ISS har varslet Nav om 1.000 oppsigelser

Tjeneste- og serviceselskapet ISS Facility Services opplyser at de ikke er ferdige med prosessen, men vedgår at «et betydelig antall ansatte» vil bli rammet av nedbemanningen.

NEDBEMANNER: ISS driver blant annet med renhold, kantinedrift og assistansetjenester. Nå vil mange ansatte miste jobben.

Stine Jacobsen, Reuters
  • Amalie Frøystad Nærø
  • Sindre Hopland
Publisert:

Tall E24 har fått innsyn i viser at selskapet i slutten av september varslet Nav om masseoppsigelser.

Arbeidsmiljøloven definerer en masseoppsigelse som oppsigelser av mer enn ti ansatte innenfor et tidsrom på 30 dager. Arbeidsgivere som vurderer å gjennomføre dette skal varsle Nav så tidlig som mulig.

– Prosessen er ikke ferdigstilt og vi er enda ikke helt sikre på det nøyaktige antallet vi må nedbemanne, men vi kan bekrefte at antallet dessverre vil være betydelig, skriver kommunikasjonsdirektør Ronny Pettersen i en e-post til E24.

Han opplyser videre at alle tjenesteområder i selskapet er berørt.

– Første del av prosessen vil være ferdig ved utgangen av november 2020, skriver ISS-direktøren.

Les på E24+

Nav oppretter eget kontor på Gardermoen etter masseoppsigelser

«Dramatisk bortfall»

Tjeneste- og serviceselskapet ISS Facility Services, som blant annet driver med renhold, kantinedrift og assistansetjenester, har rundt 7.000 ansatte.

I oktober varslet ISS at de kutter 72 jobber på Oslo Lufthavn. Før coronakrisen hadde selskapet 198 årsverk på flyplassen.

– Noen av våre segmenter er sterkt berørt av coronaepidemien og med et dramatisk bortfall av arbeidsoppgaver må vi dessverre tilpasse vår egen organisasjon, skriver Pettersen.

E24 har bedt om et intervju med selskapet. Denne forespørselen har blitt avvist. I en e-post skriver Pettersen at han «dessverre ikke har tid til dette» og at svaret dekker det selskapet ønsker å si om saken.

Det er dermed foreløpig uklart når oppsigelsene vil iverksettes.

Les også

Masseoppsigelser i Widerøe – rundt 500 kan miste jobben

Klubbleder: – Ille

Klubbleder for avdelingen som jobber med assistansetjenester på Oslo Lufthavn, Irene Fahre, reagerer på at selskapet velger å si opp fremfor å permittere.

Hun viser til at regjeringen har forlenget permitteringsordningen, og at man som permittert får 80 prosent lønn i 52 uker.

– Men så velger de likevel å si opp folk, slik at de går ned til 62,4 prosent i ledighetstrygd på allerede små deltidsstillinger, sier hun.

– Det er ille for folk, fortsetter hun.

KRITISK: Klubbleder i assistansetjenesten, Irene Fahre, er skeptisk til at selskapet velger å si opp ansatte fremfor å permittere.

Privat

Hun jobber selv med assistanse for reisende med funksjonsnedsettelse. Avdelingen har rundt 100 ansatte, der mange av dem jobber deltid. Ifølge klubblederen har rundt 40 prosent av de ansatte i avdelingen mistet jobben siden september.

– Vi regner med at rundt 70 prosent av antall ansatte får oppsigelser, og at antall årsverk reduseres med 65 prosent. Noen oppsigelser gjenstår, og vi regner med at det blir flere mot slutten av måneden, sier hun.

Les også

ISS permitterte i assistansetjenesten – så rant det inn med reisende som trengte hjelp

ISS: – Trist

De siste åtte månedene har ISS permittert flere tusen ansatte. E24 har spurt selskapet hvorfor de vil si opp ansatte når permitteringsordningen er forlenget.

– I dialog med våre kunder, og basert på deres vurderinger av fremtidige behov, jobber vi hardt med å vurdere omfanget. Vi har valgt å videreføre permitteringer for flere medarbeidere, men dette er dessverre ikke en mulig løsning for alle, skriver kommunikasjonsdirektør Ronny Pettersen i en e-post.

Han opplyser at de siden starten av pandemien har hatt en ambisjon om å hente alle permitterte tilbake på jobb.

– For oss som arbeidsgiver er det trist å se at samfunnet ikke kommer tilbake til normalen raskt nok og at vi dessverre må iverksette nedbemanninger, skriver han.

Les også

Ap og LO krever oppsigelsesforbud for bedrifter som mottar krisehjelp

Omfattende

Fagforeningen Norsk Arbeidsmandsforbund organiserer rundt 2.000 renholdsarbeidere i ISS.

– Dette er kjempetragisk. Det er veldig trist for våre medlemmer at ISS ser seg nødt til å gå til det skrittet, sier forbundssekretær Trine Wiig Hagen.

TRIST: Trine Wiig Hagen i Norsk Arbeidsmandsforbund.

Norsk Arbeidsmandsforbund

Også hun er skeptisk til at selskapet sier opp ansatte fremfor å forlenge permitteringer.

– Jeg skjønner at bedriften må gjøre tiltak, men å gå til oppsigelser når coronatiltakene fortsatt gjelder, er trist. 

Hovedtillitsvalgt Irene Skugge Olsen i renholdsavdelingen i ISS sier at hun ikke har oversikt over hvor mange som vil miste jobben i hennes avdeling, men er tydelig på at det blir nedbemanninger.

– Akkurat nå jobber vi med drøftingsmøter. Oppsigelsene omfatter en del, sier hun.

– Mange ansatte er veldig bekymret for sine arbeidsplasser. Det tror jeg gjelder for hele selskapet og samfunnet generelt, legger hun til.

Bekymret for fremtiden

Trine Wiig Hansen i Arbeidsmannsforbundet sier at hun har forståelse for at det vil ta tid før deler av driften til selskapet er tilbake til et normalt nivå.

– Men enkelte steder har man også fått økt arbeidsmengde. De som må holde åpent i disse tider må for eksempel ha mer renhold og andre rutiner enn det daglige renholdet. 

Klubbleder Irene Fahre på Gardermoen sier at de ansatte har det tøft.

– Det er veldig tøft. Man blir veldig lei. De har allerede små stillinger i lavtlønnede yrker, og går nå enda mer ned i inntekt.

Les også

Nordic Choice har sendt ut oppsigelser

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Nedbemanning
  3. Permittering
  4. ISS
  5. Nav
  6. Jobb
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Nav oppretter eget kontor på Gardermoen etter masseoppsigelser

  2. Masseoppsigelser i Widerøe – rundt 500 kan miste jobben

  3. Hotel Bristol skulle markere 100 år i høst – har i stedet startet nedbemanning

  4. Annonsørinnhold

  5. Hurtigruten starter nedbemanning av landansatte

  6. Betalt innhold

    Hotellet stenger ned i fire måneder: – Det er trist. Vår bransje har betalt den høyeste prisen.