Deloittes teknologisjef: Risiko for at smarthøyttalere selges for billig

Smarthøyttalere lå under mange norske juletrær, men mangler fremdeles tjenester som faktisk er nyttige. I tillegg selges høyttalerne til priser som muligens ikke er bærekraftige, ifølge ekspert.

TEK-SJEF: Analysesjef for teknologi i det globale konsulentselskapet Deloitte, Paul Lee, mener de største teknologitrendene for 2019 vil være smarthøyttalere, 5G, kunstig intelligens, esports og et comeback for 3D-printing.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:,

– Man spådde jo i sin tid at man skulle ha ett nettbrett i hvert rom, men det skjedde ikke. På lik måte spår flere at smarthøyttalerne også skal innta hvert rom i huset, sier Paul Lee.

Han er Deloittes analysesjef for teknologi, media og telekom (TMT), og er på rundtur i Norge i forbindelse med at selskapet presentere sin årlige prognoserapport om teknologitrender for 2019.

I den dyptpløyende rapporten er målet å analyse de viktigste trendene i årene som kommer, og hva som vil prege det inneværende året, hvor smarthøyttalere er en av de store trendene.

For billige

Skal man tro Deloitte, er det ingen tvil om at folk vil fortsette å kjøpe smart-høyttalere også i 2019, men at veksten ikke vil være like stor som i 2018.

Les også

Google Assistant lanserer i Norge: Nå kan du handle med stemmen

Men allerede fra og med 2020 kan det være at veksten avtar ytterligere, mener konsulentselskapet som peker på at den skarpe salgskurven det siste året er drevet av svært lave priser fra både Amazon og Google.

Et annet element er at man i statistikken inkluderer vanlige høyttalere som plutselig har fått smarte funksjoner, slik som Sonos, hvor folk mest sannsynlig kjøper produktet for lyden og ikke for den integrerte Alexa-funksjonen.

– Utfordringen for høyttalerprodusentene er at man er nødt å finne tjenester som tar bort friksjon slik at folk bruker dem mer enn man gjør i dag. Det er ingen av tjenestene høyttaleren gjør i dag som er mye lettere enn å bare gjøre det selv, sier Lee.

Han peker på at de fleste primært bruker høyttaleren til musikk, noe høyttalere har gjort siden de ble oppfunnet.

Et annet aspekt rapporten Lee står bak peker på, er at både Amazon og Googles smarthøyttalere selges svært billig – så billig at det ikke er bærekraftig i lengden, ifølge rapporten:

«Analytikere har pekt på at enkelte av høyttalerne selges med tap ettersom delene i seg selv er dyrere sammenlagt enn utsalgsprisen»

Lee sier det er to markeder for smarthøyttalere, de dyre og de billige, og ingenting i midten av markedet.

Skal de billigste høyttalerne selges lønnsomt må produktene tilby tjenester som også middelklassen og folk med mindre lommebøker ser på som essensielle.

Drive-in

Ser man bort ifra massemarkedet, finnes det en rekke grupper som allerede i dag får stor merverdi fra å kunne styre en høyttaler med stemmen.

– En rekke grupper som tidligere ikke har kunne bruke datamaskiner, kan nå gå glede av dette gjennom smarthøyttalere. Det gjelder både eldre eller folk med funksjonshemninger, sier Lee.

Analysesjefen peker på at det også er flere deler av næringslivet som bør se på implementere smarthøyttaler-elementer i sin drift allerede i dag.

– Ta for eksempel restauranter som har drive-in, her kunne man fint å ha brukt en smart-høyttaler og kunden ville nok ikke engang tenkt over at det ikke lenger var et menneske i andre enden, sier Lee.

– Er det en risiko for at disse produktene blir forbeholdt næringslivet, og ikke for folk flest?

– Ja, det er alltids en risiko.

Han forklarer at de også jobber med et privat sykehus i Australia, hvor pasientene som er for syke til å bevege seg, kan bruker smarthøyttalere til å skru på tv-en, ta ned gardiner eller å kontakte sykepleiere.

Les også

Kongsberg blir Norges første 5G-kommune

Lanserer totalt 20 5G-mobiler

Under sine dager i Norge er Lee innom en rekke Deloitte-kunder i og rundt Oslo, og sier mange har spørsmål knyttet til 5G som for alvor rulles ut i 2019.

– I løpet av året vil 20 ulike selskaper lansere mobiler med 5G-støtte, men 2019 er første året for teknologien, det vil ta ti år for 5G er rullet ut til massemarkedet, sier Lee.

I rapporten kommer det frem at mesteparten av de nye telefonene med støtte for teknologien, vil bli lansert i andre halvår, og vil koste 4–500 kroner mer å produsere enn dagens telefoner.

Han tror ikke vi vil se noen nye forretningsmodeller eller produkter rulles ut på flere år.

– På hvilken måte vil folk flest merke at 5G-teknologien brer om seg de neste årene?

– I 2019 og 2020 vil de forbrukerne som har tilgang på teknologien merke at internett går raskere, og vi forbrukere er jo alltid interessert i at produktene våre oppdateres og blir mer effektive, sier analysesjefen.

Det er hovedsakelig tre selskaper som leverer infrastrukturen og teknologien til 5G-teknologi, og det er Huawei, Ericsson og Nokia. Lee sier han ikke offentlig kan kommentere hvilket av selskapene som er best rustet til å vinne 5G-kampen, men at dette er et spørsmål han diskuterer mye med kundene sine.

Les også

Regjeringen vurderer tiltak som kan ramme Huawei

Les også

Ice vil på børs og kapre én av fem norske mobilkunder

Les også

Milliardtap for Ericsson – faller kraftig på børsen