Kraftig økning i spesialøl-salget

Når nordmannen skal ut etter øl, havner det oftere noe spesielt godt i glasset.

SPESIELT GODT: Robin Røkke Johansen (t.h) investerte i belgisk hveteøl fra Kronenbourg på utestedet Oslo Mekaniske verksted, mens kollega Michael Brøndbo spanderte på seg en Proper Job IPA. Karina Lystad valgte hvitvin for anledningen. Foto: HELGE MIKALSEN
Publisert: Publisert:

- Økningen i salget av spesialøl er en helt tydelig tendens, ikke bare i Norge, men i hele Europa. Jeg tror vi har blitt mindre opptatt av «å bøtte innpå», og mer opptatt av smaken, sier direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen Petter Nome til VG.

Ifølge foreningens tall har salget av sterkøl økt med hele 48 prosent fra juli i fjor til juli i år.

- Særlig øl fra norske mikrobryggerier har økt i salg, noe som går noe på bekostning av de vanlige øltypene, som totalt har gått ned 2-3 prosent, sier Nome.

Nome mener nordmenns mer kresne drikkegane henger sammen med en økt interesse for mat og drikke generelt.

Øker mest

- Vi er også mer opptatt av å kjøpe eksklusive oster og kjøttvarer, noe som viser at smaksopplevelsen betyr mer enn før, sier Nome.

Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet forteller at ølsalget deres gikk opp 30,5 prosent første halvår i år i sammenligning med første halvår i fjor.

- Øl er helt klart varegruppen som øker mest hos oss. Det er spesielt stor interesse for småskalaprodukter som spesialøl, hovedsakelig norskproduserte, sier Lorentzen.

Også dagligvarebutikkene merker spesialølens økende popularitet.

- Det kommer stadig nye typer spesialøl i butikkene, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen i Norgesgruppen, som bekrefter at øl fra de såkalte humlebryggeriene er populære.

Nøgne Ø er Norges største produsent av spesialøl. Grimstadbedriften har ifølge salgssjef Kaare B. Nybø hatt en økt omsetning hittil i år på 43 prosent i Norge i forhold til samme periode i 2012.

Ifølge Nybø er de største byene i Norge klart områdene med mest omsetning.

Brer om seg

- Interessen for håndverksbrygget øl er voksende, og har bredt om seg i hele landet. I tillegg til en økt interesse og nysgjerrighet hos forbrukere for nye smaksopplevelser en større betalingsvilje - og evne, tror jeg også økningen henger sammen med at øl i større grad har blitt tema for sosialt samhold, mener Nybø.

VGs vinekspert Edvard Skramstad mener den økende interessen for spesialøl ikke har ført til «ølsnobberi».

- Interessen henger sammen med en verdsettelse av det som er godt, og henger også sammen med et økt fokus og en samlet interesse for mat og drikke, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no