Vil elektrifisere mer av Troll-feltet: Investerer nesten åtte milliarder

Fredag overleverte Equinor en ny milliardplan til olje- og energiminister Tina Bru. Planen vil kutte rundt én prosent av norske utslipp, ifølge selskapet.

Troll C-plattformen skal kobles på strøm
Ressursene på norsk sokkel
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Det er en store ære for meg å overlevere plan for utbygging og drift av Troll Vest elektrifisering, sa konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring i Equinor, Arne Sigve Nylund, i det han digitalt sendte søknaden over til olje- og energiministeren.

Equinor sammen med partnerne Petoro, Shell, Total og ConocoPhillips har nemlig besluttet å gjennomføre mer elektrifisering på det gigantiske olje- og gassfeltet Troll – et felt som alene inneholder rundt 40 prosent av alle norske gassressurser.

Prosjektet innebærer investeringer på rundt 7,9 milliarder kroner, ifølge Equinor. Næringslivets NOX-fond skal bidra med 520 millioner av dette.

Pengene i NOX-fondet kommer fra innbetalinger fra norsk industri og for å få støtte må det søkes for hvert enkelt prosjekt.

Troll A var ifølge Equinor den første plattformen som ble elektrifisert på norsk sokkel. Det skjedde helt tilbake fra starten i 1996.

Nå vil man altså koble de to andre plattformene på feltet på landstrømmen fra Kollsnes – henholdsvis Troll B og Troll C.

Nyheten kommer bare timer etter at Equinor annonserte at de og partnere skal bygge ut satellittfeltet Askeladd Vest i Barentshavet for 3,2 milliarder kroner.

Les også

Endelig kom Equinor-sjefen seg ut på dypt vann

Skal stå klart i 2024 og 2026

Planen er at Troll C skal helelektrifiseres innen andre kvartal 2026, mens Troll B skal delelektrifiseres innen første kvartal 2024 – med mulighet for full elektrifisering senere.

– Hvorfor går man ikke også for en full elektrifisering av Troll B?

– Vi har valgt fullelektrifisering for Troll C først. Det er blant annet basert på en totalvurdering der vi har sett på sammensetningen av plattformdekkene og hva som er mest egnet for fullelektrifisering, sier Nylund til E24 og legger til at arbeidet som gjøres slik at en fullelektrifisering kan gjennomføres senere.

Kraftbehovet fra land til Troll B og C vil være på inntil 116 megawatt.

Olje- og energiministeren mener prosjektet bidrar til at man kan fortsette å få store inntekter og aktivitet i årene fremover, samtidig som utslippene kuttes.

– Troll-feltet er virkelig en gigant og det er gøy med store tall. På Troll er det stort sett snakk om store tall (...) men selv om feltet er i halefasen er bare rundt halvparten av ressursene produsert, sa olje- og energiminister Tina Bru (H) fra den andre siden av det digitale videomøtet.

– Troll-feltet har hatt salgsinntekter på 1.650 milliarder siden oppstart. Det har tjent staten veldig godt og det er ingen tvil om at Troll skal fortsette å bidra med store skatteinntekter i mange år, fortsatte Bru.

Les også

Landet milliardavtale om å elektrifisere Troll B og C

Arkivbilde av Arne Sigve Nylund i Equinor

Milliarddryss over norske leverandører

For å få mer strøm ut på Troll-feltet skal det legges en ny kabel ut fra Kollsnes i Øygarden utenfor Bergen og ut til Troll B, og en ny kabel fra Troll B til Troll C.

Det meste av kontraktene for å få realisert prosjektet går til norske leverandører.

– Vi tildeler nå kontrakter til leverandører i Norge tilsvarende 4,3 milliarder kroner, fortalte konserndirektør Arne Sigve Nylund.

Equinor forventer at rundt 70 prosent av investeringene i prosjektet vil gå til selskaper i Norge.

  • Aker Solutions får en EPCI-kontrakt på rundt 2,9 milliarder for å prosjektere og gjennomføre modifikasjonen av plattformdekkene på de to plattformene.

Dette vil ifølge Aker Solutions involvere 4.000 personer hos dem og deres underleverandører. Leveransene skal skje fra Bergen og verftet på Stord.

  • Skanska er tildelt kontrakten for å bygge en ny transformatorstasjon og kabelgrøfter. Kontrakten har en verdi på 390 millioner og involverer 100 årsverk.
  • I tillegg er NKT tildelt en kontrakt på omtrent en milliard kroner for å levere høyspentkablene og disse skal produseres i Sverige

Aker Solutions ble i januar 2020 tildelt en såkalt Feed-kontrakt for å gjøre innledende ingeniørarbeid for hvordan man skal bygge om de to andre plattformene.

Anskaffelsesdirektør Peggy-Krantz Underland sa den gangen at en elektrifisering vil kreve «store og sammensatte modifiseringer» av Troll B og C.

1.370 kroner per tonn CO₂

Elektrifisering er per i dag det viktigste virkemiddelet den norske oljenæringen har hvis de skal klare å kutte utslipp fra egen produksjon.

Bransjen har satt et mål om å redusere utslippene fra norsk sokkel med 40 prosent innen 2030 og ned til nær null i 2050.

Elektrifiseringen er samtidig omstridt, blant annet fordi fellesskapet tar 78 prosent av regningen gjennom fradrag i oljeskatten og fordi mange frykter høyere strømpriser for industri og privatpersoner på land.

Elektrifiseringen er ventet å gi reduksjoner i CO₂-utslippet på 466.000 tonn per år, ettersom man kan skru av gassturbinene og heller bruke strøm fra land, opplyser Oljedirektoratet.

– Dette tilsvarer om lag en prosent norske utslipp, sa Nylund.

I tillegg kuttes NOX-utslippene med rundt 1.700 tonn årlig.

Nylund forteller at tiltakskosten, altså hva prisen per tonn CO₂ som kuttes er i dette prosjektet, ligger på 1.370 kroner.

– Så når regjeringen har varslet at prisen dere betaler for CO₂-utslipp skal opp til 2.000 kroner i 2030, så regner denne investeringen seg hjem?

– Når det slår inn er det tilfellet og det er også lagt til grunn i de økonomiske beregningene, sier Nylund til E24.

Arbeidet med elektrifiseringsprosjektet på Troll var i gang lenge før corona, men da pandemien slo til og det ble avholdt høring i Stortinget om den foreslåtte oljeskattepakken, ble Troll-prosjektet brukt som et av «lokkemidlene» som næringen kunne friste politikerne med.

Den gangen påpekte Arne Sigve Nylund at Troll Vest-elektrifiseringen l i utgangspunktet hadde en krevende prosjektøkonomi og vil trolig måtte utsettes uten en skattepakke.

– Ville prosjektet bli påvirket eller forsinket uten skattepakken? 

– Jeg kan ikke gå inn på det spesifikt. Men det er ikke tvil om at den midlertidige skattepakken har bidratt til forutsigbarhet og lønnsomhet. Når det gjelder nåverdi, så har det vært en 3–4 ganger i forbedring, sier Nylund og fortsetter:

– Da vi argumenterte for skattepakken brukte vi Troll Vest elektrifisering som et eksempel på et prosjekt som kunne vippet begge veier. Skattepakken bidro til at det vippet den ene veien.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Ressursene på norsk sokkel
  2. Equinor
  3. Troll
  4. Elektrifisering
  5. Tina Bru
  6. Norsk sokkel

Flere artikler

  1. Klimatiltaket som øker CO₂-utslippene

  2. Endelig kom Equinor-sjefen seg ut på dypt vann

  3. Betalt innhold

    Slik vil Equinor kutte 10 prosent av Norges CO₂-utslipp

  4. Skrur på ny utvidelse på Nordsjøens pengemaskin

  5. Equinor vedtar brasiliansk gigantfelt midt i pandemien: – Vi ønsket ikke å utsette det