Elbilboomen

Bilimportøren Møller bekymret etter bred rødgrønn enighet om «Tesla-avgift»

Senterpartiet tok til ordet for elbilavgift for biler over 600.000 kroner på landsmøte i lørdag. Nå har både Ap, Sv og Senterpartiet stemt gjennom «Tesla-avgiften» på landsmøte.

En rekke nordmenn har sikret seg suv-bilen Audi e-tron som her er avbildet. Dette er en av flere biler som kan rammes av Tesla-avgiften opposisjonen ønsker å innføre om de får makten til høsten.

FRANCOIS LENOIR / X01164
  • NTB/E24
  • Harald Hoff
Publisert:

Staten skal kun gi momsfritak for kostnader opp til 600.000 kroner for nye elbiler, mens det skal betales full merverdiavgift for beløp over denne grensen, mener Senterpartiet. Det kom frem på landsmøtet lørdag.

Senterpartiet-landsmøtet presiserer samtidig at bruksfordelene for elbiler gradvis skal reduseres.

– De som får avgiftslettelser med denne regjeringen, har millioninntekt og kjører Tesla. De som rammes, har ikke råd til ny bil og kjører en gammel Toyota, har Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum tidligere sagt til NTB.

Landsmøtevedtaket kommer i kjølvannet av at Arbeiderpartiet og SV tidligere har gått inn for den såkalte «Tesla-avgiften».

Klimaminister Sveinung Rotevatn i Venstre advart mot avgiften tidligere i mai. Han kalte 2022 et «veldig dårlig tidspunkt» for elbilmoms.

Diverse Tesla-modeller står på utleveringssenteret til Tesla ved Norges Varemesse på Lillestrøm. Disse kan bli dyrere om de rødgrønne partiene får det som de vil.

Fredrik Hagen / NTB

Møller: – Ingen god nyhet

Ulf Tore Hekneby er administrerende direktør hos bilimportøren Harald A. Møller. Han antar at omtrent 90 prosent av personbilene de vil selge i år er elbiler og sier seg enig med elbilforeningen om at momsen går utover klimagevinsten. Han har fått med seg Sps vedtak lørdag.

– Det var ingen god nyhet. Vi følger den saken nøye, og vi synes det er bekymringsfullt for det grønne skiftet, sier han.

Møller har tjent godt på momsfritaket for elbiler. Bilkonsernet solgte i fjor premium-elbilen Audi e-tron som ble Norges mest omsatte elbil i 2020.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for bilimportøren Harald A. Møller.

Harald A. Møller

2025-målet er vedtatt av Stortinget, og det sier at alle nye biler som selges i Norge skal være nullutslippsbiler om fire år. Hekneby mener det fortsatt er langt igjen, og at nøkkelen ligger i distriktet der det er større behov for robuste biler.

– Mange trenger større biler med god rekkevidde og gjerne firehjulstrekk. Det koster mer, og da blir man straffet om det kommer en slik moms. De som kjøper elbiler for over 600.000 er definitivt også med på det grønne skiftet, sier han.

For tidlig for distriktene

Klimaminister Rotevatn er ikke alene om å advare mot momsen.

Norsk elbilforening mener ikke overraskende at de rødgrønne partiene gjør en feilvurdering når de vil innføre moms på elbiler. Spesielt mener de at partiene går glipp av klimagevinsten de mener ligger i om flere nordmenn bruker elbiler.

– Elbiler har tatt helt av i Norge. Da er det viktig at vi ikke ødelegger suksessen, nå som alle har begynt å nyte den, sier kommunikasjonssjef i Norsk Elbilforening, Unni Berg.

Hun mener at innfasing av elbilavgifter kan være bra, men at momsen ikke er hensiktsmessig og at den kommer for tidlig. I likhet med Møller mener hun at det er Distrikts-Norge som vil gå glipp av klimasuksessen om elbilene blir dyrere.

– Det er jo først nå elbiler har begynt fått ordentlig rekkevidde, hengerfeste og firehjulstrekk. Det passer jo Distrikt-Norge kjempebra.

– Elbilen trengs i Distrikt-Norge der kollektivtransport ikke er et fullgodt alternativ. Da er det viktig en kan tilby et miljøvennlig valg av bil der ute også

Tre partiet er for elbil-moms

Ifølge de siste tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken ligger elbil-andelen på over 73 prosent i privatmarkedet så langt i år, men bare 34 prosent i leasingmarkedet.

Tilbake i desember godkjente EØS-tilsynet ESA at Norge kan holde elbiler helt momsfrie frem til slutten av 2022, dersom vi ønsker det.

Nå vil altså hverken Ap, SV eller Sp ha momsen.

Tilbake i 2019 begynte Ap å begrunne at de ville ha en grense for hvor dyre elbiler staten skulle subsidierer. Partiet har ikke datofestet momsinnføringen i sitt partiprogram tidligere i mai.

Likevel var avgiftspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Svein Roland Hansen, tydelig da E24 snakket med han tidligere i mai.

– Vi må huske på at da elbilfordelene i sin tid ble introdusert, skulle de i utgangspunktet vare til det var 50.000 elbiler solgt. Nå er halvparten av alle solgte biler elbiler, sa han til E24 tidligere i mai.

– Det betyr elbil-moms fra 2022, hvis dere får bestemme?

– Ja, svarte Ap-representanten.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Elbilboomen
  2. Elbil
  3. Senterpartiets landsmøte
  4. Bil
  5. Klima
  6. avgift
  7. elbilforeningen

Flere artikler

  1. Klimaministeren til kamp mot «Tesla-avgiften»

  2. Betalt innhold

    Drømmer du om stor elbil, kan du spare på å handle raskt

  3. Advarer venstresiden mot elbil-moms neste år

  4. Elbil-boom får innvirkning på byggeprosjekter

  5. Enova senker støttesatsen for kjøp av elvarebil