Sjokoladereklame felt i bransjeutvalg

En butikkoppstilling med forskjellige Mars-sjokolader hos Rema 1000 er felt i Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Utvalget mener reklamen var rettet mot barn.

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har felt denne butikkoppstillingen hos Rema 1000.

Foto: Matbransjens Faglige Utvalg (MFU)
Publisert:

Den lille sjokoladehyllen var plassert ut i Rema 1000-butikker i forbindelse med halloween og viste blant annet bilde av et skummelt gresskarhode som var pakket inn i spindelvev. MFU slår fast at dette bidro til å «dramatisere oppstillingen, for å skape oppmerksomhet».

– MFUs vedtak ga klager rett i at Mars' bruk av virkemidler er markedsføring særlig rettet til barn. MFUs vedtak ga imidlertid ikke klager rett i at kampanjen er uaktsom overfor ungdom, heter det i en pressemelding.

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer.

Les også

– Det har snudd

Les også

Omdømmestup for Rema 1000

Les også

Coca-Cola tilbake i Rema-varmen

Her kan du lese mer om