle vedtakene, er at styret i Norwegian i siste liten har løftet taket på de maksimale aksjekursene som det kan hentes inn frisk egenkapital til. Det samme gjelder for de maksimale aksjekursene når deler av dagens enorme gjeld skal konverteres om til aksjer.

Uten å gå inn i de tekniske detaljene rundt dette, så er dette isolert sett et positivt signal for dagens mørbankede aksjonærer.

Det kan bety at kursene for konvertering av gjeld vil gå over den tidligere maksimale grensen på 40 øre pr. aksje. Noe som igjen betyr at dagens aksjonærer kanskje kan få beholde litt mer av eierskapet til selskapet enn det lå an til for bare et par uker siden. Kanskje.

Spleis 100:1

Antall aksjer skal reduseres kraftig. Det skjer gjennom det som kalles en spleis der 100 aksjer blir til 1. Dermed reduseres antall aksjer i Norwegian fra 3,97 milliarder aksjer til 39,7 millioner aksjer.

Ifølge Norwegian så gjennomfører Oslo Børs spleisen alt før børsåpning fredag morgen.

Alt annet likt skal da aksjekursen når handelen åpner på Oslo Børs fredag bli 100 ganger høyere enn sluttkursen før spleisen.

Men dette er Norwegian. Og som alle har fått med seg i høst, så gjelder ikke alltid de økonomiske lovene for den aksjen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Aksjer
  3. Oslo Børs
  4. Konkursbeskyttelse

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Nå kan de lett rulle over all aksjonærmotstand

  2. Norwegian-toppenes redningsoperasjon går videre: – Må overbevise domstolen om at vi har tilstrekkelig kapital

  3. Betalt innhold

    Slik skal Norwegian reddes: De viktige datoene og hva som skjer fremover

  4. Ny generalforsamling i Norwegian: Aksjonærene sa ja til krisefullmakter

  5. Norwegian-styret vil ha styregrossist Bjarne Borgersen som leder av valgkomiteen